Proiect

Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV



Dragoș Bogdan Drelciuc și Ioan Casian Ignătescu
Dragoș Bogdan Drelciuc și Ioan Casian Ignătescu

Doi studenți ai Universității „Ștefan cel Mare” Suceava (USV) au realizat un sistem ce permite autovehiculelor de intervenție să traverseze fără probleme intersecțiile și zonele aglomerate ale unui oraș, fapt ce ar conduce la o soluționare mai rapidă a cazurilor care au necesitat intervenția de urgență.
Proiectul „Sistem pentru evitarea blocajului în trafic al autovehiculelor de intervenție” le aparține studenților Dragoș Bogdan Drelciuc și Ioan Casian Ignătescu, de la Facultatea de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, specializarea Automatică și informatică, anul IV.
Proiectul are ca obiectiv realizarea unui dispozitiv care să asigure o mai bună desfășurare a traficului rutier în intersecțiile aglomerate cu scopul de a evita blocarea mașinilor de intervenție în trafic.
Potrivit tinerilor, „este vorba despre o sincronizare a semafoarelor unei intersecții în momentul în care aceasta este traversată de una sau mai multe mașini de intervenție. Am realizat un sistem care, în momentul în care mașini de ambulanță, pompieri sau poliție se apropie de o intersecție, acesta asigură acestor mașini culoarea verde a semaforului, în timp ce pe celelalte sensuri de mers culoarea semaforului va fi roșie. Dispozitivul va schimba culoarea tuturor semafoarelor din intersecție înainte ca mașina de intervenție să ajungă în intersecție, de la o distanță stabilită”.
Pentru realizarea sistemului s-au folosit două dispozitive: un emițător care este montat la bordul mașinii de intervenție și un receptor care se află în intersecție, în cutia semaforului. Interconectarea celor două module se face cu ajutorul a două microcontrolere.
„Totodată, vom folosi două busole digitale care sunt comandate de microcontrolere. Una dintre ele va emite coordonatele direcției din care vine mașina de intervenție. Celălalt dispozitiv, aflat în intersecție, recepționează și interpretează coordonatele și acționează culoarea semaforului în funcție de informațiile primite”, spun tinerii.
Proiectul este mai eficient în orașele mari, cu o infrastructură rutieră mai complexă, însă poate fi implementat și în orașele mici.
Proiect premiat la Salonul Național de Inventică pentru Tineret
Printre avantajele unui astfel de sistem, tinerii numesc costul de realizare relativ redus al acestuia, față de produsele existente pe piață.
„Sistemele care există în prezent folosesc transmisia prin satelit, hărți, GPS-ul, fiind implementate în SUA și fiind mult mai costisitoare. Sistemul nostru costă aproximativ 500 de lei”.
Totodată, la capitolul avantaje, tinerii vorbesc despre un consum de energie scăzut (nu necesită alimentare suplimentară), dimensiunile reduse ale dispozitivului și, nu în ultimul rând, îmbunătățirea serviciilor vehiculelor de intervenție prin evitarea blocării intersecției.
Invenția tinerilor a fost premiată la Salonul Național de Inventică și Creație Științifică pentru Tineret, de la finele anului trecut, din București.
„Proiectul a fost foarte apreciat, mai ales de cei care lucrează pe aceste mașini de intervenție, spunându-ni-se că s-ar evita multe accidente dacă s-ar folosi acest sistem”, au mărturisit tinerii.
Proiectul „Sistem pentru evitarea blocajului în trafic al autovehiculelor de intervenție” este înregistrat la OSIM spre a fi brevetat.
„Ar fi ideal dacă am putea dezvolta acest produs și am putea face o afacere din asta, nu să ținem proiectul într-un birou. Pe lângă fluidizarea circulației, implementarea dispozitivului ar reduce considerabil timpul de deplasare al autovehiculelor de intervenție atunci când acestea sunt solicitate în cazuri grave, acest lucru salvând vieți”, au conchis studenții.
În realizarea proiectului, aceștia au fost coordonați de universitarul Călin Ciufudean.


Prototipul proiectului
Prototipul proiectului
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Sistem de evitare a blocajului în trafic al mașinilor de intervenție, inventat de doi studenți ai USV
Prototipul proiectului
Prototipul proiectului
Dragoș Bogdan Drelciuc și Ioan Casian Ignătescu
Dragoș Bogdan Drelciuc și Ioan Casian Ignătescu


Recomandări

Un șofer care a acroșat fatal o bătrână și a fugit, în boxa acuzaților alături de doi complici care l-ar fi ajutat să șteargă urmele accidentului

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu
Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: O abordare diferită a creșterii economice în România: dincolo de ritm contează evitarea dezechilibrelor și a capcanei venitului mediu

Mulțumiri publice de la ambulanțieri pentru un șofer de tir care a evitat o tragedie pe șosea: „Sunteți eroul nostru de astăzi”

Mulțumiri publice de la ambulanțieri pentru un șofer de tir care a evitat o tragedie pe șosea: „Sunteți eroul nostru de astăzi”