Spațiile pentru fumat din locurile publice vor fi obligatoriu delimitate și asigurate cu ventilație începând cu 1 ianuarie 2009, dată la care va fi interzisă publicitatea la tutun în afara punctelor de vânzare, a decis Guvernul în ședința de miercuri.
Potrivit noilor prevederi, începând cu 1 ianuarie 2009, în spațiile publice închise fumatul va fi permis numai în camere exclusiv dedicate acestui scop, ventilate, și care să nu fie spațiu de tranzit sau de acces, a declarat ministrul Sănătății, Eugen Nicolăescu.
De la această dată, în restaurante și baruri, spațiile pentru fumat vor reprezenta maxim 50% din suprafața spațiului alocat clienților și va fi obligatoriu să se asigure ventilare și izolarea lor de spațiile pentru nefumători. Localurile cu o suprafață mai mică de 100 metri pătrați pot alege să funcționeze fie ca unități în care se fumează, fie ca unități în care nu se fumează.
„Acest lucru trebuie adus la cunoștința publicului, prin panouri de afișare”, a arătat ministrul. Nerespectarea acestor prevederi se va sancționa cu amenzi cuprinse între 2.500 lei și 5.000 de lei.
De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2009 se va interzice comercializarea produselor din tutun în incinta și in jurul spitalelor și unităților de învățământ cu excepția celor de învățământ superior.
Nicolăescu a precizat că, de la 1 iulie 2008, vor fi introduse pictograme pe pachetele de țigări, iar de la 1 ianuarie 2009 se vor inscripționa avertismente pe toate produsele din tutun.
Executivul a mai decis, prin ordonanță, că distribuirea gratuită a produselor din tutun tinerilor cu vârsta sub 18 ani sau sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor și activităților destinate acestora sunt interzise. Aceste prevederi se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2009.
Potrivit actului normativ, este interzisă publicitatea la produsele din tutun în presa scrisă și în orice alte publicații și materiale tipărite, în sălile de spectacol, cinematografe sau alte tipuri de săli de proiecție a materialelor vizuale destinate publicului.
De asemenea, este interzisă publicitatea realizată prin intermediul mesajelor inscripționate pe suprafețele interioare și exterioare ale mijloacelor de transport în comun, precum și pe cele exterioare ale oricărui mijloc de transport, precum și folosirea mărcilor produselor din tutun pe alte produse decât cele de tutun sau pe servicii care nu au legătură cu comerțul cu produse din tutun, cu excepția acelor produse necesare fumatului, precum scrumiere, brichete, chibrituri, a declarat Nicolăescu.
A fost interzisă și publicitatea pentru produsele din tutun realizată prin crearea, comercializarea sau oferirea gratuită de jocuri, inclusiv cele destinate utilizării pe calculator, sau jucării care promovează fumatul sau în care este utilizată o marcă de produs din tutun.
Actul normativ actualizează și cuantumurile amenzilor aplicate pentru nerespectarea prevederilor din Legea 457/2004. Astfel, distribuirea gratuită a produselor din tutun tinerilor cu vârsta sub 18 ani se sancționează cu amendă contravențională de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice, respectiv cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice.
Sponsorizarea pentru produsele din tutun a evenimentelor sau activităților destinate tinerilor sub 18 ani sau a evenimentelor și activităților care se desfășoară în unitățile medicale sau în unitățile de învățământ medico-farmaceutic se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei.
Nerespectarea prevederilor privind publicitatea produselor din tutun se sancționează cu amendă contravențională de la 10.000 lei la 50.000 lei.
Oficiali ai Ministerului Sănătății au discutat, marți, cu reprezentanții producătorilor de țigări, ai unor companii cu activități în domeniile conexe și membri ai societății civile despre modificările Legii privind publicitatea și sponsorizarea pentru produsele din tutun și ale Legii de prevenire și combatere a efectului consumului produselor din tutun, aceștia solicitând decalarea termenelor de intrare în vigoare a noilor reguli, de la 1 iulie 2008 la 1 ianuarie 2009.
Companiile producătoare de țigări și cele cu afaceri conexe industriei tutunului au arătat că intrarea în vigoare a interdicțiilor începând cu 1 iulie 2008 va avea un impact negativ asupra afacerilor lor, în condițiile în care contractele semnate au valabilitate până la sfârșitul anului.
În urma discuțiilor, ministrul Sănătății a fost de acord cu exceptarea interzicerii publicității în locul de vânzare al țigărilor, având în vedere că producătorii de țigări au argumentat că se încalcă dreptul la informatre al consumatorilor, prin dispariția acestor reclame.