Blocul Național Sindical (BNS) și Confederația Sindicatelor Libere din România (CSDR) au anunțat, marți, la Pitești, că vor declanșa proteste de stradă dacă Guvernul modifică sau suspendă taxa auto. Anunțul celor două organizații a fost făcut în cadrul unei dezbateri pe tema problemelor întâmpinate de companiile din sectorul construcției de automobile, la care au participat și reprezentanți ai producătorilor din domeniu și ai autorităților locale.
„Dacă așa se fac legile în România, vom ieși în stradă, începând cu județul Argeș și terminând cu București. Mie nu mi-e teamă de cele câteva sute de protestatari care au cerut eliminarea taxei auto. Noi suntem mai mulți și, dacă trebuie să protestăm pentru a obține ce vrem, atunci o să o facem și pe asta”, a declarat președintele filialei Argeș a BNS, Nicolae Pavelescu.
La rândul său, vicepreședintele Confederației Sindicatelor Libere din România, Nicolae Crețu, a spus că prăbușirea industriei auto naționale va conduce în 2009 la „o rată a șomajului nemaiîntâlnită de la revoluție încoace”.
Pavelescu a adăugat că firmele din industria auto au bugetele întinse la maximum și nu-și mai permit să plătească pentru angajații în șomaj tehnic, așa că, în curând, tot mai multe societăți vor fi nevoite să apeleze la concedieri.
„Dacă nu vom fi susținuți financiar și dacă nu vom avea o relaxare fiscală, vom fi nevoiți să concediem și noi, așa cum au făcut alte firme din industrie”, a precizat directorul producătorului de componente Ronera Rubber din județul Argeș, Dragoș Lunescu.
Potrivit lui Silviu Badea, director general adjunct al Grupului Industrial Componente (GIC), care deține mai multe unități de producție în sectorul auto, GIC ar putea apela din nou la concedieri în prima parte a anului viitor. Firma Componente Auto Pitești, parte a GIC, a renunțat la 800 de locuri de muncă de la 1 ianuarie, iar în primul semestru al anului viitor sunt vizate alte 300 de posturi, dacă situația economică nu se va redresa și dacă Dacia va mai întrerupe producția.
„Nu mai avem timp să facem experimente. Orice prelungire a discuțiilor pe tema taxei auto, după șase luni de dezastru, echivalează cu a trage un glonț în capul industriei auto”, a spus Badea.
O altă firmă afectată de oprirea producției Dacia este AKA Automotiv, care a concediat recent 30 dintre cei 70 de angajați. AKA Automotiv este furnizor al Dacia și produce încuietori pentru uși.
Dacia a decis să nu mai prelungească 620 de contracte de muncă temporare care expiră la sfârșitul lunii decembrie, a anunțat o nouă întrerupere a activității, în intervalul 11 decembrie – 11 ianuarie 2009, și a decis să treacă la o cadență de producție mai mică.
Din cauza scăderii cererii, atât pe piața internă, cât și în statele în care Dacia exportă, activitatea uzinei de la Miovei a fost oprită pe 30 și 31 octombrie, în 13 și 14 noiembrie, precum și în perioada 20 noiembrie – 7 decembrie.
Aproximativ 20 de firme producătoare de componente pentru industria auto și reprezentanți ai Dacia au participat marți, la Pitești, la o dezbatere pe tema problemelor întâmpinate de companiile din sectorul construcției de automobile din cauza scăderii cererii și a producției Dacia. Sectorul auto local s-a confruntat cu dificultăți în ultimele luni pe fondul crizei economice financiare mondiale și al taxei auto valabile între 1 iulie și 15 decembrie. Varianta de taxă intrată în vigoare în iulie a stimulat importul masiv de mașini second-hand vechi.
Ulterior, Guvernul a decis o nouă modificare a taxei, astfel că din 15 decembrie aceasta a fost triplată.
Noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a anunțat marți cu ocazia primirii portofoliului că are „deschiderea” premierului Emil Boc, pentru ca în ianuarie 2009 să ia în discuție problema taxei auto.
„În ianuarie vom analiza problema, vom vedea ce măsură trebuie luată și vom comunica repede o decizie în legătură cu taxa auto. Opinia mea personală este, așa cum am mai spus, că varianta din decembrie trebuie suspendată și reașezată pe anumite paliere”, a declarat Nemirschi.
Vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 51,1% în noiembrie, față de aceeași lună a anului trecut, la 14.466 unități, iar după primele 11 luni declinul a fost de 10,4% comparativ cu perioada similară din 2007, la 257.941 mașini, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile.