Senatul a aprobat, ieri, proiectul de lege privind finanțele publice locale, care prevede, printre altele, ca fondurile destinate echilibrării bugetelor locale să fie repartizate direct de către direcțiile județene ale finanțelor publice.
De asemenea, actul normativ inițiat de Guvern stipulează creșterea cu cinci puncte procentuale a gradului de îndatorare al autorităților administrației publice locale, de la 20% la 25%, pentru obținerea de resurse suplimentare destinate finanțării unor acțiuni multianuale și cofinanțării proiectelor cu finanțare europeană.
Textul legislativ introduce și definește patru principii bugetare noi, cum sunt principiul autonomiei locale financiare, principiul consultării, cel al proporționalității și al solidarității.
Proiectul de lege vizează și creșterea responsabilității autorităților executive în alocarea resurselor, precum și obligația publicării pe pagina de internet a instituțiilor publice a proiectului de buget, a bugetului aprobat, a execuției bugetului, a contului de execuție, precum și actualizarea informațiilor cel puțin o dată pe trimestru.
Totodată, sunt introduse unele dispoziții care dau posibilitatea primarului să verifice corecta înregistrare fiscală a contribuabililor de pe raza unității administrativ-teritoriale, la organul fiscal teritorial.
Proiectul de lege mai prevede că în bugetele locale se înscrie fondul de rezervă bugetară la dispoziția consiliului local, județean și al Consiliului General al municipiului București, precum și ale sectoarelor Capitalei, după caz, în cotă de până la cinci la sută din totalul cheltuielilor. Aceasta se utilizează la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe bază de hotărâri ale consiliilor respective, pentru finanțarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în cursul exercițiului bugetar, pentru înlăturarea efectelor unor calamități naturale, precum și pentru acordarea unor ajutoare către alte unități administrativ-teritoriale în situații de extremă dificultate. Fondul de rezervă bugetară poate fi majorat, în cursul anului, cu aprobarea consiliilor respective, din disponibilitățile de credite bugetare care nu mai sunt necesare până la sfârșitul anului.
Actul normativ a fost adoptat cu 72 voturi „pentru”, o abținere și nici un vot împotrivă și urmează să intre în dezbaterea Camerei Deputaților.