Tarom trebuie să ia măsuri strategice pentru scăderea costurilor și restructurare înainte de privatizare, întrucât este dificil de găsit un investitor într-o perioadă de criză pentru aviația europeană, afirmă Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociației Companiilor Aeriene Europene.
„Dacă Tarom este privatizată sau nu, nu contează foarte mult. Ceea ce contează cu adevărat este ca managementul companiei să poată lua măsuri strategice. În ceea ce privește privatizarea Tarom, părerea mea este că pașii spre privatizare contează. Primul pas este scăderea costurilor companiei, apoi restructurarea sa pentru a te asigura că nivelul costurilor rămâne scăzut și apoi, ultimul pas, luarea unei măsuri strategice în ceea ce privește privatizarea”, a declarat agenției MEDIAFAX secretarul general al Asociației Companiilor Aeriene Europene (AEA – Association of European Airlines).
El a arătat că industria aviatică din Europa nu a ieșit încă din criza economică, situație ce face dificilă identificarea unui cumpărător pentru Tarom.
„Pentru cumpărătorul strategic, este dificil pentru că trebuie să se consolideze mai întâi el, și asta îngreunează procesul de privatizare. Sunt unii care spun că acum privatizarea Tarom este prematură”, a spus Schulte-Strathaus.
Referitor la pierderile Tarom, care anul trecut au ajuns la aproape 80 milioane de euro, reprezentantul AEA a spus că toate companiile europene au avut de suferit de pe urma crizei economice și a erupției vulcanului din Islanda.
„Sunt motive pentru care s-au produs pierderile respective. Toate companiile au avut de suferit, iar rezultatele arată clar că situația niciunei companii din Europa nu este foarte bună. Presiunea costurilor este atât de mare încât toate companiile trebuie să-și eficientizeze programele de reducere a cheltuielilor”, a afirmat secretarul AEA.
Dintre toate costurile, cel mai mult au crescut cheltuielile cu carburanții și taxele de aeroport.
Totodată, Schulte-Strathaus afirmă că sunt și argumente pentru ca Tarom să devină o companiei competitivă.
„Principalele avantaje sunt costul scăzut pentru fiecare angajat, în comparație cu alți concurenți din piață, iar produsul este bun și competitiv, acceptat și recunoscut de pasagerii străini. În plus, piața românească este interesantă, la fel ca și poziția geografică a țării în regiune”, a afirmat oficialul AEA.
Guvernul s-a angajat în scrisoarea de intenție convenită cu FMI să cedeze cel mult 20% din acțiunile Tarom prin listarea la Bursă sau prin vânzarea pachetului unui investitor strategic.
Totodată, Guvernul s-a angajat să selecteze până la finele lunii noiembrie management privat la Tarom.
Numărul pasagerilor transportați anul trecut de cmpanie a crescut cu 24% față de anul precedent, de la 1,77 milioane de călători la 2,2 milioane de pasageri. Tarom a înregistrat pierderi de 332,48 milioane lei (79,97 milioane euro), în creștere cu 41,6% față de anul precedent, când operatorul aerian de stat a raportat un rezultat negativ de 234,69 miloane lei.
Asociația Companiilor Aeriene Europene include 36 de companii, printre care și Tarom, care transportă anual 377 milioane de pasageri și șase milioane tone de marfă.
Companiile membre dețin 2.800 de avioane și operează zboruri către 630 de destinații din 163 de țări. Operatorii din AEA au o cifră de afaceri cumulată de 82 miliarde de euro pe an.