Sindicatul Național al Instructorilor Auto din România cere miniștrilor Educației și Internelor să nu semneze Ordinul ministrului Transporturilor pentru aprobarea normelor privind autorizarea școlilor de conducători auto și a instructorilor auto, întrucât cele două ministere nu au fost consultate.
Președintele Sindicatului Național al Instructorilor Auto din România (SNIAR), Cornel Lipă, a declarat joi, într-o conferință de presă, că Ministerul Transporturilor nu s-a consultat, așa cum prevede legea, cu Ministerul Educației Naționale și cu cel de Interne la elaborarea proiectului de Ordin al ministrului Transporturilor pentru aprobarea Normelor privind autorizarea școlilor de conducători auto și a instructorilor auto, a normelor privind atestarea profesorilor de legislație rutieră și a instructorilor de conducere auto, a metodologiei de organizare și desfășurare a cursurilor de pregătire teoretică și practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere, a programei de școlarizare, precum și a condițiilor și obligațiilor privind pregătirea teoretică și practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere.
„În scurt timp, prin aprobarea de către ministrul Relu Fenechiu a acestui Ordin, instructorilor auto autorizați de Autoritatea Rutieră Română le vor fi retrase autorizațiile de funcționare valabile pe o perioadă de cinci ani, ca urmare a condițiilor imposibil de îndeplinit prevăzute în normele de autorizare actuale”, a spus Lipă.
În opinia sa, textul proiectului, în forma actuală, nu este în măsură să îmbunătățească procesul de pregătire teoretică și practică a cursantului în vederea obținerii permisului de conducere. Totodată, instructorul auto – persoană fizică autorizată va fi obligat să își încheie activitatea, din cauza condițiilor impuse, aproape imposibil de îndeplinit pentru că vor duce la costuri greu de suportat.
„Mecanismul economic de funcționare al PFA în acest moment este ca aceasta să achite un impozit la normă de venit (forfetar), un impozit fix stabilit de către ANAF și aprobat de prefectură indiferent de amploarea activității sale. Desființarea instituției instructorului auto autorizat în fapt, nu în drept, duce la angajarea acestuia în cadrul unei școli de șoferi SRL, unde impozitul fix pe care acesta îl achita către stat nu este obligatoriu să se regăsească în impozitul plătit de către SRL, acesta având dreptul să deducă cheltuieli, să efectuaeze investiții etc. Din punctul nostru de vedere, normele create pentru autorizarea PFA – instructori auto autorizați conform HG 56/2007 și OMTI 1019/2009 nu fac altceva decât să elimine din domeniu această categorie socio-economică a micului întreprinzător”, a explicat liderul sindical.
El a mai spus că întreaga dotare tehnico-materială a mașinii cu sisteme de monitorizare audio-video este o propunere unică, ce nu se regăsește în Uniunea Europeană și nu constituie nici condiție obligatorie la examinarea candidaților pentru obținerea permisului de conducere, prevăzut în Ordinul MAI 268/2010.
Sindicaliștii susțin că introducerea unor prevederi de acest tip are la bază anumite interese, având în vedere că unele firme vor comercializa 20.000 de asemenea sisteme, la 500 de euro bucata.
Potrivit reprezentanților sindicatului, pentru elaborarea acestui ordin ar fi trebuit consultate și ministerele Educației și Internelor, lucru care nu s-a întâmplat. În plus, niciuna dintre propunerile sindicaliștilor nu se regăsește în textul final al documentului.
„Ministerul Educației Naționale este singura autoritate competentă pentru elaborarea programei școlare pe baza căreia se organizează cursuri de pregătire, precum și a metodologiei de organizare și desfășurare a cursurilor. În opinia noastră, ca structură organizată la nivel național, ai căror membri au o experiență și expertiză în domeniu dovedită în timp, considerăm că este necesar ca pentru o activitate interdisciplinară, cu un impact social important, să fie prezent la elaborarea acestor norme atât MAI prin DRPCIV, autoritate implicată în mod direct prin Biroul Examinări – evaluator al rezultatelor muncii noastre și prin Direcția Rutieră a Poliției Române – activitatea noastră desfășurându-se pe drumul public”, au mai spus sindicaliștii.
Vicepreședintele Confederației Naționale Sindicale „Cartel Alfa”, Petre Dandea, a declarat că cel mai grav este că Ministerul Transporturilor a ignorat consultarea cu cele două ministere.
„Este clar că atâta vreme cât acest document trebuie semnat și de Ministerul de Interne, și de Ministerul Educației, sperăm ca cei doi miniștri cu atribuții în domeniu să nu semneze până când el nu va fi elaborat în conformitate cu legea în vigoare”, a spus Dandea.
Sindicaliștii solicită rediscutarea acestor norme în prezența Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Educației Naționale, precum și a reprezentanților sindicatelor și patronatelor, în vederea elaborării unor norme ce respectă principiile siguranței rutiere, compatibile cu reglementările europene în materie.
Peste 200 de instructori auto au pichetat, în 1 martie, sediul Ministerului Transporturilor, nemulțumiți de proiectul de Ordin privind normele referitoare la autorizarea școlilor de șoferi.
Protestatarii au susținut că atât cuantumul excesiv al amenzilor, cuprinse între 4.000 și 15.000 de lei, care sancționează contravențional neîndeplinirea a peste 40 de obligații ale școlilor de șoferi și a instructorilor auto, cât și cadrul legal propus duc la sancționarea pemanentă a agenților economici, a școlilor de șoferi și instructorilor auto autorizați, ducând la destabilizarea financiară a acestora.