Servicii de îngrijire pe timpul zilei pentru copiii până în clasa a IV-a, din 2009



Copiii vor putea beneficia de servicii de îngrijire pe timpul zilei până la absolvirea clasei a IV-a, menite să-i sprijine pe părinți în creșterea și educația lor, permițându-le să muncească sau să-și continue studiile, potrivit unui proiect de lege inițiat de Ministerul Muncii. Proiectul de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor de îngrijire a copiilor pe timpul zilei prevede că acestea sunt destinate tuturor copiilor, până la absolvirea clasei a IV-a primare, și are ca obiectiv susținerea părinților în îngrijirea, creșterea și educația copiilor, permițându-le acestora să muncească sau să-și continue studiile.
Funcțiile acestor servicii constau în acordarea de îngrijire și educație timpurie pentru copiii cu vârste cuprinse între trei luni și trei ani, desfășurarea de activități în afara orelor de grădiniță sau de școală, până la absolvirea clasei a IV-a primare, precum și desfășurarea de activități de sprijin, consiliere și informare pentru părinți.
De asemenea, serviciile contribuie la identificarea timpurie a posibilelor nevoi speciale ale unui copil și a situațiilor familiale cu factor de risc și funcționează ca măsură de prevenire a separării copilului de părinții săi.
Potrivit proiectului, serviciile de îngrijire pot fi organizate în centre, la domiciliu, sau ca servicii deschise organizate la nivelul comunității, iar îngrijirea și educația timpurie înglobează activități de îngrijire, creștere, educație și învățare și se bazează pe interacțiunea și participarea copiilor, activitatea cheie fiind jocul în diferite forme. Activitățile în afara orelor de grădiniță sau de școală includ acțiuni educative, recreative și de petrecere a timpului liber.
„Serviciile de îngrijire a copilului pe timpul zilei organizate în centre se desfășoară în așezăminte special create în acest scop, denumite, după caz:
creșe, pentru copiii cu vârsta cuprinsă între trei luni și trei ani sau centre de îngrijire de zi, pentru copiii mai mari de trei ani, până la absolvirea clasei a IV-a primare. În funcție de nevoile identificate și de solicitări, autoritățile locale și furnizorii privați pot organiza centrele de îngrijire de zi și pentru copiii din învățământul gimnazial. Creșele și centrele de îngrijire de zi pot fi organizate în incinte separate sau în aceeași incintă, în cadrul unor complexe de servicii. Din punct de vedere educațional, creșele și centrele de îngrijire de zi sunt organizate, pe cât posibil, astfel încât să faciliteze contactele între copii de vârste diferite”, potrivit proiectului inițiat de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse (MMFES).
Aceste servicii se pot acorda și la domiciliul persoanei acreditate sau la domiciliul copilului. Astfel, bona este persoana autorizată care desfășoară la domiciliul propriu activități de îngrijire, creștere, educație și învățare a copiilor, în timp ce baby-sitter-ul este persoana care acordă îngrijire la domiciliul copilului, în baza unui contract încheiat între părinți, baby-sitter și o agenție de baby-sitting autorizată.
Serviciile de îngrijire a copilului pe timpul zilei organizate la domiciliu bonei sunt servicii prestate pentru copii de toate vârstele, până la absolvirea clasei a IV-a primare, bonele din sistemul public fiind angajate ale autorităților administrației publice locale ale municipiilor, orașelor și comunelor. Indiferent dacă își desfășoară activitatea în sistemul public sau privat, acestea beneficiază de formare și asistență de specialitate din partea angajatorului.
„Autoritățile administrației publice locale ale municipiilor, orașelor și comunelor autorizează bonele și asigură monitorizarea și supravegherea activității bonelor care își desfășoară activitatea în sistemul public și privat, pe baza standardelor minime obligatorii elaborate de Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, în colaborare cu Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului și cu Ministerul Sănătății Publice”, se mai arată în proiect.
Serviciile deschise organizate la nivelul comunității se adresează familiilor cu copii din comunitate și viitorilor părinți și desfășoară activități sub titulatura de „școala părinților”, de prevederile legii beneficiind atât părinții, cât și alți reprezentanți legali ai copilului.
Acest tip de servicii își propun facilitarea contactului între copiii de aceeași vârstă din comunitate și între părinții acestora, asigurarea petrecerii timpului liber în spații special amenajate în centru sau în afara acestuia, facilitarea de întâlniri între familii și organizarea de grupuri de suport, acordarea de consiliere familială specializată, desfășurarea unor activități pentru bone și baby-sitteri și pentru copiii aflați în grija acestora, precum și desfășurarea unor servicii de recuperare pentru minorii cu nevoi speciale. Pot funcționa pe lângă creșe, centre de îngrijire de zi, grădinițe, școli sau unități sanitare, sau în cadrul unor centre multifuncționale, care înglobează mai multe din aceste servicii.
Serviciile de îngrijire pe timpul zilei se înființează, organizează și funcționează ca servicii de interes public, în sistem public sau privat, cele din sistemul public înființându-se prin hotărârea Consiliului Local, în subordinea acestuia, ca unități cu sau fără personalitate juridică, iar cele din sistemul privat se înființează de către persoane juridice sau persoane fizice autorizate.
Autoritățile administrației publice locale ale municipiilor, orașelor și comunelor au obligația de a asigura servicii de îngrijire a copilului pe timpul zilei pentru toți copiii din comunitate, în funcție de nevoile identificate, la evaluarea nevoilor acestora și ale familiilor trebuind să fie luate în considerare aspecte precum nevoia copilului de a beneficia de un loc într-o formă de îngrijire pe parcursul zilei în timp ce părinții lucrează, studiază sau sunt în căutarea unui loc de muncă, nevoia de activități în afara orelor de școală sau grădiniță, nevoia copilului și a familiei de a beneficia de măsuri de prevenire a situațiilor de risc sau a separării, nevoia celui mic de asistență specială socio-emoțională, de dezvoltare, învățare sau alte nevoi speciale, sau nevoia copilului de asistență determinată de apartenența la o minoritate etnică, lingvistică sau culturală.
Înscrierea copiilor într-un serviciu de îngrijire a copilului pe timpul zilei se realizează pe tot parcursul anului, părinții trebuind să depună cererea la compartimentul specializat al autorității administrației publice locale, responsabil cu coordonarea serviciilor de îngrijire a copilului pe timpul zilei.
„În cazul în care nu există locuri disponibile în serviciul de îngrijire a copilului pe timpul zilei pentru care s-a depus cererea, compartimentul specializat al autorității administrației publice locale are obligația de a propune părinților înscrierea copilului într-un alt serviciu de îngrijire a copilului pe timpul zilei corespunzător. (…) Serviciile de îngrijire a copilului pe timpul zilei funcționează în raport cu programul de lucru al părinților și cu nevoile copilului. În medie, timpul petrecut de un copil în serviciul de îngrijire pe timpul zilei nu trebuie să depășească 10 ore zilnic”, potrivit proiectului.
Serviciile de îngrijire a copilului pot fi furnizate pe timpul nopții și la sfârșit de săptămână numai în cazuri bine întemeiate, legate de programul de lucru al părinților.
„Este interzisă funcționarea serviciilor de îngrijire a copilului pe timpul zilei cu program săptămânal. Părinții și serviciile de îngrijire a copilului pe timpul zilei trebuie să planifice programul copilului în cadrul serviciilor. Planificarea se revizuiește lunar, în funcție de programul de lucru al părinților. Copiii care frecventează un serviciu de îngrijire a copilului pe timpul zilei beneficiază de mesele necesare pe durata șederii”, potrivit prevederilor proiectului de act normativ.
Documentul prevede și că Ministerul Muncii, Familiei și Egalității de Șanse, în colaborare cu Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului și cu Ministerul Sănătății Publice vor fi responsabile de elaborarea programei cadru la nivel național cu privire la activitățile desfășurate în serviciile de îngrijire a copilului pe timpul zilei.
Aceste servicii vor fi finanțate de la bugetul local al municipiilor, orașelor și comunelor, de la bugetul de stat, din contribuții lunare ale părinților sau din donații, sponsorizări sau alte surse legal constituite.
Dacă proiectul de lege va fi aprobat în forma propusă de MMFES, va intra în vigoare la 1 ianuarie 2009, iar Legea 263/2007 privind înființarea,
organizarea și funcționarea creșelor, precum și orice alte prevederi contrare, vor fi abrogate.