Ministerul Comunicațiilor va prezenta Guvernului, astăzi un memorandum privind planul de acțiune pentru numărul de urgență 112, iar Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) va putea cumpăra un soft care va permite identificarea apelanților, a declarat ministrul de resort, Borbely Karoly.
Memorandumul va fi transmis și Comisiei Europene (CE) și va fi urmat de o ordonanță care va fi aprobată de Parlament în luna februarie, prin care STS va primi fondurile necesare achiziționării unui soft care va permite identificarea apelanților, a declarat Borbely Karoly, ieri, într-o conferință de presă a UDMR.
Ministrul a adăugat că vor fi luate o serie de măsuri, împreună cu STS, în ceea ce privește îndeplinirea condițiilor impuse de CE privind serviciul unic de urgență.
„În momentul de față, toți operatorii din România sunt capabili să identifice apelantul, doar STS este în imposibilitatea de a efectua acest lucru. Memorandumul și ordonanța de urgență vor avea ca finalitate rezolvarea problemei din punct de vedere bugetar, a schimbării softului la STS și de a face acest lucru funcțional”, a spus el.
STS poate localiza apelurile la 112 în baza standardelor europene privind modul de furnizare a informației de localizare a apelului, însă operatorii au implementat soluții personalizate de localizare, neconforme standardului european, astfel încât acestea nu pot fi preluate de Serviciul 112.
„Sistemul Național pentru Apeluri de Urgență a implementat o soluție standard de localizare bazată pe un server de localizare, în conformitate cu standardul european ETSI TS 102 164 , acest standard precizând modul de furnizare a informației de localizare a apelului de urgență pe durata acestuia. Operatorii de telefonie mobilă au implementat soluții personalizate de localizare ca facilitate comercială de rețea dar soluțiile nu sînt conforme cu standardul european amintit și ca urmare nu pot fi preluate de Serviciul 112. Netrimiterea acestor informații in formatul standard amintit este echivalentă cu lipsa acesteia pentru Serviciul 112”, se arată într-un comunicat al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).
Borbely a arătat că în România, ca membru UE, sistemul 112 trebuie să funcționeze ca și în celelalte state membre ale Uniune, și anume apelantul să fie identificat în timp cât mai scurt, serviciile să funcționeze ireproșabil și toate serviciile care sunt conectate la 112 să poată fi înștiințate în timp foarte scurt.
Comisia Europeană a anunțat, în luna noiembrie, că a început procedura de infringement împotriva României, pentru a se asigura că numărul unic de urgență 112 funcționează corespunzător. Legislația UE în materie de telecomunicații impune statelor membre să se asigure că serviciile de urgență sunt accesibile gratuit, formând numărul de urgență unic european 112. Statele membre trebuie să garanteze, de asemenea, că operatorii de telecomunicații furnizează serviciilor de urgență informațiile privind localizarea apelantului pentru apelurile către numărul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.
Operat de STS, serviciul 112 a fost lansat în aprilie 2005, în urma unei investiții de 40 milioane de euro, și a avut ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, care a livrat aplicația software și echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor și agențiile dispecer.