Șova:După 30 aprilie,cerem o analiză Corpului de Control al premierului pentru contractul cu Bechtel



Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național, Dan Șova, spune că va cere o primă analiză a Corpului de Control al premierului pentru verificarea contractului cu Bechtel, în condițiile în care pentru 52 de kilometri de autostradă s-au plătit 1,4 miliarde de euro.
„Cu două miliarde de euro trebuia să construim toată Autostrada Transilvania de la Brașov la Borș, iar cu 1,4 miliarde de euro am construit 52 de kilometri. Cheltuirea a 1,4 miliarde de euro pentru 52 de kilometri circulabili și pentru 40 la sută stadiu fizic pe Suplacu de Barcău – Borș nu va rămâne sub stadiu anecdotic și va trebui ca instituțiile statului să dea explicații și să ne spună cum s-au cheltuit acești bani, pentru că sunt banii românilor, iar autostrada este a românilor. Să cheltuiești 1,4 miliarde de euro pe nimic este un lucru care va trebui explicat și vă garantez că se va explica. După 30 aprilie, vom cere o primă analiză a Corpului de Control al premierului pe acest contract și dacă analiza Corpului de Control pe acest contract nu va da rezultate pozitive, vom sesiza instituțiile statului pentru a analiza care sunt vinovații și care sunt faptele care au dus la aceste cheltuieli. Cu 1,4 miliarde de euro trebuia să se termine porțiunea de la Turda la Borș”, a declarat, joi, la Cluj-Napoca, într-o conferință de presă, Dan Șova.
El a afirmat că Autostrada Transilvania nu va beneficia niciodată de alocări din fonduri europene pentru că nu se află în rețeaua transeuropeană de transport, iar din acest motiv poate fi finanțată doar prin fonduri bugetare sau prin atragerea de fonduri private în concesiune sau parteneriat public privat.
Șova a menționat că, pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, trebuie găsite soluții de finanțare în mediul privat, adăugând că există „cel puțin trei investitori foarte mari interesați să se implice în acest proiect”.
„După încetarea contractului cu Bechtel trebuie să reanalizăm tot și pusă toată autostrada în parametri de concesiune sau de parteneriat public privat și să vedem cum facem acest proces bancabil. Trebuie să găsești bani pentru finanțarea ei, banii vin de la bănci, care cer anumite condiții. Este greu de spus de câți bani ar fi nevoie pentru finalizarea autostrăzii”, a spus Șova.
Potrivit sursei citate, despăgubirile pentru Bechtel nu se vor ridica la 500 de milioane de euro, așa cum lăsau să se înțeleagă unii lideri ai PDL.
„Veți fi surprinși cât de mică va fi suma pentru despăgubirile pe care statul român le datorează Bechtel pentru încetarea contractului. Vreau să spulber un mit, adus în discuție de lideri ai PDL, referitor la clauza din contractul cu Bechtel că ar trebui să plătească România 500 de milioane de euro, nu există o asemenea clauză, nu se pune problema unor asemenea despăgubiri. Concluzia la care se va ajunge va fi onestă, iar sumele propuse de statul român ca despăgubiri vor fi chestiuni publice”, a conchis Dan Șova.
În urmă cu o lună, premierul Victor Ponta declara că este esențial pentru România să fie continuată construcția Autostrăzii Transilvania, o soluție de finanțare a proiectului început în 2004 fiind parteneriatul public-privat. Ponta preciza că pentru ca Autostrada Transilvania să intre pe procedurile de parteneriat public-privat trebuie încheiat contractul cu Bechtel pentru că, altfel, „nu se poate găsi o altă soluție de finanțare”.
La sfârșitul lunii ianuarie, ministrul delegat pentru marile proiecte Dan Șova declara că, în opinia sa, singura soluție pentru Autostrada Transilvania ar fi încheierea definitivă a contractului cu Bechtel și găsirea unei variante de finanțare viabilă.
Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 și început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.
Pe fondul disputelor politice inițiate de partidele care s-au succedat la guvernare și fără bani alocați de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat într-un ritm lent, iar până în prezent au fost executați doar 52 de kilometri.