1. Ce este și cum se pregătește Sfântul Mir?
Sfântul Mir se prepară din untdelemn, vin și 38 diferite aromate și se sfințește în Joia cea Mare de către toți Episcopii fiecărei Biserici Ortodoxe. Untdelemnul înseamnă puterea Duhului Sfânt ce se dă prin Mirungere spre întărirea sufletului și împotriva dușmanilor mântuirii, iar aromatele sau miresmele închipuie variatele daruri ale Duhului pe care le primesc creștinii prin aceasta a doua Sfântă Taină. Sfințirea Sfântului Mir este prerogativă Bisericii Autocefale și se dă, apoi, prin Episcopul eparhiei, preoților pentru administrarea ungerii cu Sfântul Mir.
– Ce împărtășește Mirungerea primitorului?
Sfânta Taină a Mirungerii împărtășește primitorului harul Sfântului Duh, care luminează mintea pentru înțelegerea și mărturisirea adevărului creștin, ea întărește voia pentru propășirea în toate cele bune, dând astfel celor botezați tăria de a fi adevărați creștini sau lăcașuri vrednice ale Sfântului Duh. Aceste daruri sunt vii și lucrătoare în sufletul creștinului care rămâne în Biserică și participă la viața ei.
– Cum se face Mirungerea și ce închipuie ea?
După săvârșirea Tainei Botezului, Episcopul sau preotul citește imediat o rugăciune în care roagă pe Dumnezeu să învrednicească pe noul botezat de darul ungerii cu Sfântul Mir și de împărtășirea cu Sfintele Daruri. Apoi îl unge cu Sfântul Mir, făcând semnul crucii: la frunte, pentru sfințirea minții și a gândurilor; la ochi, nări, gură și urechi pentru sfințirea simțurilor; la piept și pe spate pentru sfințirea minții și a dorințelor; la mâini și la picioare pentru sfințirea faptelor și a cailor creștinului. De fiecare dată, preotul spune cuvintele «Pecetea darurilor Duhului Sfânt», luate din a doua epistolă a Sfântului Pavel către Corinteni, unde este spus: «Iar cel ce ne întărește pe noi împreună cu voi întru Hristos și ne-a uns pe noi, Dumnezeu este, Care ne-a și pecetluit pe noi și a dat arvună Duhului întru inimile noastre» (II Cor. 1, 21-22).
După ce preotul rostește mai multe rugăciuni pentru păstrarea neștirbită a darurilor Botezului și Mirungerii, udă în apă fața pruncului, îi stropește fața, apoi spală toate locurile unde a fost uns cu Sfântul Mir, pentru a-l feri de o eventuala pângărire. După alte rugăciuni, taie cruciș câteva fire din părul pruncului și le pune în cristelniță, spunând «Se tunde robul (roaba) lui Dumnezeu în numele Tatălui . . .»
Tunderea închipuie predarea desăvârșită a noului botezat în stăpânirea și sub ascultarea lui Dumnezeu. Fiind făcută cruciș, tunderea este și pecetea lui Hristos. Ca produs al trupului, tunderea părului este o jertfă a trupului omenesc adusă lui Hristos.
În concluzie, prin Sfânta Taină a Mirungerii noul botezat este un nou Hristos, adică uns al Domnului. Preotul împărtășește pruncul cu Sfintele Taine în fața ușilor împărătești, sfârșitul și coroana Tainelor. Prin Sfânta Împărtășanie, noul creștin-botezat și uns cu Sfântul Mir se unește desăvârșit cu Hristos, devenind astfel mădular deplin și adevărat al Bisericii, Trupul lui Hristos.





