Sorin Ovidiu Vântu este cel mai bogat român din mass-media, cu o avere de 750 de milioane de dolari, iar Cristian Burci ocupă primul loc între oamenii din publicitate, cu o avere de 85-90 milioane de dolari, potrivit topului „300 cei mai bogați români”, lansat marți, de revista Capital.
Potrivit catalogului, Sorin Ovidiu Vântu ar controla posturile Realitatea TV, Radio Total și o vastă rețea de radiouri și stații TV locale. Omul de afaceri nu a confirmat, dar nici nu a dezmințit aceste informații, însă a recunoscut calitatea de consilier al Realitatea TV.
Vântu, aflat pentru prima oară în topul industriei mass-media, i-a detronat pe liderii ediției precedente, frații Ioan și Viorel Micula, a căror avere se ridică la 700-750 de milioane de dolari. Activitățile de presă ale fraților Micula sunt grupate în jurul Centrului Național Media, o platformă în care s-au investit peste 20 de milioane de dolari. Centrul reunește, printre altele, posturile Național TV, Favorit TV și Național FM. La egalitate cu frații Micula se află familia Păunescu, legată de B1 TV și Curierul Național.
Reprezentanții revistei Capital susțin că primi trei ocupanți ai topului pe acest sector nu își datorează poziția afacerilor legate de mass-media, ci celor din alte domenii.
Locul al patrulea este ocupat de familia Voiculescu, cu o avere de 350 de milioane de dolari. Grupul de presă al familiei s-a îmbogățit în acest an cu noi posturi și titluri de presă, precum Antena 3, revista pentru femei Tango și Săptămâna financiară. Topul continuă cu Cristian Burci, artizanul celei mai mari tranzacții de pe piața media din ultimul an, potrivit Capital. Burci a ajuns la o avere de 85-90 de milioane de dolari, după ce anul trecut aceasta se ridica la 68-70 de milioane, prin vânzarea Prima TV și rețelelor de radio Kiss FM și Star FM pentru 30 de milioane de dolari. El este urmat de Anca Vlad, cu 70-75 de milioane de dolari, care a lansat în acest an postul Senso TV.
Adrian Sârbu continuă topul, cu 65-70 de milioane de dolari. Potrivit catalogului, Sârbu a vândut în ultimul an cinci procente din Pro TV SA, cumpărate de Central European Media Enterprises (CME). Operațiunile din România ale CME au adus în prima jumătate a anului venituri nete de 45,6 milioane de dolari. Topul celor mai bogați oameni din media este completat de Valeriu Lazarov, cu 50-55 milioane de dolari, și Silviu Prigoană, cu 30-32 de milioane de dolari.
În topul celor mai bogați oameni din publicitate, pe primul loc se află, ca și anul trecut, Cristian Burci cu 85-90 milioane de dolari. Burci este acționar la Graffiti/BBDO, Media Direction și Global Media.
Burci este urmat de Adrian Sârbu, despre care reprezentanții Capital spun că a beneficiat de o creștere spectaculoasă. Potrivit Capital, Compania de Radio Pro, la care Adrian Sârbu deține 40% direct și 40% prin Rootland Trading Limited, este acționar al agenției de publicitate Young&Rubicam.
Locul al treilea este ocupat de Dragoș Grigoriu, a cărui avere a crescut într-un an de la 10-11 milioane la 17-19 milioane de dolari. Grigoriu a devenit în acest an unic proprietar al Tempo Advertising, dar are și afaceri în domeniile imobiliar și piață de capital.
Veronica Savanciuc (Lowe&Partners) și Radu Florescu (Saatchi&Saatchi) completează topul, cu câte 16-17 milioane de dolari, respectiv 7-8 milioane de dolari. Cei doi sunt urmați de Bogdan Enoiu, cu 7 milioane de dolari, Managing Director la McCann Erickson, agenția românească cu cea mai mare cifră de afaceri în 2004. Familia Iordache, de la Leo Burnett, închide topul cu 7 milioane de dolari.
Pentru determinarea averilor, calculele au fost efectuate conform datelor din bilanț înregistrate în 2004, însă s-a ținut cont și de evoluția afacerilor în timpul acestui an.
A fost folosită metodologia sumară utilizată de firme specializate în evaluarea companiilor – aplicarea la cifra de afaceri a unor coeficienți specifici domeniilor vizate și a unor multiplicatori la profitul net sau profitul brut obținut de companie. La unele afaceri s-a ținut cont și de activele aflate în patrimoniu.
