– După Înviere, Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne-a lăsat șapte Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea, Spovedania, Împărtășania, Preoția, Cununia și Maslul
Sfintele Taine: Lucrări ale Lui Hristos în biserică. Apostolii și toți cei care L-au ascultat pe Iisus Hristos, au fost neputincioși la răstignirea Sa, rămânând fără nici o nădejde în a simți harul lui Dumnezeu, împărțit de El celor în suferință și celor ce-I ascultau cuvintele vieții veșnice.
Însă, după trei zile de la răstignire, Mântuitorul a înviat, puterea lui Dumnezeu le-a sfințit din nou viața până la Înălțarea Sa la cer.
Atunci, după Înviere, Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne-a lăsat șapte Sfinte Taine, care să împărtășească tuturor celor credincioși harul lui Dumnezeu: Botezul, Mirungerea, Spovedania, Împărtășania, Preoția, Cununia și Maslul.
Sfintele Taine sunt lucrări văzute, săvârșite de Biserică prin care se oferă credinciosului harul lui Dumnezeu cel nevăzut, spre întărire sufletească și sfințire a vieții, prin episcopul sau preotul acesteia, dar în mod nevăzut, ele sunt lucrarea Mântuitorului Hristos.
– Sfânta Taina a Botezului: Intrarea în viața bisericii
Înainte de înălțarea Sa la cer, Mântuitorul a poruncit Sfinților Apostoli să vestească învățătura Sa tuturor oamenilor și să-i boteze în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Sfinții Apostoli au împlinit porunca Domnului și au lăsat-o mai departe, urmașilor lor, episcopii și preoții. Ei îl afundă în apa sfințită din cristelniță de trei ori pe cel care vine la botez, rostind totodată cuvintele:
„Se botează robul lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui. Amin.
Și al Fiului. Amin. Și al Sfântului Duh. Amin.”
Prin Taina Sfântului Botez se primește harul lui Dumnezeu, care curăță păcatul strămoșesc și celelalte păcate săvârșite până atunci, dacă cel botezat nu este prunc. Cel nou botezat renaște întru Hristos și devine fiu al bisericii, putând să primească și celelalte Sfinte Taine.
În Biserica Ortodoxă, Botezul se săvârșește mai ales pruncilor, care au nevoie de nași, care să mărturisească pentru ei învățătura de credință, noul fiu al Bisericii fiind apoi povățuit duhovnicește în timpul vieții, și de nașii de botez.
– Sfânta Taina a Mirungerii: Primirea darurilor Sfântului Duh
După afundarea, de trei ori, în apa sfințită, preotul săvârșește pruncului cea de a doua Sfântă Taină a Bisericii: Mirungerea. Copilul este miruit cu un miruitor în semnul Sfintei Cruci la frunte, la ochi, nări, gură și urechi, pe piept, și pe spate, pe mâini și pe picioare cu Sfântul și Marele Mir și, de fiecare dată, preotul spune: „Pecetea darului Sfântului Duh, Amin!”
Prin Sfânta Taină a Mirungerii, cel botezat primește darurile și puterile nevăzute ale Duhului Sfânt pentru creștere și întărire trupească și sufletească.
Sfântul și Marele Mir este un ulei alcătuit din untdelemn, vin și alte 40 de aromate, sfințit în Joia Mare, la Catedrala Patriarhală din București în timpul Sfintei Liturghii, prin puterea harului Dumnezeu acest amestec primește puteri sfințitoare.
– Sfânta Taina a Spovedaniei: Taina iertării păcatelor și a împăcării
Spovedania este Sfânta Taină prin care credinciosul primește de la Însuși Dumnezeu iertarea păcatelor mărturisite duhovnicului. Ea a fost așezată de Mântuitorul după Învierea Sa, atunci când le-a spus Sfinților Apostoli:
„Luați Duh Sfânt; cărora le veți ierta păcatele, se vor ierta lor,
și cărora le veți ține, vor fi ținute”.
Când mergem la Spovedanie, noi ne așezăm în genunchi în fața icoanei Mântuitorului Hristos și spunem duhovnicului, cu pocăință și cu dorința de a nu mai repeta, greșelile noastre. Părintele ne dă apoi sfaturi, dar mai ales dezlegarea de păcate. Fără Spovedanie nu putem primi Sfânta Taină a Împărtășaniei.
– Sfânta Taina a Împărtășaniei: Comuniunea cu HRISTOS
Într-o seară, înainte de Răstignirea Domnului, Apostolii s-au adunat împreună cu El la masă, Mântuitorul Hristos stătea în mijlocul lor. Când s-au așezat toți cei 12 Apostoli, El a luat pâinea, a binecuvântat-o și, rupând-o, a dat fiecăruia, zicând: „Luați, mâncați, Acesta este Trupul Meu!” Tot așa, a luat paharul cu vin și l-a binecuvântat, zicând: „Acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru voi și pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor” și a dat fiecăruia dintre Apostoli să bea. Apoi le-a zis: „Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea!”
De atunci și până astăzi, aceste cuvinte se aud la fiecare Sfântă Liturghie, amintindu-ne astfel de Cina cea de taină și de Jertfa mântuitoare a Domnului pentru toți oamenii. La Sfânta Liturghie, Hristos este prezent alături de noi, tot așa cum a fost El alături de Apostolii săi la acea Cină. El ne oferă Sfânta Împărtășanie sau Sfânta Euharistie căci, în timpul Sfintei Liturghii, prin Harul lui Dumnezeu și rugăciunile preoților, pâinea și vinul se prefac în chip tainic în Sfântul Trup și Sfântul Sânge al Domnului nostru Iisus Hristos.
Prin împărtășirea cu Acestea, din Sfântul Potir, ne curățăm de păcate și ne unim cu Hristos.
De aceea, fiecare dintre noi trebuie să meargă la biserică pentru a participa la Sfânta Liturghie: mai întâi pentru a fi împreună cu Hristos; în al doilea rând, pentru a primi Sfânta Împărtășanie, spre iertarea păcatelor și viață de veci. Fiecare credincios trebuie să se împărtășească măcar în cele patru posturi din timpul anului. (În numărul de mâine vom prezenta și celelalte trei mari Taine)



