Lecția de religie

Semnificația duhovnicească a Sfintei Cruci



Semnificația duhovnicească a Sfintei Cruci
Semnificația duhovnicească a Sfintei Cruci

Crucea Domnului este mai mult decât o ispășire a lui în locul nostru ca “locțiitor”, reprezentant al nostru. Prin însăși întruparea Sa ca Om are loc un schimb de vieți. Fiul lui Dumnezeu ia firea, viața noastră cu tot ce este al ei, cu nevoințele sau păcatul ei. Și nu este de conceput să iubești real fără să cunoști, să simți, ca pe ale tale bucuriile, mai ales durerile, încercările celorlalți, sau ceea ce, după Sfânta Scriptură numim: păcatul, suferința, moartea. Și cu cît înțelegi mai mult existentă viața, cu atât iubești și suferi mai mult. E de ajuns să ne gândim la părinții care suferă adesea sufletește pentru copii mai mult decât copiii lor înșiși, pentru că înțeleg și văd mai mult din propria lor cercare urmările răului. Conștiinței infinite a lui Iisus îi corespunde o iubire și o suferință nesfârșită pentru ai Săi care este Crucea.
Crucea este iubire; mai profund, e iubirea dumnezeiască față de noi. E o adâncă legătură între iubirea dumnezeiască și cruce. Aici în extrema umilire și suferință a crucii s-a descoperit negrăita iubire și slavă a Fiului lui Dumnezeu devenit om. S-a descoperit acea iubire care iubește și pe cruce sau până la cruce și se roagă pentru iertarea, mântuirea și a celor ce-L răstignesc. Iubire care rămâne deci neschimbată, ca a Tatălui, care “răsare soarele peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaie peste cei drepți și peste cei păcătoși” (Matei V, 45); care rămâne aceeași în orice condiție, chiar când e răstignită. Iubire care nu încetează nici chiar în moarte, pentru că “iubirea e mai tare ca moartea”. Este iubire a lui Dumnezeu, a unei conștiințe nelimitate, libere și care se dăruiește numai, care nu cere nimic pentru sine, pentru că nu are nevoie de nimic, așa cum numai Dumnezeu este și poate fi. Dar e și iubire umană descoperită prin om. Și de aceea aici, în acest “exemplar” divin-uman Hristos Iisus Domnul, a învins radical și definitiv egocentrismul, sursa păcatului, a răului. Aceasta o arată mai ales crucea.
„Așa să vă iubiți unii pe alți, cum v-am iubit Eu pe voi”
Cunoșteau și cei vechi iubirea, așa cum o cunoaștem și mulți dintre noi. Era vorba însă de iubirea-dorință, eros; iubire care-și caută o împlinire dincolo de sine, în altul, și poarta prin aceasta, în ea și ceva egoism, pentru sine; se gusta atunci pe sine. Păcatul nu e învins aici în rădăcina lui. Pentru aceea Iisus le spune ucenicilor: “Așa să vă iubiți unii pe alți, cum v-am iubit Eu pe voi” (Ioan lV, 12). Fiul este trimis de Tatăl să descopere această iubire dumnezeiască, care este dăruire de sine pentru împlinirea, pentru salvarea celuilalt, care e numai slujire. “Fiul omului, spune Iisus, n-a venit să I se slujească, ci ca să slujească El și să-și dea viața răscumpărare pentru mulți” (Matei XX, 28). Aceasta e calitatea dumnezeiască, nouă, a iubirii lui și pe care o descoperă crucea. Această slujire prin cruce a Domnului este mântuitoare. Sfântul Apostol Petru spune: “El a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemn” (I Petru II, 4). El, fără de păcat, poartă, suferă pentru păcate. Arhiereul Legii vechi, când aducea jertfă pentru păcat și împăcare, punea mâna pe capul victimei, punea păcatele asupra ei, pentru ispășire (Levitic IV, 4). În acest înțeles biblic Arhiereul legii noi, Iisus Hristos purta asupra Sa vinovăția noastră ca victimă, jertfă, ispășire. Spune și Sfântul Pavel: “Pe Cel ce n-a cunoscut păcat L-a făcut păcat pentru noi… ca noi să ne facem dreptatea lui Dumnezeu printr-Însul” (II Cor. V, 21). “Cu rănile Lui v-ați vindecat”, adaugă Sfântul Petru. Cum te-ar putea mântui, purifica, sfinți cineva, fiind el însuși sub păcat? Cum te-ai putea vindeca infuzându-ți-se un sânge bolnav? “Cine mă va izbăvi de trupul morții acesteia?”, se întreabă Apostolul, și tot el răspunde: “Mulțumesc lui Dumnezeu prin Iisus Hristos, Domnul nostru” (Rom. VII, 24, 25).
Fiul este trimis la “ai Săi din lume pe care i-a iubit până la capăt” (Ioan VIII, 1). Deci cu iubire până la extrem, până la cruce. Dealtfel, aici se și descoperă ființa ultimă a iubirii. “Nimeni nu are mai mare dragoste ca aceasta decât ca viața să și-o pună pentru prietenii săi” spune Iisus (Ioan XV, 13). Aceasta este esența jertfei, a crucii Domnului și rațiunea ei de a fi în același timp: iubirea. Și prin ea se împlinește și dreptatea dumnezeiască și sfințirea noastră. După cuvântul profetic al Psalmistului pe cruce: “Mila și adevărul s-au întâmpinat, dreptatea și pacea s-au sărutat” (Ps. 84, II).
(Pr. prof. dr. Constantin Galeriu)



Recomandări

Fălticeniul a celebrat 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – un eveniment al memoriei și al demnității naționale

Fălticeniul a celebrat 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – un eveniment al memoriei și al demnității naționale
Fălticeniul a celebrat 150 de ani de la nașterea Reginei Maria – un eveniment al memoriei și al demnității naționale

Au debutat conferințele misionar-pastorale de toamnă cu clericii de mir din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților

Au debutat conferințele misionar-pastorale de toamnă cu clericii de mir din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților
Au debutat conferințele misionar-pastorale de toamnă cu clericii de mir din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților