Șofatul e pentru toți, dar nu pentru oricine



În Suceava se circulă prost, după bunul plac al șoferilor. Și imaginați-vă că cei pe care-i întâlnim în trafic sunt cei care au reușit să ia examenul pentru permisul de conducere, adică sunt ăia buni. Mă rog, mulți și-au dat examenul la Pitești, dar odată permisul obținut, șoferul devine negustor cinstit. Cifre recente, publicate de Serviciul Permise și Înmatriculări Auto Suceava, arată că în județul nostru aproape jumătate dintre cursanți pică examenul pentru permisul de conducere. În 2014, aproximativ 40% dintr-un total de peste 23.000 de aspiranți la permisul de conducere au picat proba teoretică. Nu e ușor să înveți ditamai manualul și legislația, unde mai pui chestiunile tehnice, de parcă m-aș apuca eu, șofer de oraș, să umblu la garnitura de chiulasă. De altfel, cu ocazia scrierii acestui articol, e prima dată când citesc definiția chiulasei și aflu că aceasta e piesa care închide cilindrii unui motor cu ardere internă. Aha! Ca să demonstrez utilitatea acestor informații, destăinuiesc faptul că astăzi voi conduce înapoi spre casă exact așa cum am venit la serviciu. Nu mă face definiția chiulasei un șofer mai bun, dar chiar și așa sunt de părere că dacă astea sunt regulile examenului, trebuie respectate. Nu e clar dacă aceste chestiuni tehnice le pun aspiranților la permise bețe-n roate, dar e și asta o posibilitate. Raportul întocmit de șeful Serviciului Permise și Înmatriculări Auto Suceava, Florin Chiaptanaru, mai arată că, din cele peste 13.300 de persoane examinate la proba practică, respectiv cu proba teoretică luată, peste 2.000 au dat-o-n bară. În concluzie, anul trecut 10.171 de suceveni au reușit să treacă examenul. Sunt mai puțini cu peste 12% față de anul precedent. Deși trierea pare a se face drastic, evenimentele rutiere plasează România, în general, pe un loc fruntaș în acest clasament negativ. Asta înseamnă că nivelul de pregătire pe care-l asigură școlile de șoferi este la pământ. Pe ele cine le controlează? Le impune cineva un standard? Contează pentru cineva rata de promovabilitate pe care o înregistrează fiecare instituție de acest fel? E o afacere bună, din care se fac bani frumoși. O afacere bună pentru toată lumea: pentru proprietarii de școală, căci oricine visează să conducă, pentru clienți că mai bifează o abilitate, pentru polițiști, că altfel ar fi și ei mai severi la examen și n-ar permite chiar oricărui analfabet să ajungă șofer. Și pentru că tot veni vorba de polițiștii de la rutieră, aceștia ne lipsesc. Sunt oriunde altundeva dar nu în trafic pentru a-l fluidiza. În Suceava e suficient să faci un drum din Obcini până-n Burdujeni; imposibil să nu remarci cum nu se semnalizează, cum maxi-taximetrele nu opresc în alveolele special amenajate, cum nu se dă prioritate, cum se claxonează, cum se accelerează peste suta de kilometri la oră pe o porțiune de drum de 300 de metri, cum pietonii și autoturismele se ignoră reciproc și cum nici un agent nu e nicăieri în traficul sucevean. Așa școli, așa șoferi, așa agenți, așa oraș.



Recomandări

Judecătorii au întors o decizie care îl scăpa de pușcărie pe un tânăr care a provocat un accident mortal pe trecerea de pietoni și a fugit

Judecătorii au întors o decizie care îl scăpa de pușcărie pe un tânăr care a provocat un accident mortal pe trecerea de pietoni și a fugit
Judecătorii au întors o decizie care îl scăpa de pușcărie pe un tânăr care a provocat un accident mortal pe trecerea de pietoni și a fugit