La 1 octombrie 2025, societatea de transport public local a municipiului Suceava, TPL SA, a împlinit 20 de ani de la înființare.
Un start dificil, după un faliment răsunător al fostei societăți, TPS SA, într-o vreme în care rămăseseră aproape total fără călători, din cauza condițiilor oferite, dar și din cauza concurenței neloiale a celor care practicau transportul de persoane cu maxi-taxi, care devenise un fenomen greu de controlat, la nivel național.
De la 15 autobuze și câteva microbuze din anii 90, cu care au început, la 112 autobuze electrice, moderne, din care 58 de capacitate mare, societatea de transport public local a Sucevei a trecut printr-o transformare uriașă, în care au mai fost câteva momente cheie.
Un sfârșit și un nou început
SC Transport Public Local SA și-a început activitatea la data de 1 octombrie 2005, având ca acționar Consiliul Local Suceava, cu scopul de a continua serviciul de transport public de persoane pe raza municipiului Suceava, în urma intrării în faliment a fostei societăți de transport, SC TPS SA. La înființare, SC TPL SA a preluat o parte dintre salariații fostei societăți, precum și parcul auto (autobuze, troleibuze, microbuze) utilizat de aceasta.

Autobuzele de acum 20 de ani din Suceava
Clădirile nu, deoarece erau deja cumpărate de o firmă de transport privată – TASA SA. Au funcționat însă într-o parte din ele, luate în chirie, în vreme ce sediul administrativ era într-un fel de container modern. De la primul director al TPL, Darie Romaniuc, numit de primarul Ion Lungu pentru a ”pune pe roate” transportul public local, au rămas și acum majoritatea traseelor urbane, atât cu autobuzele, cât și cu microbuzele. În aprilie 2006 au fost achiziționate de Primăria Suceava 33 de autobuze urbane noi, de tip Irisbus – Citelis, de 12 m lungime, la care s-au mai adăugat în timp microbuze de tip Karsan, utile pe traseele secundare, dar și câteva autobuze second-hand.

Trecerea la transportul public electric
De la testarea primului autobuz electric în Suceava, în februarie 2014, până la primele microbuze electrice cumpărate pentru TPL au mai trecut câțiva ani. Dar trecerea spre transportul electric a devenit clară.
În perioada 2017-2020 au fost aduse 22 de microbuze electrice, de tipul Karsan Jest, completate spre final de 2020 cu achiziționarea a 25 de autobuze electrice noi, model Granton, produse în China.
Ulterior au mai fost achiziționate 15 autobuze electrice de tipul Solaris Urbino, produse în Polonia, încât din 2023 transportul public local din Suceava a devenit integral electric. Primul municipiu din România cu transport public total electric.

Autobază nouă și modernizarea serviciilor TPL
O investiție majoră a municipalității sucevene, de care TPL avea mare nevoie pentru tranziția la transportul electric, a fost cea de amenajare a unei autobaze moderne, cu zeci de stații de încărcare, spălătorie auto, hale de reparații și clădiri administrative, în Burdujeni Sat, în capătul străzii Căpitan Grigore Andrei, dată în folosință în 2021.
Gabriel Petruc, director al TPL din 2022, a marșat pe trecerea la un transport modern, cu multiple posibilități de achiziționare a titlurilor de călătorie, prin montarea aparatelor speciale de eliberare a biletelor și abonamentelor, dar și a panourilor informative, în principalele stații de pe domeniul public, trecerea de la abonamente de hârtie la cele digitale, de tip cartelă, introducerea ”portofelului electronic”, achiziția online de bilete, pe site și în aplicația SuceavaPass, iar mai recent, achiziția de bilete și abonamente prin SMS ori prin intermediul aplicației BTPay.

De la transport urban la cel metropolitan
La 20 de ani de existență, TPL Suceava, societate cu 238 de angajați și 112 autobuze electrice, din care 58 de mare capacitate și restul de tip microbuz, își extinde serviciile la nivel metropolitan, prin introducerea a 14 noi trasee în localitățile limitrofe, din Zona Urbană Funcțională Suceava. Debutul a fost în august 2025, când primarul Vasile Rîmbu a dat ”undă verde” primelor șapte linii de transport metropolitan, completate ulterior cu altele, solicitate de primăriile partenere. Probleme sunt însă și acum numeroase, principalele fiind veniturile mici ale angajaților TPL, care au fost ”înghețate” deși nu sunt bugetari și nici nu au beneficiat de grilele de salarizare ale acestora, precum și blocarea angajării de personal, deși activitatea lor a fost extinsă la nivel metropolitan.
”Sperăm să se modifice actul normativ care să ne permită să facem angajări, să deservim întreaga zonă metropolitană, de unde ne vin în continuare foarte multe solicitări, inclusiv de suplimentare a curselor existente, pe care cu greu le efectuăm, din cauza lipsei de personal”, a spus directorul TPL Suceava, Gabriel Petruc, care consideră că sunt șanse reale să se rezolve problema, ca urmare a memorandumului depus la Guvern și a sprijinului factorilor de decizie din teritoriu.
Mai mult, anul viitor, TPL va avea la dispoziție și o autobază nouă, cu multiple dotări, pe locul celei vechi, de pe strada Traian Vuia, încât și condițiile de lucru ale angajaților ar urma să fie îmbunătățite.

”La mulți ani nouă! Să ieșim la pensie fără evenimente!”
”1 octombrie 2005 – 1 octombrie 2025. La mulți ani nouă! La mulți ani societății noastre! Să fim sănătoși, să ieșim la pensie fără evenimente! O mare parte dintre noi, de la începuturi, am pus umărul la bunul mers al societății! Sănătoși să fim, să ne putem bucura de pensie după zecile de ani munciți!”, e urarea aniversară transmisă de Modest Botușan, unul dintre șoferii TPL care parcurg zi de zi străzile Sucevei (acum și ale zonei metropolitane), încărcați cu mii de oameni – copii, tineri, adulți și vârstnici, a căror grijă o au în trafic, indiferent de condițiile meteo, de aglomerație, de problemele personale ori de cele ale altora, care se revarsă și asupra celor din jur.
Să lucrezi cu oamenii, cu miile, zi de zi, nu e deloc ușor, și totuși majoritatea celor care sunt acolo fac asta de aproape două decenii.