Sindicate: Privatizarea CFR Marfă trebuie să înceapă cu 15 la sută din companie



Sindicaliștii susțin că privatizarea CFR Marfă ar trebui să înceapă cu 15 la sută din companie, pentru a se vedea dacă investitorul are capacitatea de a corecta erorile, dar și dacă aceasta ar putea să redevină profitabilă în urma a cel puțin patru măsuri.
Președintele Confederației Naționale Sindicale „Cartel Alfa”, Bogdan Hossu, a declarat marți, într-o conferință de presă, că garanția de 10 milioane de euro pe care autoritățile vor să o ceară în cazul privatizării CFR Marfă nu înseamnă nimic, având în vedere că doar fierul vechi din această companie ar fi estimat la 200 de milioane de euro.
„Discutăm de niște consecințe privind structura de transport feroviar, sunt elemente importante. (…) Privatizarea trebuie să înceapă cu 15 la sută. Trebuie să vedem dacă investitorul are capacitatea de a corecta ceva. Ce înseamnă o garanție de 10 milioane de euro când doar fierul vechi costă 200 de milioane de euro?”, a spus Hossu.
Pe de altă parte, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat că CFR Marfă „se vrea vândută pe un preț derizoriu”, precizând că această companie ar trebui să fie evaluată la nivelul pieței.
În opinia lui Măntescu, CFR Marfă ar putea redeveni profitabilă dacă s-ar lua cel puțin patru măsuri: reeșalonarea datoriilor pe cel puțin șapte ani sau convertirea acestor datorii în acțiuni de către Ministerul de Finanțe, rezolvarea problemelor care țin de acciza la motorină și energie electrică, dar și a celei legate de taxa pentru utilizarea infrastructurii.
„În ultimii ani, asistăm la un proces de destructurare a acestui sector, prin politici incoerente și iresponsabile, direcționate către diverse interese private. Aceste politici aduc prejudicii atât statului, cât și cetățeanului. La Ministerul Transporturilor, s-a schimbat conducerea, dar au rămas aceleași obiceiuri de mimare a dialogului social. (….) A rămas nerezolvată problema compensării reale dintre costurile de operare și tarifele sociale impuse de călători. Toate țările europene civilizate practică tarife scăzute la transportul public feroviar de călători”, a spus Măntescu.
Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă a adăugat că parcul CFR Marfă are 900-920 de locomotive și 32.000 de vagoane. „Dacă s-ar dori repunerea pe picioare, ar trebui luate o serie de măsuri”, a mai spus el.
În același context, Iulian Măntescu a atras atenția că dacă statul nu-și asumă responsabilitatea și nu va aloca 0,35 – 0,5 la sută din PIB pentru subvenții, CFR Călători ar putea să ajungă într-o situație mai tragică decât CFR Marfă.
Măntescu a precizat că dacă în parcul CFR Călători, în 2010, erau 1.400 de vagoane, azi mai sunt doar 700, iar în curând vor rămâne 400, prin expirarea reviziilor tehnice periodice.
„Cu aceste vagoane, 1.455 de trenuri ar trebui să acopere 24 de ore. CFR Călători are pierderi lunare de 59 de milioane de lei. Dacă statul nu-și asumă responsabilitatea, va fi într-o situație mai dramatică decât CFR Marfă”, a mai spus Măntescu.
Federația Mecanicilor de Locomotivă mai atrage atenția asupra unei alte situații, respectiv faptul că, deși s-au luat măsuri de creștere a salariului minim pe economie la nivel național, în bugetele companiilor de cale ferată nu sunt prevăzute resursele pentru această creștere.
Totodată, sindicaliștii au reclamat lipsa dialogului social în actualul guvern, precizând că au organizat conferință de presă de marți pentru a putea transmite guvernanților opinia lor.
„Au tratat întâlnirile cu sindicatele la fel cum le-au tratat și cei din guvernul anterior. Nu aveam nevoie de o conferință de presă, dacă ar fi acceptat dialogul. Este singura modalitate de a le transmite ce se întâmplă. Nu suntem împotriva privatizărilor, dar trebuie să ne asculte. Nu există dialog social în acest moment. Să vă așteptați oricând la proteste. De-astea spontane apar mereu, dar pot apărea și organizate”, a spus vicepreședintele CNS „Cartel Alfa”, Liviu Apostoiu.
Ministrul Finanțelor Publice, Daniel Chițoiu, a anunțat marți, că în cadrul CSAT a fost aprobată privatizarea CFR Marfă, iar miercuri în Guvern va fi adoptată strategia de privatizare a companiei.