Cuvânt de învățătură

Sfânta Treime este adorată în cultul ortodox



Creștinii ortodocși adresează rugăciunile lor în general lui Dumnezeu Tatăl, ca principiu al Dumnezeirii, ca Născător al Fiului și ca Purcezător al Duhului. El este invocat ca Ziditor (Creator) și Proniator al lumii, ca Stăpân și Împărat al Universului, ca Părinte al tuturor și ca un izvor sau origine a tot ceea ce este bun și de folos lumii și omului, așa cum se spune în rugăciunea Amvonului, de la sfârșitul Sfintei Liturghii: „Că toată darea cea bună și tot darul desăvârșit de sus este, pogorând de la Tine, Părintele“. Exemplul clasic de rugăciune adresată lui Dumnezeu Tatăl este Rugăciunea domnească („Tatăl nostru“).
Dumnezeu Fiul este cinstit în cultul creștin în special ca Răscumpărător sau Mântuitor al lumii. Ca Fiu al lui Dumnezeu, Mântuitorul primește rugăciunile creștinilor, fiind „împreună-slăvit cu Tatăl și cu Duhul Sfânt“, iar ca Dumnezeu întrupat, ca Fiu născut din Fecioara Maria, este mijlocitor al rugăciunilor noastre.
„Ne închinăm Fiului lui Dumnezeu, ca și Tatălui și Sfântului Duh; înainte de înomenirea Lui, Îl adorăm necorporal, dar acum, după Întrupare, Îl adorăm pe Acela întrupat și făcut om, dar și Dumnezeu…“ (Sfântul Ioan Damaschin). Mântuitorul Hristos este adorat în întregimea Persoanei Sale divino-umane, atât ca Dumnezeu, cât și ca om. Dintre Persoanele Sfintei Treimi, Fiul este cel mai des pomenit și invocat în rugăciuni și în imnele sfintelor slujbe.
Dar Sfânta Treime Se descoperă în lume prin Duhul Sfânt, Persoană a Sfintei Treimi Care continuă lucrarea de sfințire și de mântuire a lumii realizată de Fiul întrupat. După Înălțarea la cer, Domnul Hristos continuă să lucreze în Biserică prin Duhul. Dumnezeu Sfântul Duh, a treia Persoană a Sfintei Treimi, este invocat și adorat în cult ca vistiernic al harului dumnezeiesc, ca izvor și principiu sfințitor al lumii și al unirii noastre cu Tatăl. Teologul rus Paul Evdokimov arată că „trimiterea darurilor Sfântului Duh în Sfânta Treime și în rituri este un fapt al vieții ortodoxe atât de fundamental, încât este destul a o determina… Biserica este Cincizecimea în gestațiune continuă, coborârea neîncetată a limbilor și distribuirea darurilor… Ortodoxia e Însuși Sfântul Duh Care viază în Biserică“. Persoanele Sfintei Treimi, în general, sunt adorate împreună în rugăciunile, imnele cultului ortodox și foarte rar în rugăciuni deosebite, adresate Fiecăreia în parte.

(pr. Gheorghe Mihăilă)



Recomandări

„Drumul spre Hristos nu este spre în afară, ci spre interiorul nostru” – Predica Înaltpreasfințitului la Duminica după Înălțarea Sfintei Cruci

„Drumul spre Hristos nu este spre în afară, ci spre interiorul nostru” – Predica Înaltpreasfințitului la Duminica după Înălțarea Sfintei Cruci
„Drumul spre Hristos nu este spre în afară, ci spre interiorul nostru” – Predica Înaltpreasfințitului la Duminica după Înălțarea Sfintei Cruci