La Galeria de Artă „Ion Irimescu” din municipiul Suceava s-a deschis miercuri expoziția de pictură cu genericul “Simbol, Credință și Artă”, a artistului plastic mureșean Marcel Naste.
Un artist apreciat ca fiind „vârful generației tinere mureșene”
Expoziția, care etalează icoane și prapuri (lucrări în care artistul combină culorile de ulei cu foița de aur, într-o suprapunere de simboluri menită să transmită mesaje), a fost apreciată la vernisaj ca fiind „prima întâlnire între arta mureșeană și cea suceveană”, o întâlnire care deschide calea unei colaborări care poate fi benefică deopotrivă artiștilor din cele două zone.
Evenimentul, care a marcat prezența în galeria suceveană, alături de directorul Direcției Județene pentru Cultură și Patrimoniu Național Suceava, conf. univ. dr. Aurel Buzincu, a șefilor instituțiilor omonime Mureș (prof. dr. Nicolae Băciuț) și Botoșani (prof. Dănuț Huțu), le-a oferit sucevenilor prilejul să se întâlnească și să-l cunoască pe pictorul Marcel Naste, un artist care a reușit să-și contureze un stil propriu, apreciat ca fiind „vârful generației tinere mureșene”.
„O expoziție plină de simboluri și semne spirituale”
Absolvent al Facultății de Teologie Ortodoxă, secția Teologie Patrimoniu Cultural, Pictură Bisericească, Iconografie și Restaurare din Cluj-Napoca, și al Institutului de Artă Vizuală “Ion Andreescu”, Marcel Naste, membru al Uniunii Artiștilor Plastici (UAP) – Filiala Mureș din anul 2006 și membru fondator al grupului de artă religioasă „Deisis” din Târgu Mureș, a deschis această expoziție la Suceava la interval de numai o zi de la momentul în care, alături de colega sa Klara Balazs, a prezentat, la Biblioteca „Petre Dulfu” din municipiul Baia Mare, expoziția cu genericul „Icoana de la tradiție, la modernitate”.
Prezentată de artista plastică Lucia Pușcașu, președinta UAP – Filiala Suceava, ca „o expoziție plină de simboluri și semne spirituale”, desfășurarea vizuală din galeria „Ion Irimescu” îndeamnă, așa cum a spus ea, la „optimism și liniște sufletească”.
„Un moment de sărbătoare a artei plastice mureșene la Suceava”
Subliniind faptul că au ajuns aici „după un tur de forță” (început de la Târgu Mureș, cu oprire la Baia Mare, iar acum la Suceava), scriitorul Nicolae Băciuț (șeful Direcției pentru Cultură Mureș, unde artistul expozant are calitatea de consilier) a apreciat evenimentul ca fiind „un moment de sărbătoare a artei plastice mureșene la Suceava”.
Marcel Naste, a accentuat Nicolae Băciuț, care a introdus în premieră icoana la Consulatul General al României la Bonn și a fost invitat să expună la deschiderea Bibliotecii Naționale din București, „a îndrăznit” acum să expună și la Suceava.
Lucrările tânărului artist (icoanele și prapurii – care au „o firească consubstanțialitate cu celelalte lucrări religioase”) sunt, conchide Nicolae Băciuț, „asimilabile rugăciunii”.
„A reușit să se detașeze de spiritul iconografic standard”
Mărturisind că pictura sa „are o bază teologică”, Marcel Naste a spus că „a reușit să se detașeze de spiritul iconografic standard”, înclinând balanța spre latura artistică pentru a crea „icoane mai deosebite”.
Mulțumindu-le colegilor de breaslă suceveni care s-au îngrijit de panotarea expoziției, artistul oaspete a spus că este încredințat de buna colaborare care se conturează între gruparea artistică suceveană și artiștii din Târgu Mureș.
„Marele lui examen”, așa cum a precizat Aurel Buzincu, va avea loc însă la următoarea expoziție pe care o va avea la Suceava, expoziție care ar trebui să fie vernisată în fața teologilor, pentru că, venind dintr-o zonă care are un anumit specific al icoanei, Marcel Naste și-a făcut intrarea într-un alt perimetru de spiritualitate, în care icoana este la ea acasă.
„Ut pictura poesis”
Finalul și aplauzele participanților i-au aparținut însă poetului Nicolae Băciuț, care – având ca motto dictonul horațian „Ut pictura poesis” (Poezia este asemenea picturii) – a oferit, sub genericul „Pe unde umbli, Poezie?”, un recital poetic cu versuri de Mihai Eminescu, Radu Gyr și Nichifor Crainic.