Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a declarat, luni, că va discuta, după alegeri, cu premierul și ministrul de Finanțe despre problema diferenței de plată pentru Bechtel, având în vedere că există doar 98 de milioane de lei, iar Guvernul anterior s-a angajat la plata a 240 de milioane.
Silaghi, a declarat, într-o conferință de presă la Târgu Mureș, că Guvernul anterior s-a angajat că va plăti companiei Bechtel 240 de milioane de lei, însă există doar 98 de milioane de lei în buget, prevăzuți pentru autostrada Transilvania, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Bechtel continuă lucrările, nu se oprește, dar mi se pare normal să ne onorăm contractele. Cât reușim să asigurăm finanțarea, compania lucrează. Asta e problema, asigurarea finanțării. Dacă întârziem termenele de plată, nicio estimare nu mai e realistă. După ce le dau diferența de bani, după aceea pot să-i chem din nou la discuții, să văd cum stau ei cu termenele de realizare. Nu știu când le pot da banii, asta-mi este marea problemă. Pot să le cer să lucreze în momentul în care le dau și banii. Acum, v-am spus – am un minus. Nu pot să mă duc să bat cu pumnul în masă atâta vreme cât eu sunt în culpă. Trebuie să am această discuție cu primul-ministru, miercurea viitoare, după alegeri. Oricât de creativ aș fi, nu pot să inventez bani. N-am cum. Prin urmare, trebuie să găsim, împreună cu ministrul de Finanțe și cu primul-ministru, o sursă de finanțare”, a spus Silaghi.
Acesta a evitat să spună dacă a identificat surse bugetare în acest sens sau va recurge la împrumuturi.
„Dați-mi voie să vorbesc cu ministrul de Finanțe înainte, împrumutul nu-l fac eu”, a afirmat Silaghi.
Potrivit ministrului, există mai multe lucrări unde s-a dat ordin de începere, însă este asigurată doar 10-20 la sută din finanțare.
„Noi suntem în situația în care nu dorim să oprim niciun contract, nicio lucrare, pentru că ar fi o tâmpenie din partea noastră să luăm totul de la zero, cum s-a făcut de către ceilalți, și să reîncepem licitațiile. Mai ales că suntem într-o perioadă de vară, în care frontul de lucru este bun, deci ar fi o tâmpenie. Dorim să ne ținem de contracte, dar constatăm că sunt foarte multe contracte cu buget prevăzut de 10-20 la sută. Or, constructorul respectiv se oprește sau vine și ne caută și ne întreabă de finanțare. În trimestrul viitor nici măcar nu pot să finanțez, că n-am buget, bugetul este aprobat. Deci eu pot să-i promit doar că-l finanțez în trimestrul întâi din 2013”, a spus Silaghi.
Acesta a afirmat că predecesorii săi „aveau un obicei de a da ordine de începere la o grămadă de lucrări”, probabil „pentru a se lăuda” în teritoriu cu acestea.
Potrivit lui Silaghi, programele de infrastructură care beneficiază de bani europeni trebuie continuate, iar tronsoanele cuprinse în acordul-cadru cu UE trebuie începute, întrucât mare parte din finanțare este asigurată din bani europeni, iar de la bugetul de stat trebuie asigurate sume mult mai mici.
„Nu are sens să oprim banii europeni să vină în România, gradul de absorbție e destul de mic”, a spus Silaghi, apreciind că pe timpul ministrului Anca Boagiu rata de absorbție a crescut de la 3 la 6,9 la sută.
În urmă cu aproape o lună, ministrul Ovidiu Silaghi anunța că lucrările la Autostrada Transilvania vor continua în județul Bihor, după ce Ministerul Transporturilor va aloca Bechtel, constructorul autostrăzii, suma de 98 de milioane de lei.
„Am avut o discuție cu reprezentanții companiei americane Bechtel și până la sfârșitul lunii ar trebui să le mai dăm 240 de milioane de lei. Avem deja 98 de milioane, iar ei au spus că se mulțumesc și cu acești bani. Nu am găsit o bogăție la Ministerul Transporturilor. Vor continua să lucreze și vom găsi soluții pentru diferență. Lucrările continuă la Autostrada Transilvania, fiind interesul Transilvaniei până la urmă, nu avem cum să abandonăm proiectul. Se va lucra spre Oradea, spre vamă”, spunea atunci Silaghi.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, încheiat cu compania americană Becthel pentru construcția unui traseu de 415 kilometri. După șapte ani de la lansarea proiectului, au fost finalizați doar 52 de kilometri.
Contractul cu Bechtel a fost renegociat în 2011, compania americană urmând să finalizeze doar două tronsoane din cele opt ale autostrăzii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrării cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, și permite scoaterea la licitație a tronsoanelor încă neîncepute.
Bechtel va continua lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău și Suplacu de Barcău-Borș, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii. Traseul autostrăzii mai cuprinde șase secțiuni însumând 297 km, respectiv Brașov-Făgăraș (53 km), Făgăraș-Sighișoara (52 km), Sighișoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăilești (24 km) și Mihăilești-Suplacu de Barcău (76 km).