Sfântul Mir sau Mirungerea este Taina prin care noul botezat, îndată după Botez, primește harul Duhului Sfânt spre a se întări și spori în noua viață dobândită după botez.
Alte numiri:
Ungerea mântuirii, împărtășirea Duhului, confirmare, desăvârșire.
„Taină a punerii mâinilor” – modul în care se administra la început de Sfinții Apostoli.
Harul primit prin Taina Sfântului Mir este necesar creșterii și desăvârșirii moral-spirituale a celui renăscut prin Botez.
Instituirea: nu se cunoaște momentul instituirii dar câteva fragmente vorbesc despre importanța acestei Taine:
„Iar cel ce ne întărește pe noi … și ne-a uns pe noi este Dumnezeu, Care ne-a și pecetluit pe noi”(II Corinteni 1, 21-22)
„Să nu-L întristați pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu, întru care ați fost pecetluiți în ziua răscumpărării”(Efeseni 4, 30)
Materia: este mirul sfințit, care se sfințește de Patriarhul fiecărei Biserici Autocefale, înconjurat de tot soborul ierarhilor în funcțiune, în Joia Patimilor.
Formula: „Pecetea darului Duhului Sfânt” .
Săvârșitorul: este preotul sau episcopul hirotonit canonic.
Primitorul: este creștinul care a primit botezul. Biserica Ortodoxă administrează Taina Sfântului Mir îndată după Botez.
– Sfânta Taină a Euharistiei –
Numele vine de la cuvântul grecesc eucaristia = mulțumire – Mântuitorul nostru Iisus Hristos, înainte de a institui Taina la Cina cea de Taină, a mulțumit lui Dumnezeu prin rugăciune.
Sfânta Euharistie este Taina prin care, sub forma pâinii și a vinului, creștinul se împărtășește cu însuși Trupul și Sângele Domnului, prezente în mod real prin prefacerea elementelor (pâinea și vinul) la jertfa euharistică de la Sfânta Liturghie.
Este cea mai însemnată dintre toate Tainele, deoarece în timp ce prin celelalte Taine creștinul ortodox primește numai harul divin, prin Sfânta Euharistie el se împărtășește cu însăși izvorul harului, cu Domnul Iisus Hristos întreg.
Sfânta Euharistie este prin excelență Taina unității Bisericii:
„căci o pâine, un trup suntem cei mulți; căci toți ne împărtășim dintr-o pâine”(I Corinteni 10, 17)
Alte numiri:
Cina Domnului, Ospățul Stăpânului, Frângerea pâinii, Paharul binecuvântării, Paharul mântuirii, Paharul vieții, Ospățul iubirii, Dumnezeieștile și înfricoșătoarele Taine, Împărtășanie, Cuminecătură …
Instituire: Taina Sfintei Euharistii a fost instituită de Mântuitorul nostru Iisus Hristos la Cina cea de Taină, atunci când luând pâinea în mâinile Sale, a mulțumit și a binecuvântat, a frânt și a dat Sfinților Săi Apostoli, zicând:
„Luați, mâncați, acesta este trupul Meu…, apoi luând paharul și mulțumind, a zis: Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu, al legii celei noi…”(Matei 26, 26-28; Marcu 14, 22; Luca 22, 10)
„Aceasta să o faceți întru pomenirea Mea”(Luca 22, 19)
Materia : este pâinea și vinul – pâinea trebuie să fie de grâu curat, dospită iar vinul de asemenea curat, din struguri, amestecat cu puțină apă.
Momentulprefacerii este acela în care preotul liturghisitor rostește epicleza sau rugăciunea de chemare sau invocare a Duhului Sfânt peste darurile euharistice și le binecuvântează, pentru ca Duhul Sfânt să le prefacă în Trupul și Sângele Domnului.
Formula: „Încă aducem Ție această slujbă duhovnicească și fără de sânge și cerem și ne rugăm și cu umilință la Tine cădem, trimite Duhul Tău Cel Sfânt peste noi și peste aceste daruri ce sunt puse înainte, și fă adică pâinea aceasta cinstit trupul Hristosului Tău, iar ce este în paharul acesta, cinstit sângele Hristosului Tău, prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt”.
Săvârșitorul : este episcopul sau preotul ca urmași ai Sfinților Apostoli.
Primitorii : sunt toți creștinii care nu s-au despărțit sau n-au fost excluși din Biserica Ortodoxă și care s-au pregătit pentru primirea Sfintei Euharistii prin Taina Pocăinței.
Efecte:
Unirea celui ce se împărtășește cu Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
„Cel ce mănâncă trupul Meu și cel ce bea sângele Meu petrece întru Mine și Eu întru el”(Ioan 6, 56). Curățirea de păcate și arvuna vieții veșnice. Garanția învierii și a nemuririi. (http://marturisitorortodox.ablog.ro/2007-05-17/sfintele-taine-ale-bisericii-ortodoxe.html)