Comisarul european pentru protecția consumatorului, Meglena Kuneva, a lansat joi o campanie de sancționare a paginilor web care oferă servicii de conținut pentru telefoanele mobile, precum tonurile de apel, după o anchetă care a relevat că 80% dintre aceste site-uri păcălesc consumatorii.
Investigația desfășurată de Kuneva a vizat 500 de site-uri care vând tonuri de apel, imagini, fluxuri de știri sau jocuri video pentru telefoanele mobile, industrie care generează afaceri de sute de milioane de euro, transmite Reuters.
Concluziile anchetei relevă că circa 80% dintre paginile investigate prezintă elemente care au scopul de a induce în eroare consumatorii, îndeosebi adolescenții sau copiii, prin costuri ascunse care măresc veniturile firmelor care le dețin.
„Mult prea mulți oameni cad victime surprizelor costisitoare provenite din taxe, comisioane și abonamente misterioase la serviciile de tonuri de apel, costuri despre care află pentru prima dată din facturile la telefonia mobilă”, a declarat Meglena Kuneva într-o conferință de presă.
Amenzi mari sau chiar închiderea site-urilor
Companii precum Jamba (deținută de News Corp și VeriSign), Vodafone, Aspiro sau Wiking Mobile ar putea suporta sancțiuni, de la amenzi mari până la închiderea site-urilor, dacă nu încearcă să soluționeze problemele semnalate de oficialul european.
Valoarea vânzărilor de tonuri de apel în UE, Norvegia și Islanda s-a plasat, anul trecut, în jurul cifrei de 691 milioane euro, potrivit lui Kuneva, dar segmentul tonurilor de apel are o pondere de numai 29% în piața serviciilor de conținut media pentru telefoanele mobile.
Printre neregulile semnalate de ancheta desfășurată în iunie se numără informații imprecise privind prețurile (prețuri incomplete, fără includerea taxelor, sau servicii care nu informau consumatorii că achiziția unui produs implică contractarea unui abonament), date insuficiente sau inexistente privind firma care comercializează serviciul, sau chiar taxe și comisioane „ascunse”, tipărite pe pagini cu litere foarte mici, în timp ce cuvântul „gratuit” este folosit eronat, pentru a convinge consumatorii să accepte contracte pe termen lung.