Cu trenul de la Fălticeni la Dolhasca

Singurul tren particular din Suceava, o lecție de transport civilizat pentru CFR



Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani

Singurul tren particular din județul Suceava circulă pe linia secundară Fălticeni-Dolhasca. Este vorba de trenurile aparținând firmei Regiotrans Brașov, care efectuează zilnic nu mai puțin de opt curse tur-retur, pe linia de 26 de kilometri. Cursele dese, condițiile decente, curățenia și legăturile bune pentru trenurile de lung parcurs au făcut ca această rută să supraviețuiască până în 2014. Asta deși mulți îi cântau prohodul încă de acum câțiva ani, când CFR a renunțat să mai opereze pe linia 510 Fălticeni-Dolhasca.
Călătorie de la Fălticeni la Dolhasca, duminică după-amiază
Acum trei zile, duminică, reporterii Monitorului de Suceava s-au convins pe viu că trenul Regiotrans Fălticeni-Dolhasca circulă și nu „cară aer”.
Ajungem în Gara Fălticeni la ora 15.00, de unde în 15 minute urmează să plece unul dintre trenurile Fălticeni-Dolhasca. Gara este animată. Prima dată rămânem surprinși de faptul că sunt două case de bilete. La ambele sunt oameni la coadă. În jur de 80% sunt tineri, studenți din Fălticeni, care merg cu Regiotrans până la Dolhasca, de unde au legătura cu trenul Regio al CFR de la Suceava la Iași. În trenul care pleacă de la Fălticeni la ora 15.17 se adună în jur de 60 de călători.
Trenul, format din două automotoare, este cu adevărat o surpriză. Deși cumpărate probabil la mâna a doua, automotoarele sunt curate în interior, au scaune comode, iar la plecarea de pe loc constatăm că au și amortizoarele bune. Cu alte cuvinte, avem parte de o călătorie plăcută. Linia este veche, dar se merge constat cu o viteză de 40-50 de kilometri la oră. În fix 37 de minute suntem la Dolhasca. Nu se poate spune că trenul a mers cu o viteză satisfăcătoare, însă e acceptabil, dacă ne raportăm la cum merg trenurile Regio în România.
Elevii și navetiștii, grosul călătorilor Regiotrans
La două minute după ce garnitura Regiotrans ajunge la Dolhasca, dinspre Suceava vine și legătura pentru Iași de la CFR a studenților, astfel că transferul se face imediat, dintr-un tren în altul. Pentru elevii și studenții din Fălticeni acest tren este o afacere excelentă. Biletul de la Dolhasca la Fălticeni sau retur costă 4,5 lei, în timp ce pentru ei este la jumătate de preț.
Angajații de la Regiotrans spun că transporturile se bazează în special pe tineri, care fac naveta spre centrele universitare, pe elevii care vin zilnic la liceu la Fălticeni de la Preutești, Arghira, Dolhești sau Vămeni și pe navetiștii din aceste localități. Bineînțeles că nu toate trenurile au un număr satisfăcător de călători, însă cu toate acestea Regiotrans are un program de circulație intens, rar întâlnit pe rutele CFR. Primul tren pleacă din Fălticeni la ora 3.45, și ultimul, al optulea, la 19.32. Cu alte cuvinte un mers cadențat, care poate face concurență microbuzelor. În plus, una dintre perechi este prelungită zilnic până la Pașcani.
L-am contactat telefonic pe Florin Hădărean, directorul general Regiotrans, pentru a-l întreba care este viitorul acestei linii.
„Singur că tot timpul am prefera să avem mai mulți călători, este loc de mai bine, facem eforturi să îmbunătățim viteza de circulație și să asigurăm condiții cât mai bune, un orar cât mai bun pentru călător. Baza noastră pe această rută sunt elevii și navetiștii”, a declarat Florin Hădărean, a cărui companie deține deja în jur de 15% din piața transportului feroviar de călători din România.
El a arătat că de doi ani de zile nu se mai subvenționează doar kilometrul parcurs de un tren privat, ci se acordă și subvenția pe număr de călători. În aceste condiții, Regiotrans nu-și permite să plimbe trenuri goale, a explicat acesta.
Perspective slabe pentru celelalte linii secundare din județ
Alte linii secundare din județul Suceava stau, din păcate, în „conservare”, după ce CFR a renunțat să mai circule, iar operatorii privați nu s-au arătat interesați de ele. Este vorba în special de traseul spre Putna, prin Rădăuți și de linia secundară Floreni-Dornișoara. Acestea au fost scoase la licitație la pachet cu linia spre Cacica (pe care CFR încă mai operează) însă, din păcate, deși o firmă și-a adjudecat la un moment dat pachetul de linii secundare, nu s-a concretizat nimic.
Referitor la aceste linii, Florin Hădărean a declarat că „pentru viitorul apropiat nu cred că ne vom putea îndrepta atenția spre aceste rute”.
Din informațiile pe care le avem, Regiotrans evită să intre mai mult în zona Suceava pentru că nu are un punct de lucru în care să-și țină materialul rulant.


Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Singurul tren particular din Suceava, o lecție de transport civilizat pentru CFR
Singurul tren particular din Suceava, o lecție de transport civilizat pentru CFR
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani
Trenul Regiotrans face zilnic opt curse tur-retur de la Fălticeni la Dolhasca, una fiind prelungită până la Pașcani


Recomandări

Polițiștii i-au avertizat pe tineri, timp de o săptămână, privind „Selfie-ul pe tren”, o nebunie care a provocat doi morți și doi răniți grav în județul nostru

Polițiștii i-au avertizat pe tineri, timp de o săptămână, privind „Selfie-ul pe tren”, o nebunie care a provocat doi morți și doi răniți grav în județul nostru