Serialele și programele TV au capacitatea de a modifica simțul gustativ al telespectatorului, potrivit unui studiu realizat de compania britanică Mindlab, informează dailymail.co.uk.
Astfel, serialul „Downton Abbey” face ca băuturile să aibă un gust „mai elegant”, iar sitcomul „Only Fools and Horses” oferă băuturilor o aromă „distractivă”.
„Uitați de faptul că trebuie să alegeți vinul potrivit pentru mâncarea potrivită – ceea ce trebuie să faceți este să combinați băutura cu programul TV pe care îl urmăriți”, spune autoarea acestui articol publicat pe site-ul tabloidului Daily Mail.
Potrivit unui studiu recent, alegerea unui anumit program TV poate să modifice gustul băuturilor servite la masa festivă de Crăciun.
Astfel, un vin din categoria Cabernet Sauvignon trebuie însoțit cu vizualizarea episodului special de Crăciun al serialului „Downton Abbey”, iar vinul Chardonnay trebuie gustat în timp ce telespectorul urmărește episodul de Crăciun al serialului „Eastenders”.
Studiul a fost realizat de compania Mindlab pentru lanțul de magazine Aldi. Autorii săi au invitat 50 de persoane să acorde note mai multor tipuri de băuturi – vin, bere și coniac – în timp ce urmăreau patru episoade speciale de Crăciun ale unor seriale TV.
Fără ca participanții să știe, băuturile servite au rămas mereu aceleași, deși aromele și caracteristicile detectate de participanți s-au schimbat în mod considerabil în funcție de tipul programului TV urmărit.
Se pare că serialul „Downton Abbey” a produs cel mai puternic răspuns, participanții spunând că băuturile lor par „mai elegante și mai rafinate” atunci când urmăresc acest show TV, care se bucură de o mare popularitate.
Participanții au fost, totodată, mai tentați să aleagă aromele englezești tradiționale în timp ce urmăreau acest serial a cărui acțiune este plasată în epoca edwardiană.
Acestea includ vanilie, mentă și cireșe pentru vinul roșu, arome florale pentru bere și arome de trandafir, lemnoase și de stejar pentru coniac.
Autorii studiului au sugerat că, pe baza acestor preferințe exprimate, un vin Cabernet Sauvignon cu arome puternice de fructe, de vanilie sau de mentă ar fi vinul roșu perfect pentru seara de Crăciun, când telespectatorii britanici vor urmări cele mai recente aventuri ale familiei Crawley din „Downton Abbey”.
Atunci când au urmărit sitcomul „Only Fools and Horses”, 16% dintre respondenți au spus că băuturile servite erau „amuzante”, 22% au spus că acestea sunt „reconfortante”, iar 11% au spus că sunt „plăcute”.
Ei au fost, totodată, mai dispuși să aleagă aromele dulci și fructuoase precum băuturile Pina Colada preferate de personajul DelBoy din sitcomul „Ony Fools and Horses”.
Voluntarii au preferat aroma de cireașă pentru vinul roșu, cea fructuoasă din bere și cele de piersică, măr și lămâie pentru vinul alb.
Atunci când voluntarii urmăreau emisiunea „Strictly Come Dancing” (versiunea britanică a show-ului „Dansez pentru tine”), băuturile au fost considerate mai amuzante, mai înviorătoare și mai elegante, în funcție de tema și costumele acelui episod.
În schimb, voluntarii care urmăreau serialul „EastEnders” au spus că băuturile lor aveau un gust „mai învigorator” și „mai viu”, însă, în total, acestea li se păreau „mai puțin rafinate”.
În mod tradițional, oamenii de știință au crezut că limba, nasul și creierul sunt organele care schimbă felul în care oamenii apreciază aromele băuturilor și preparatelor culinare.
Studii mai recente au evidențiat faptul că imaginile pe care oamenii le văd pot fi și ele un element la fel de important.
Însă nu doar programele TV urmărite pot influența gustul băuturilor. Potrivit unui profesor britanic, camera în care se află o persoană poate să aibă un impact major asupra felului în care acea persoană percepe gustul băuturii sale.