Senat: Propunere legislativă prin care e interzisă „hărțuirea de gen”, adoptată tacit



Senatul a adoptat tacit, luni, o propunere legislativă prin care sunt interzise „hărțuirea de gen”, „hărțuirea morală” și folosirea în producțiile de publicitate a „stereotipurilor de gen”.
Propunerea legislativă, inițiată de mai mulți parlamentari PSD, PNL și PC, propune modificarea Legii 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați.
Potrivit proiectului, prin „hărțuire de gen” se înțelege situația în care se manifestă un comportament nedorit, legat de apartenența de gen a unei persoane, care, prin gravitate sau caracterul repetitiv ori sistematic, are ca obiect sau ca efect lezarea demnității și a integrității persoanei în cauză și crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant, umilitor sau ofensator. În textul legii se precizează că hărțuirea de gen poate fi sexuală sau morală.
Inițiatorii definesc „hărțuirea sexuală”, interzisă prin lege, ca fiind situația în care comportamentul nedorit, exprimat fizic, verbal sau nonverbal, are conotație sexuală.
Legislația în vigoare prevede că prin harțuire sexuală se înțelege orice formă de comportament în legătură cu sexul, despre care cel care se face vinovat știe că afectează demnitatea persoanelor, dacă acest comportament este refuzat și reprezintă motivația pentru o decizie care afectează acele persoane.
Proiectul adoptat tacit de Senat mai stabilește că prin „hărțuire morală” se înțelege „situația în care comportamentul care are drept efect lezarea demnității și integrității persoanei în cauză și crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant, umilitor sau ofensator este motivat de apartenența persoanei hărțuite la genul considerat inferior”.
Prin inițiativa legislativă sunt adăugate noi domenii în care este obligatorie aplicarea măsurilor pentru realizarea și garantarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați și pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare bazate pe apartenența de gen: mass media și publicitate, politică, participare la decizie, furnizare și acces la bunuri și servicii.
În capitolul „Egalitatea de șanse și de tratament în domeniul mass media și publicitate”, nou introdus, se arată informațiile distribuite prin mass media trebuie să respecte egalitatea de șanse și tratament între femei și bărbați și nu vor conține, promova sau provoca nicio formă de discriminare de gen.
Prin proiect se interzice firmelor de publicitate să utilizeze stereotipurile de gen în producțiile de publicitate.
Potrivit inițiativei legislative, prin „stereotipuri de gen” se înțelege situația în care bărbații și femeile sunt prezentați în rolurile lor tradiționale conferite de societate, atribuite acestora în virtutea caracteristicilor și apartenenenței lor de gen ca urmare a persistenței unor opinii, percepții, prejudecăți, credințe generalizate despre rolurile femeilor și ale bărbaților.
Proiectul de act normativ interzice publicitatea care prejudiciază, în baza apartenenței de gen, respectul pentru demnitatea umană, aducând atingere imaginii unei persoane sau categorii de persoane în viața publică sau particulară.
Este interzisă, de asemenea, utilizarea în publicitate a situațiilor în care persoanele, indiferent de apartenența de gen, sunt prezentate în situații degradante, umilitoare și cu caracter sexist sau pornografic.
În forma care a trecut de Senat, cea propusă de inițiatori, se precizează că este interzis să i se solicite unui candidat, în vederea angajării, să prezinte informații cu privire la starea civilă sau familială ori planul de viitor personal al acestuia.
Proiectul mai prevede înființarea Autorității Naționale pentru Drepturile Femeilor și Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați, ca organ de specialitate al administrației publice centrale, aflat în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria acestuia, care asigură „integrarea activă a perspectivei de gen în toate politicile și programele naționale”.
Senatul este prima Cameră sesizată în cazul acestei inițiative legislative.