Accidentele rutiere grave petrecute în județul Suceava sunt în creștere de la an la an, statisticile Poliției înregistrând anual zeci de morți și sute de răniți în evenimente rutiere. Autoritățile identifică drept cauze mai mulți factori, cel mai important fiind creșterea continuă a numărului de mașini. Atât în județul Suceava, cât și în toată țara, tinerii provoacă cele mai grave accidente. Pe lângă faptul că mulți dintre aceștia au mașini puternice și calcă prea mult pedala de accelerație, un factor important în producerea accidentelor este reprezentat și de slaba lor pregătire ca șoferi.
Conform datelor Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Suceava, anul trecut 42.329 de suceveni au dat examen pentru obținerea permisului de conducere. Dintre ei au promovat 13.491, ceea ce reprezintă un procent de 31,8%. În acest procent intră și cei care au repetat examenul de mai multe ori, de unde rezultă că procentul efectiv de promovări în raport cu numărul de examene este și mai mic. Comparativ cu anul 2007, promovabilitatea a scăzut cu aproape 4%.
Elevii instructorilor independenți, rezultate mai slabe
La aceeași instituție există și o situație pe fiecare școală în parte, cu privire la gradul de promovabilitate al candidaților.
Diferențele de la o școală la alta sunt foarte mari. De exemplu, în 2007, au fost școli în cazul cărora doar 20% dintre elevi au promovat examenul, chiar dacă unii l-au repetat de mai multe ori. Altele se pot lăuda însă cu mai mult de jumătate dintre elevi promovați.
Situația a fost aceeași și anul trecut. În primele șapte luni ale lui 2008 au fost școli cu grad de promovabilitate de până la 66%, în timp ce altele abia au depășit un procent de 25%.
Cert este că per ansamblu școlile de șoferi au avut un procent de promovabilitate peste media totală, de 31,8%. Această situație se explică prin faptul că mai bine de jumătate dintre cursanți au ales să se pregătească cu un instructor independent, iar în cazul acestora gradul de promovabilitate este mult mai mic.
„Instructorii independenți au în general mai puțini candidați promovați, lucru demonstrat cert de faptul că școlile de șoferi au rezultatele peste media totală de promovabilitate. În cazul instructorilor independenți însă, nu avem cifre concrete, ei nefiind înregistrați la noi, cu același statut ca și școlile de șoferi”, a explicat comisarul Florin Chiaptanaru, șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Suceava.
Școli fără dotări și ore de legislație pe foaie
Unii dintre patronii școlilor de șoferi fruntașe în ceea ce privește promovabilitatea sunt vehemenți la adresa colegilor.
„Am făcut investiții serioase, avem simulator auto și o sală cu 20 de calculatoare cu programe profesioniste, pentru a adapta candidații la noul mod de examinare pe calculator. De asemenea, ținem ore de legislație atât dimineața, cât și după-amiaza, pentru a se putea pregăti toți cursanții, funcție de programul lor.
Nu vreau să fiu răutăcios, dar sunt școli de șoferi care nu fac pregătire profesionistă. Nu e posibil să ai școală și să nu fii dotat măcar cu un calculator. Sunt instructori care merg la școli și obțin adeverințe cum că elevii lor au făcut ore de legislație fără ca ei măcar să treacă pe acolo”, spune Constantin Alecsa, administratorul școlii Linalex Suceava, cu procent de promovabilitate de 56% în prima jumătate a anului trecut.
Acesta spune tranșant că slaba pregătire oferită de unii dintre instructorii din județ reprezintă un factor important în producerea unor accidente rutiere.
„Vedem uneori instructori care permit ca elevul să oprească în locuri interzise, să nu dea prioritate unor pietoni, asta se întâmplă din păcate”, declară Acsinte.
Mircea Țițel, administratorul școlii Tet-Gim SRL Suceava, și aceasta fruntașă în ceea ce privește numărul de candidați care au obținut permis de conducere, crede că secretul succesului stă tot în orele de legislație.
„Am un profesor extraordinar, care pregătește elevii temeinic și face cursuri la orice oră din zi, și funcție de programul elevilor. Am făcut investiții în calculatoare, pentru noul mod de examinare, numai așa putem continua. Nu vreau să îmi critic colegii, dar trebuie mai multă seriozitate în pregătirea elevilor”, spune acesta.
