Sfîntul Mir



– Ce este și cum se pregătește Sfîntul Mir?
Sfîntul Mir se prepară din untdelemn, vin și 38 diferite aromate și se sfințește în Joia cea Mare de către toți Episcopii fiecărei Biserici Ortodoxe. Untdelemnul înseamnă puterea Duhului Sfînt ce se dă prin Mirungere spre întărirea sufletului și împotriva dușmanilor mîntuirii, iar aromatele sau miresmele închipuie variatele daruri ale Duhului pe care le primesc creștinii prin aceasta a doua Sfîntă Taină. Sfințirea Sfîntului Mir este prerogativă Bisericii Autocefale și se dă, apoi, prin Episcopul eparhiei, preoților pentru administrarea ungerii cu Sfîntul Mir.
– Ce împărtășește Mirungerea primitorului?
Sfînta Taină a Mirungerii împărtășește primitorului harul Sfîntului Duh, care luminează mintea pentru înțelegerea și mărturisirea adevărului creștin, ea întărește voia pentru propășirea în toate cele bune, dînd astfel celor botezați tăria de a fi adevărați creștini sau lăcașuri vrednice ale Sfîntului Duh. Aceste daruri sînt vii și lucrătoare în sufletul creștinului care rămîne în Biserică și participă la viața ei.
– Cum se face Mirungerea și ce închipuie ea?
După săvîrșirea Tainei Botezului, Episcopul sau preotul citește imediat o rugăciune în care roagă pe Dumnezeu să învrednicească pe noul botezat de darul ungerii cu Sfîntul Mir și de împărtășirea cu Sfintele Daruri. Apoi îl unge cu Sfîntul Mir, făcînd semnul crucii: la frunte, pentru sfințirea minții și a gîndurilor; la ochi, nări, gură și urechi pentru sfințirea simțurilor; la piept și pe spate pentru sfințirea minții și a dorințelor; la mîini și la picioare pentru sfințirea faptelor și a cailor creștinului. De fiecare dată, preotul spune cuvintele «Pecetea darurilor Duhului Sfînt», luate din a doua epistolă a Sfîntului Pavel către Corinteni, unde este spus: «Iar cel ce ne întărește pe noi împreună cu voi întru Hristos și ne-a uns pe noi, Dumnezeu este, Care ne-a și pecetluit pe noi și a dat arvună Duhului întru inimile noastre» (II Cor. 1, 21-22).
După ce preotul rostește mai multe rugăciuni pentru păstrarea neștirbită a darurilor Botezului și Mirungerii, udă în apă fața pruncului, îi stropește fața, apoi spală toate locurile unde a fost uns cu Sfîntul Mir, pentru a-l feri de o eventuala pîngărire. După alte rugăciuni, taie cruciș cîteva fire din părul pruncului și le pune în cristelniță, spunînd «Se tunde robul (roaba) lui Dumnezeu în numele Tatălui . . .»
Tunderea închipuie predarea desăvîrșită a noului botezat în stăpînirea și sub ascultarea lui Dumnezeu. Fiind făcută cruciș, tunderea este și pecetea lui Hristos. Ca produs al trupului, tunderea părului este o jertfă a trupului omenesc adusă lui Hristos.
În concluzie, prin Sfînta Taină a Mirungerii noul botezat este un nou Hristos, adică uns al Domnului. Preotul împărtășește pruncul cu Sfintele Taine în fața ușilor împărătești, sfîrșitul și coroana Tainelor. Prin Sfînta Împărtășanie, noul creștin-botezat și uns cu Sfîntul Mir se unește desăvîrșit cu Hristos, devenind astfel mădular deplin și adevărat al Bisericii, Trupul lui Hristos.