Simțul mirosului diferă cu până la 30% de la o persoană la altă



Fiecare persoană interpretează mirosurile în mod diferit, datorită celor 400 de receptori existenți la nivelul nasului, au precizat cercetătorii americani într-un studiu publicat în revista Nature Neuroscience.
Cercetătorii americani au descoperit recent că, datorită celor 400 de receptori olfactivi de la nivelul nasului, simțul mirosului diferă chiar și în proporție de 30% de la o persoană la alta, informează dailymail.co.uk.
Astfel, modificările aduse până și unui singur receptor olfactiv pot influența modul în care o persoană percepe mirosul unui parfum, al unui pahar cu vin sau al unei bucăți de brânză, de exemplu – iar aceste mirosuri pot fi percepute extrem de diferit de la o persoană la alta.
„Pentru diferite produse, există o mare diferență între ceea ce miros alții și ceea ce miros eu. Gradul de variabilitate a fost cu adevărat surprinzător – 30% dintre receptori diferă între două persoane alese la întâmplare. Este o proporție destul de ridicată”, a declarat Joel Mainland, expert în biologie moleculară la Monell Chemical Senses Centre, din Philadelphia.
Schimbarea unui anumit receptor înseamnă că unii oameni percep un anumit tip de steroid ca miros de santal, în timp ce pentru alții, acesta ar putea avea miros de urină.
„Este un lucru foarte diferit. Ceea ce pentru o persoană este un miros delicat și plăcut, prin schimbarea unui singur receptor, pentru altă persoană este un miros foarte puternic de urină”, a afirmat Joel Mainland.
Cercetătorii au clonat 511 receptori olfactivi și i-au introdus în celule-gazdă din laborator, apoi au evaluat modul în care fiecare receptor a reacționat la 73 de mirosuri diferite.
Testele au identificat 28 de moduri diferite în care fiecare gamă de receptori reacționează la mirosuri.
Echipa a folosit modele matematice pentru extrapolarea descoperirilor, ajungând la concluzia că 140 de receptori din 400 – adică în jur de 30% -, în cazul a doi indivizi luați la întâmplare, sunt diferiți.
„Obiectivul pe termen lung este să înțelegem modul în care receptorii codifică moleculele olfactive, astfel încât, de fapt, să putem crea orice miros dorim prin manipularea directă a receptorilor”, a spus Joel Mainland, adăugând că rezultatele i-ar putea ajuta pe oamenii de știință să creeze diferite mirosuri.