„Nu vreau să vorbesc într-o notă rea despre colegii independenți, dar se ignoră foarte mult pregătirea teoretică, și aici se pică foarte mult. Unele școli au tarife mai mici, asta tocmai pentru că nu oferă o pregătire completă”, spune profesorul Radu Dumitru, de la Tet-Gim.
Toată lumea găsește alți vinovați
În ceea ce-i privește pe instructorii auto, în lipsa unor statistici clare și în cazul lor, fiecare spune că alții oferă pregătire slabă.
„Eu lucrez ca instructor auto autorizat din 1992. Cred că noi ne facem uneori mai bine treaba chiar decât școlile de șoferi. Sunt printre noi și oameni slabi pregătiți, dar în nici un caz nu toți suntem la fel”, spune Aurel Piroș, secretarul Sindicatului Național al Instructorilor Autorizați, filiala Suceava, care reunește în jur de 100 de membri.
Cristi Scutelnicu, de la școala Deltacar Suceava, unde rata de promovabilitate a fost, în primele șapte luni ale anului trecut, de 43%, iar în 2007, de 42%, sub media obținută la alte școli de șoferi, pune rezultatele slabe tot pe seama instructorilor independenți.
„Noi facem partea practică, care ține de noi, avem candidați care promovează sala, dar pică la traseu, unde răspunderea le aparține instructorilor independenți cu care colaborăm”, spune acesta.
Școlile și instructorii slabi vor dispărea de pe piață
În județul Suceava sunt înregistrate aproape 60 de școli de șoferi și 400 de instructori, angajați în cadrul școlilor ori care lucrează ca independenți. Comisarul Florin Chiaptanaru spune că numărul instructorilor și al școlilor este peste media din țară, și mult prea mare în raport cu numărul de elevi care vor avea nevoie în următorii ani de serviciile lor.
„Deja sunt cazuri în care patroni de școli se asociază între ei. Mai ales după introducerea examenului pe calculator este nevoie de investiții și nu toți și le permit. În timp va fi o selecție, și vor rămâne pe piață doar cei puternici, care asigură și condiții bune elevilor”, crede comisarul.
Dezinteresul cursanților, o altă cauză a rezultatelor slabe
Atunci când se aduc în discuție statisticile privind numărul mic de cursanți care reușesc să promoveze examenul pentru obținerea permisului de conducere, mai toți instructorii auto spun că o parte dintre candidați tratează superficial examenul.
Deși ajung să dea de mai multe ori probele, unii candidați refuză să se pregătească cu seriozitate, și, dacă printr-un noroc iau în sfârșit examenul, devin adevărate pericole în trafic.
Conform unei analize a Inspectoratului de Poliție Județean Suceava, care vizează perioada 2005-2007, dintre conducătorii auto implicați cu vinovăție în producerea accidentelor grave de circulație, 37,6% sunt din categoria celor cu vârste cuprinse între 18 și 29 ani.
Specialiștii spun că imediat după ce iau permisul, pentru o scurtă perioadă de timp, șoferii tineri conduc cu prudență, fiind puțin stăpâni pe volan, însă, după ce capătă puțină încredere în capacitățile lor, unii dintre ei apasă puternic pedala de accelerație. Cum în realitate nu sunt încă șoferi foarte buni, pot produce cu ușurință accidente rutiere.
Școlile, obligate să-și afișeze procentele de promovabilitate
Fiecare sucevean care dorește să dea examen pentru a obține permis de conducere are dreptul să știe ce grad de promovabilitate are școala de șoferi la care apelează. Conform legii, fiecare școală trebuie să afișeze la vedere rezultatele pe care le-a avut în anul precedent, pentru ca elevul să poată face o alegere în cunoștință de cauză.
Instituția autorizată să sancționeze abaterile școlilor de șoferi este Agenția Rutieră Română. La finele anului trecut, inspectorii agenției au făcut numeroase controale, aplicând șapte amenzi și suspendând activitatea a trei școli (două au avut activitatea suspendată provizoriu și una definitiv, pentru că nu mai avea sală de legislație).






