Sărbătoare

Sfinții Trei Ierarhi sunt cinstiți de două ori în luna ianuarie



Sfinții Trei Ierarhi sunt cinstiți de două ori în luna ianuarie
Sfinții Trei Ierarhi sunt cinstiți de două ori în luna ianuarie

Sfinții Trei Ierarhi sunt prăznuiți în fiecare an pe 30 ianuarie. Sărbătoarea aceasta datează din secolul al XI-lea. Cu toate că fiecare dintre cei trei Sfinți Ierarhi are o zi specială de prăznuire (Sfântul Vasile cel Mare la 1 ianuarie, Sfântul Ioan Gură de Aur la 13 noiembrie, iar Sfântul Grigorie de Nazianz pe 25 ianuarie), s-a hotărât ca cei trei să fie serbați împreună. Motivul îl găsim în sinaxarul zilei din Minei. „Aflăm că pe vremea împăratului bizantin Alexie Comneanul, în secolul al XI-lea, s-a iscat o ceartă la Constantinopol între credincioșii admiratori, cinstitori ai celor trei Sfinți Ierarhi, împărțindu-se în trei tabere. Sfânta Tradiție a Bisericii ne spune că cei trei ierarhi s-au arătat în vis în chip minunat, deodată, episcopului Ioan al Evhaitelor, unul dintre cei mai luminați ierarhi ai timpului, poruncindu-i să-i îndemne pe credincioși să nu se mai certe, întrucât ei, cei trei ierarhi, sunt ca și unu singur înaintea lui Dumnezeu. În acest chip luminat a fost așezată sărbătoarea Sfinților Trei Ierarhi în data de 30 ianuarie“, ne spune pr. lect. dr. Lucian Farcașiu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Arad.
A fost aleasă ultima zi a lui ianuarie întrucât în această lună sunt prăznuiți toți cei trei ierarhi. Adică, pe lângă Sfântul Vasile cel Mare (1 ianuarie) și Sfântul Grigorie de Nazianz (25 ianuarie), se prăznuiește și „Aducerea moaștelor Sfântului Ioan Gură de Aur la Constantinopol“ (27 ianuarie). „Semnificația acestei cinstiri o găsim foarte frumos surprinsă în imnografia sărbătorii care ne îndeamnă să «cinstim împreună pe înțelepții ierarhi». Zice un text liturgic: «Pe care Dumnezeu i-a împreunat într-o unire, deopotrivă de cinstită, cei ce-i laudă să nu-i despartă, ci socotindu-i întocmai întru aceleași daruri, întocmai să-i și învrednicească de aceleași laude» (Canonul al doilea al Utreniei)“, spune pr. Lucian Farcașiu, doctor în Liturgică. Potrivit acestuia, unele cântări ale slujbei Sfinților Trei Ierarhi au fost alcătuite de episcopul Ioan al Evhaitelor și de imnograful Nil Xantopulos.
Sfinții Trei Ierarhi, ocrotitori ai învățământului teologic
În anul 1949, patriarhul Iustinian Marina a hotărât ca toate școlile de învățământ teologic să fie ocrotite de către Sfinții Trei Ierarhi. Motivul? „Aceștia au asociat mereu, în viața lor, cele două dimensiuni: Școala și Biserica. Ei au cunoscut doar aceste două drumuri. Este foarte ilustrativă prăznuirea lor ca patroni ai școlilor de teologie în sensul în care acesta este și scopul educației teologice pe care o dobândesc cei ce se pregătesc a fi slujitori ai Bisericii. Atunci ca și astăzi, Școala și Biserica reprezentau notele dominante pentru cei trei ierarhi. Acestea două, Școala și Biserica, trebuie să devină și nota călăuzitoare pentru orice viitor slujitor al Bisericii“, explică pr. Lucian Farcașiu.
(Sursa: Ziarul lumina)



Recomandări

Slujbă de pomenire pentru arhim. Grigorie Halciuc, cel mai longeviv stareț al Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”

Slujbă de pomenire pentru arhim. Grigorie Halciuc, cel mai longeviv stareț al Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”
Slujbă de pomenire pentru arhim. Grigorie Halciuc, cel mai longeviv stareț al Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt
Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt