Serviciile de administrare, asistență medicală, psihologică și socială din centrele destinate consumatorilor de droguri vor putea fi externalizate, în lipsa personalului Agenției Naționale Antidrog necesar pentru asigurarea acestora, potrivit unui proiect de HG lansat în dezbatere publică de MAI.
„În lipsa personalului Agenției Naționale Antidrog necesar pentru asigurarea serviciilor de administrare, asistență medicală, psihologică și socială, serviciile în cauză pot fi externalizate în vederea îndeplinirii standardelor minime obligatorii de organizare și funcționare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, potrivit legii”, se precizează în proiectul de HG pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.102/2008 privind aprobarea Programului național de asistență medicală, psihologică și socială a consumatorilor de droguri – 2009-2012.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, reglementarea propusă are în vedere ca, în situația în care, din cauza personalului insuficient, Agenția Națională Antidrog nu poate asigura serviciile de administrare, respectiv cele de asistență medicală, psihologică și socială cu personal propriu, acestea să poată fi externalizate în vederea îndeplinirii standardelor minime obligatorii de organizare și funcționare a centrelor de furnizare de servicii pentru consumatorii de droguri, prevăzute de legislația în vigoare.
„Prin Hotărârea Guvernului nr. 1.102/2008 a fost aprobat Programul național de asistență medicală, psihologică și socială a consumatorilor de droguri 2009-2012, care cuprinde nouă subprograme, având un buget total în valoare de 15.078 mii lei. În cadrul subprogramului 8 «Servicii de asistență de nivel 3» figurează la pct. 1 «asigurarea funcționării Comunității Terapeutice Bălan (capacitate 30 de locuri)», pct. 2 «amenajarea parțială a Comunității Terapeutice Mica (50 de locuri)», pct. 3 «asigurarea funcționării Comunității Terapeutice Dejani (capacitate 30 de locuri)», pct. 4 «asigurarea funcționării a 2 centre de zi în București» și pct. 5 «amenajarea și asigurarea funcționării unui centru de zi pentru minori în București (30 de locuri)»”, se precizează în nota de fundamentare.
Potrivit inițiatorilor proiectului de HG, pentru îndeplinirea obiectivelor din subprogram, au fost alocate, în anii 2007-2010, fonduri pentru locațiile de la Bălan (fonduri de la bugetul de stat, prin Programul național de asistență medicală, psihologică și socială 2007), Dejani (fonduri din Programul PHARE RO 06 IB JH 04 «Creșterea eficienței cooperării instituțiilor implicate în lupta împotriva drogurilor», proiect finanțat de Uniunea Europeană și co-finanțat de România, precum și fonduri de la bugetul de stat aprobate prin H.G. 939/2009 pentru modificarea anexei la H.G. nr. 1102/18 septembrie 2008), Mica (fonduri de la bugetul de stat), valoarea investițiilor fiind următoarea: la comunitatea terapeutică Bălan – lucrări de investiții finalizate în valoare de 505 585,37 lei, la care se adaugă valoarea dotărilor aferente de 150 000 lei, la comunitatea terapeutică Dejani – lucrări de investiții finalizate în valoare de 12.227,25 lei (PHARE), respectiv 2.001.794,41 lei (Programul național de asistență medicală, psihologică și socială a consumatorilor de droguri – 2009-2012) și la comunitatea terapeutică Mica – lucrări de investiții finalizate în valoare de 813.228,04 lei (bugetul de stat).
„Cu toate că au fost întreprinse activitățile necesare în vederea continuării și îndeplinirii obiectivelor specifice Programului național de asistență medicală, psihologică și socială a consumatorilor de droguri – 2009-2012, nu s-a reușit operaționalizarea celor 3 comunități terapeutice motivat de insuficiența posturilor corespunzătoare entităților la care se face referire. Din acest considerent, la momentul reînființării Agenției Naționale Antidrog, statul de organizare nu a prevăzut comunitățile terapeutice ca structuri în subordine”, se arată în documentul citat.
În acest context, chiar și în ipoteza identificării unei soluții legale care să facă posibilă existența acestor entități, Agenția Națională Antidrog se află în imposibilitatea de a ocupa posturile întrucât, în conformitate cu prevederile art. 22 din O.U.G. nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, a fost suspendată ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din cadrul autorităților și instituțiilor publice, se mai arată în nota de fundamentare.
Tot în nota de fundamentare se precizează că, prin promovarea demersului propus, se urmărește îndeplinirea obiectivelor specifice Programului național de asistență medicală, psihologică și socială a consumatorilor de droguri – 2009-2012.
În acest context, este vizată operaționalizarea comunităților terapeutice, ca servicii psiho-sociale cu rol proactiv și determinant în incluziunea socială a unui grup vulnerabil – consumatorii dependenți, reprezintă o intervenție necesară, comprehensivă, holistică și emergentă atât în planul sănătății și ordinii publice, cât și în plan educațional.
De asemenea, se dorește consolidarea funcționării centrelor de asistență integrată în adicții, ca elemente centrale al sistemului public de asistență medicală, psihologică și socială, prin aceste centre urmărindu-se acordarea de servicii de asistență medicală, psihologică și socială pentru consumatorii de droguri în regim ambulatoriu, inclusiv tratament substitutiv cu agoniști sau antagoniști de opiacee, ca alternativă terapeutică orientată spre îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor, reducerea incidenței bolilor (HIV, HVB, HVC) sau riscurilor asociate consumului, reducerea consumului de droguri și creșterea nivelului de adaptare și integrare socială, familială și profesională a beneficiarilor.
În plus, demersul legislativ vizează asigurarea funcționării centrelor de zi vizează continuitatea procesului de integrare/reintegrare socială a consumatorilor de droguri care au parcurs un program integrat de tratament în cadrul centrelor de asistență integrată în adicții în scopul dezvoltării unui comportament proactiv în societate a acestora, se mai arată în nota de fundamentare semnată de ministrul Admnistrației și Internelor (MAI), Mircea Dușa, și avizată de premierul Victor Ponta, ministrul Finanțelor, Florin Georgescu, ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, și cel al Justiției, Mona Pivniceru.
Proiectul de HG a fost publicat marți pe site-ul MAI și se va afla în dezbatere publică timp de 10 zile.