Societatea Comercială Drumuri și Poduri SA, al cărei acționar unic este Consiliul Județean, ar putea intra în insolvență ca măsură de reorganizare și de redresare a activității. Aceasta este una din cele două variante avansate pentru viitorul societății, cealaltă vizând capitalizarea ei de către acționarul unic, adică infuzii masive de resurse financiare. Discuții pe marginea viitorului societății au fost purtate ieri, în ședința extraordinară a deliberativului județean, unde au fost prezentate o informare și un raport de audit în legătură cu situația unității aflată în subordinea Consiliului Județean.
Toți membrii deliberativului județean, inclusiv șeful administrației județene, Gheorghe Flutur, au susținut ideea menținerii societății în viață, însă pe variante diferite. Aleșii PSD au insistat pe capitalizarea societății de către Consiliul Județean și pe sprijinul în prinderea unor contracte comerciale.
„Ar fi păcat să ajungă la lichidare și să fie vândută pe nimic. Trebuie să facem ceva acum. Să facem niște alocări directe de fonduri, să le căutăm contracte și să le dăm niște lucrări prin încredințare directă”, a propus liderul consilierilor județeni ai PSD Gheorghe Iacob. Gheorghe Flutur s-a arătat sceptic vizavi de aceste propuneri.
Flutur: „Suntem pentru redresare, nu pentru închidere”
„Despre aportul de capital de la Consiliul Județean nu știu sigur ce bază legală avem și dacă sunt resurse. Lucrări le-am dat de-a lungul timpului. De exemplu, refacerea obiectivelor calamitate de ape, însă m-am confruntat cu probleme de genul că nu aveau bani să cumpere gabioane și alte materiale. Suntem pentru redresare și nu pentru închidere, dar trebuie să găsim soluția. Front de lucru la drumuri avem în județ, dar societatea trebuie să fie competitivă ca să facă față la licitații, pentru că asta este regula acum, nu ca înainte”, a declarat Flutur.
El a ținut să le aducă aminte social-democraților că declinul societății Drumuri și Poduri a început în anii 2007-2008, pe vremea când PSD guverna județul și când s-a turnat „asfalt electoral” de 82 de miliarde de lei vechi fără contracte și fără a avea resursele financiare necesare. „Să nu ne facem că băgăm gunoiul sub preș cu asfaltul electoral de 82 de miliarde de lei vechi și ar trebui să vă mai gândiți. S-au asfaltat 12 drumuri fără contracte și acum situația se află în atenția DNA. Eram obligat să sesizez DNA și vinovații trebuie să plătească”, le-a spus președintele Consiliului Județean social-democraților.
Consilierul județean PNL Brîndușel Nichitean a propus varianta insolvenței pentru societatea Drumuri și Poduri. Vicepreședintele Consiliului Județean Daniel Cadariu a ținut să arate că în mai toate județele din nordul țării societățile de drumuri și poduri ale consiliilor județene s-au desființat sau au dat faliment, iar în viață mai sunt doar două, cele de la Vaslui și Bistrița.
„Putem trage o primă concluzie că activitățile desfășurate de aceste societăți considerate de stat s-au dovedit a fi ineficiente”, a spus Cadariu.
Drumuri și Poduri a acumulat datorii de 157 de miliarde de lei vechi
Varianta pentru viitorul societății Consiliului Județean va fi cunoscută oficial săptămâna viitoare, atunci când Adunarea Generală a Acționarilor de la Drumuri și Poduri o va prezenta în plenul unei ședințe ordinare a deliberativului.
De menționat că Drumuri și Poduri are datorii de 157 de miliarde de lei vechi și creanțe de 130 de miliarde de lei vechi, din care 95,78% provin de la „clienți incerți”, mai exact creanțe care cel mai probabil nu vor mai putea fi recuperate.
„Din totalul de 100% al clienților de încasat, doar 4,22% sunt clienți curenți ai societății, respectiv cei care pot asigura un flux normal de lichidități. Este un procent foarte scăzut și indică prelungirea lipsei de lichidități bănești și în viitor”,”, se menționează în informarea prezentată în ședința extraordinară a deliberativului județean. Mai trebui spus că societatea Drumuri și Poduri se află în proces cu Direcția de Drumuri și Poduri din cadrul Consiliului Județean, pentru că aceasta din urmă refuză plata a 82 de miliarde de lei vechi pentru lucrările efectuate în anii 2007-2008 la 12 drumuri județene, fără ca acestea să fi fost contractate.