Secretar de stat la Transporturi: CFR este într-o situație grea și problemele vor fi și mai serioase



Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Tanczos Barna a declarat, luni, că CFR, subfinanțat de mai mulți ani, este într-o situație grea, iar fără o infuzie de capital problemele vor fi și mai serioase, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Tanczos Barna a afirmat, într-o conferință de presă la Sfântu Gheorghe, că CFR a fost subfinanțat mai mulți ani la rând, în anii ’90, în perioada 2000-2001, iar acum finanțările sunt în fiecare an tot mai reduse, în timp ce necesitățile sectorului feroviar sunt mari.
Potrivit secretarului de stat, fără o infuzie puternică de capital, acest sector va avea probleme grave.
„Semnalele trase de sindicate sunt doar începutul și dacă nu reușim să rezolvăm această criză, calea ferată își va pierde clienții, ceea ce va duce și mai mult la deteriorarea acestui domeniu”, a spus Tanczos.
Conform acestuia, resursele pentru scoaterea din impas a sectorului feroviar vor fi greu de găsit, deoarece datoriile sunt foarte mari, dar există și probleme legate de ajutoarele de stat.
Secretarul de stat Tanczos Barna a adăugat că singura companie care poate primi subvenție este CFR Călători.
„Conform practicilor europene, transportul de călători pe cale ferată este un mod de transport subvenționat (…), care oferă practic servicii publice contractate de stat”, a afirmat reprezentantul Ministerului Transporturilor.
Tanczos a adăugat că în reabilitarea infrastructurii sectorului feroviar nu s-a mai investit de mulți ani, motiv pentru care acum există „sute de puncte cu restricții, cu limitare de viteză” și se pierd călători.
„Este un mod de transport rapid, ecologic, sigur în Europa și va trebui să investim sume consistente pentru a aduce calea ferată acolo unde îi este locul”, a conchis Tanczos.
Potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, elaborat de Ministerul Transporturilor, statul va acorda companiei CFR SA subvenții pentru acoperirea în totalitate a costurilor de administrare, întreținere și reparații a infrastructurii feroviare, fondurile bugetare estimate pentru acest an fiind de 828 milioane lei, iar pentru perioada 2008-2012 la peste 4,7 miliarde de lei.
Reprezentanții ministerului Transporturilor au arătat că nivelul veniturilor CFR SA a scăzut din anul 2004 și până în prezent, deoarece tariful de utilizare a infrastructurii aplicat transportului public de călători nu a crescut decât cu 2-3%, adică de la 2,4 euro/tren pentru un kilometru de infrastructură la 9 lei, în timp ce costurile au crescut cu 28%.