La aproape șapte luni de zile de la tragedia rutieră în care au murit patru oameni, în prima zi de Crăciun a anului trecut, procurorii au finalizat ancheta în ceea ce-l privește pe șoferul vinovat, dispunând trimiterea acestuia în judecată. El va fi judecat pentru infracțiunea de ucidere din culpă, toate probele din dosar ducând spre aceeași concluzie: patru oameni au murit doar pentru că s-au aflat în fața unui șofer inconștient.
În dimineața zilei de 25 decembrie 2010, cu aproximativ un sfert de oră înainte de ora 8.00, părintele George Mihoc, în vârstă de 69 de ani, soția acestuia, Elena Mihoc, de 67 de ani, fiul lor în vârstă de 27 de ani, preotul Vasile Mihoc, paroh în satul Plopeni, și dascălul acestuia, Dănuț Maftei, în vârstă de 17 ani, se îndreptau cu un autoturism Fiat Panda dinspre Suceava spre Plopeni, unde erau așteptați la slujba de Crăciun.
Într-o curbă, chiar la intrarea în Plopeni, mașina Fiat Panda avea să fie izbită în plin de un autoturism Saab, condus din sens opus de Constantin Grădinaru, un șofer în vârstă de 20 de ani din Dumbrăveni, care venea spre Suceava.
Impactul extrem de violent a transformat mașina Fiat într-un morman de fiare în care toți cei patru pasageri nu aveau cum supraviețui. Chiar dacă pasagerii din spate (Vasile Mihoc și Dănuț Maftei) au ajuns în viață la spital, concluziile medico-legale arată că leziunile suferite de aceștia erau incompatibile cu viața, toți având multiple rupturi de organe interne.
Beat, cu 104 kilometri la oră, în curbă, pe un carosabil umed
Concluziile procurorului de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava, din dosarul de trimitere în judecată, stabilite pe baza mai multor expertize efectuate de specialiști, arată de ce au murit cei patru oameni.
În primul rând, Constantin Grădinaru circula cu viteză excesivă, experții calculând că la intrarea în curba în care și-a scăpat mașina de sub control avea 104 kilometri la oră. O viteză extrem de mare, cu atât mai mult cu cât condițiile de deplasare erau vitrege, carosabilul fiind umed. Reacțiile sale au fost lente și pe fondul stării avansate de ebrietate în care se afla, calculul retroactiv arătând că în momentul accidentului acestea avea o concentrație de 1,25 grame per litru alcool în sânge.
Ce s-a stabilit în urma expertizei
De cealaltă parte, s-a stabilit în urma expertizei, preotul aflat la volanul mașinii Fiat circula cu o viteză de 51 de kilometri la oră.
În aceste condiții, explică procurorii, din cauza diferenței de viteză cu care circulau cele două autoturisme, cât și a diferenței de greutate dintre acestea, în momentul impactului autoturismul Fiat a fost proiectat înapoi în jur de zece metri, până în gardul de care s-a zdrobit, fiind rotit la 180 de grade.
Așadar, circulând cu o mașină mai ușoară și cu viteză redusă, cei patru oameni au primit o lovitură cumplită, care le-a fost fatală.
Concluzia procurorului care l-a trimis în judecată
„Accidentul s-a produs din culpa exclusivă a inculpatului Constantin Grădinaru, care a încălcat prevederile articolului 48 (Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză și să o adapteze în funcție de condițiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiții de siguranță), coroborat cu articolul 49 (1) (Limita maximă de viteză în localitate este de 50 de kilometri la oră), precum și cu prevederile articolului 87, aliniat 1, (Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge este infracțiune), toate din OUG 195/2002. Conform concluziilor de expertiză tehnică judiciară întocmite în cauză, nu se poate reține că numitul George Mihoc a depășit viteza regulamentară cu un kilometru la oră (circula cu 51 de kilometri la oră) întrucât această diferență se încadrează în abaterea de apreciere a deformației”, se arată în concluziile rechizitoriului de trimitere în judecată a șoferului, care între timp a împlinit 21 de ani.
Ce pedepse prevede Codul Penal în cazul capetelor de acuzare reținute de procurori
Trimis în judecată ieri pentru ucidere din culpă, șoferului i s-au reținut în sarcină cele mai grave aliniate de la acest articol de lege. Conform Codului Penal, pentru că circula neregulamentar și era băut, șoferul riscă o pedeapsă între 5 și 15 ani de închisoare, la maximul căreia, având în vedere că s-a cauzat moartea mai multor persoane, se poate adăuga un spor de pedeapsă de până la trei ani.
Pe de altă parte, șoferii judecați pentru ucidere din culpă în accidente rutiere în ultima perioadă au fost condamnați doar la pedepse cu suspendare, ei beneficiind de clemență deoarece nu au săvârșit faptele cu intenție și nu aveau antecedente penale, cum este și cazul lui Grădinaru.




