Trei frați care lucrează în jur de 50 de hectare de livadă de măr în zona Bazinului pomicol Fălticeni s-au hotărât să investească masiv în acest an într-o mică fabrică în care să producă suc natural din producția proprie, la șase luni de zile de la demararea afacerii aceștia bucurându-se deja de un succes evident pe piață și reușind să încheie contracte și cu două importante hipermarketuri.
Pavel, Petru și Ciprian Onea fac pomicultură de 14 ani și par să fi găsit în sfârșit rețeta unei afaceri de succes.
Pavel Onea ne-a declarat că a investit mai întâi în depozite moderne pentru păstrarea mărului, iar apoi, în timp, a realizat că producerea unui suc natural de mere ar fi o afacere bună.
Produc suc de mere, în loc să vândă merele pe 2 lei
„Ne-am tot gândit în ultimii ani cum să scoatem și noi puțin capul pe piață, merele le vindeam în regim industrial la un preț mic și nu eram deloc mulțumiți. După doi-trei ani de ezitări, am decis să achiziționăm o instalație modernă de fabricare a sucului de mere, o instalație pe care am cumpărat-o din Germania cu peste 100.000 de euro”, a explicat Pavel Onea, precizând că investiția a fost făcută fără accesarea vreunui proiect european de finanțare.
Succesul, deja cunoscut în rândul pomicultorilor, i-a surprins și pe investitori.
„Reacțiile foarte pozitive chiar ne-au surprins puțin, oamenii s-au bucurat că le oferim un produs natural și local, din Bazinul pomicol Fălticeni”, a mărturisit Pavel Onea.
Cei trei frați au scos pe piața produsul SAFT, pe care îl vând la cutii de trei și cinci litri. În opinia producătorului, sucul se distinge prin calitate, materia primă folosită fiind exclusiv proprie, și prin prețul competitiv.
Designul, la fel de important ca și calitatea sucului
Ajungem și la întrebarea cum au reușit să intre pe piața hipermarketurilor, în general micii producători plângându-se că nu pot pătrunde la acest nivel.
„Nu a fost foarte greu, am trimis produsul nostru la București, la reprezentanții marilor magazine. Au apreciat gustul, prețul bun, dar și designul cutiilor de suc. Și acesta este un aspect foarte important”, ne-a declarat Pavel Onea.
La o lună de zile după intrarea în contact cu reprezentanții marilor magazine, sucul produs de frații Onea se găsește în magazinele Real și Auchan, deocamdată doar în Suceava și Iași. Dacă vânzările vor fi bune, există șanse ca sucul de mere produs la Fălticeni să ajungă în întreaga rețea a magazinelor.
Sucul SAFT este vândut și prin magazine și aprozare din Suceava, Fălticeni, Rădăuți și Botoșani și la târguri de profil. De asemenea, se încearcă și pătrunderea pe piața externă, în Italia și Anglia.
De la depozit, sucul de mere la trei litri pleacă la un preț de 15 lei.
Pomicultorii din zona Fălticeni sunt slab organizați
În evidențele Direcției Agricole Suceava se află cinci producători de sucuri de mere, frații Onea fiind singurii care sunt și producători de mere.
Directorul Direcției Agricole Suceava, Vasile Schipor, a apreciat succesul afacerii familiei Onea, însă a arătat că pomicultorii din zona Fălticeni mai au încă multe probleme de rezolvat pentru a fi mai puternici și mai competitivi pe piață.
„Ei sunt organizați într-o asociație care nu funcționează încă așa cum ar trebui și sunt un pic individualiști. Au nevoie de puțină inițiativă comună, alt succes ai când închei un contract ca asociație, la fel și în cazul accesării proiectelor europene. Atunci când închei un contract cu un lanț de magazine mari ai nevoie de o anumită capacitate de livrare, de depozite mari, să prezinți garanții”, a explicat directorul Schipor.