Serialele de televiziune abordează tot mai des tema handicapului



Serialele de televiziune din lumea întreagă abordează tot mai des tema handicapului, întrucât regizorii par tot mai hotărâți să îi prezinte pe actorii principali din aceste producții ca fiind persoane care suferă de paralizie, tulburare bipolară, Alzheimer, demență cu corpi Lewy, informează AFP.
Această inițiativă a producătorilor din industria de televiziune a fost salutată de asociațiile care reprezintă interesele persoanelor bolnave și cu handicap din lumea întreagă.
În cadrul unui festival al serialelor TV care are loc în această săptămână la Paris, „Séries mania”, mai multe producții TV abordează subiectul handicapului și al bolilor.
În thrillerul britanic „The Fear”, Peter Mullan interpretează rolul unui antreprenor mafiot care suferă de maladia Alzheimer. Atunci când a citit scenariul, actorul a crezut mai întâi că „era vorba de o glumă”, a dezvăluit el pentru BBC.
„Dar, apoi, m-am gândit la faptul că era o altă manieră, foarte diferită, de a vorbi despre această boală, nu de a face un rechizitoriu contra serviciului de sănătate pentru persoane în vârstă care merg târându-și papucii de casă”, a adăugat el.
Asociația Alzheimer din Marea Britanie a aplaudat producția „The Fear”: „Există 800.000 de persoane care suferă de demență în Marea Britanie. Ne-ar fi plăcut să vedem mai multe programe de calitate care să abordeze acest subiect important”.
Festivalul serialelor TV propune publicului vizionarea unor episoade din producția „The Boss”, un thriller politic american lansat în 2011, salutat de critica internațională. În acest serial, atotputernicul primar din Chicago suferă de demență cu corpi Lewy, o gravă tulburare neurologică incurabilă.
În serialul dramatic „Mon meilleur ami”, produs în Québec, un bărbat devenit paraplegic după un accident de automobil se vede nevoit să își revizuiască viața de cuplu, prieteniile, activitățile cotidiene. Un alt serial, „Legit”, este o comedie cu un umor nebun, în care un bărbat se ocupă de o manieră mai puțin ortodoxă de un pacient care suferă de trisomie.
Alte seriale, difuzate deja în diverse țări, au abordat la rândul lor chestiunea handicapului, precum producțiile americane „The Big C” (eroina suferă de un cancer în stadiu avansat care îi produce o serie de handicapuri) și „Homeland” (personajul feminin principal suferă de tulburare bipolară) și cele franceze „Vestiaires” (serial inspirat din universul sportivilor cu handicap) și „Cain” (protagonistul este un polițist care se deplasează într-un scaun cu rotile).
„Am umanizat eroii din seriale. Societatea noastră exorcizează frica pe care a avut-o dintotdeauna în fața handicapului. Capacitatea de a accepta fragilitatea este un semn de maturitate”, afirmă Christel Prado, directoarea generală a asociației franceze Unapei, care reprezintă interesele persoanelor cu handicap și ale familiilor acestora.
„Părerile oamenilor despre persoanele cu handicap pot fi schimbate cu ajutorul acestor seriale TV”, spune, la rândul său, Arnaud de Broca, secretarul general al Asociației franceze a accidentaților pe viață.
Publicarea primului raport internațional despre handicap, în 2011, a contribuit la creșterea gradului de conștientizare în rândul producătorilor TV și de cinema în legătură cu importanța pe care boala și handicapul o au în societate, consideră antropologul Charles Gardou, de la Universitatea Lyon II.
Acel raport, întocmit în colaborare de Organizația Mondială a Sănătății și Banca Mondială, a relevat faptul că „peste 1 miliard de persoane trăiesc cu un handicap sub o formă sau alta”.
„Înainte, se credea că era vorba de o persoană din zece. Raportul arată că este vorba de o persoană din șapte. Și, dacă se ia în calcul familia și anturajul, este vorba de o persoană din trei. Puțin câte puțin, ideea potrivit căreia fragilitatea este inerentă condiției umane a pătruns în mentalitatea oamenilor, care credeau în trecut că ea era ceva anormal, pentru că se temeau de ea”, afirmă autorii raportului.
Nu trebuie uitat nici succesul de public pe care l-au avut filmele franceze „Intouchables”, care aduce în prim-plan un tetraplegic, și „De rouille et d’os”, în care o dresoare de balene orca își pierde picioarele într-un accident de muncă.