– Prefectul de Suceava declară că executorul judecătoresc care a întocmit procesul verbal de sechestru pe autosanitarele Serviciului de Ambulanță, în vederea executării silite, dă dovadă de „atitudine iresponsabilă”
Situația limită de la Serviciul Județean de Ambulanță a stîrnit reacții atît din partea prefectului Orest Onofrei, cît și a conducerii Casei Județene de Asigurări de Sănătate Suceava, care și-au exprimat punctul de vedere în legătură cu decizia executorului judecătoresc Cezar Țugui de a pune sechestru pe ambulanțe pentru ca apoi acestea să fie scoase la licitație publică.
Prefectul de Suceava a trimis o adresă la Casa Națională de Asigurări de Sănătate prin care solicită alocarea unor fonduri către serviciul sucevean, astfel încît opririle salariale operate aici în anul 2003 să fie restituite angajaților. Orest Onofrei a calificat decizia executorului judecătoresc „total aberantă”, adăugînd că acesta a dat dovadă de „o atitudine iresponsabilă”. „Este total aberant să pui sechestru pe mașinile Ambulanței. Este o hotărîre judecătorească definitivă, obligatoriu de pus în practică, iar legalitatea ei nu poate fi comentată. Prin urmare noi trebuie să găsim soluții să se plătească cele 3,7 miliarde de lei angajaților serviciului, pentru ca ambulanțele să nu fie scoase la licitație publică. În acest sens, am trimis o adresă Casei Naționale de Asigurări de Sănătate”, a spus prefectul județului.
Orest Onofrei s-a arătat indignat față de decizia judecătorului de a pune sechestru tocmai pe mașinile de ambulanță, fapt ce ar avea efecte dramatice pentru populația întregului județ. „Este un act total lipsit de substanță și nu știu cine l-a împuternicit pe acest executor judecătoresc să facă asta. Dacă tot avea de pus sechestru, trebuia să pună sechestru pe clădiri sau pe terenuri, dar nu pe mașinile cu care sînt transportați bolnavi și răniți, mașini de care acest județ are nevoie. Executorul judecătoresc Țugui trebuia de două ori să se gîndească înainte de a dispune punerea sub sechestru a ambulanțelor. El însă a dat dovadă de o atitudine iresponsabilă în momentul în care a semnat acel proces verbal de sechestru. Acest om nu s-a gîndit că el sau cineva din familia lui ar putea avea nevoie la un moment dat să fie transportat cu o ambulanță”, a precizat prefectul județului.
Acesta garantează populației că județul nu va rămîne fără ambulanțe și că mașinile nu vor fi scoase la licitație publică. „Dacă județul acesta va ajunge să rămînă fără mașini de ambulanță, înseamnă că noi sîntem degeaba aici”, a menționat Orest Onofrei.
Prefectul a explicat că măsura de punere sub sechestru a ambulanțelor și executarea silită nu poate fi aplicată fără aprobarea Direcției Generale a Finanțelor Publice, aprobare care la această oră nu există.
Serviciul Județean de Ambulanță Suceava este debitor către salariați cu peste 3,7 miliarde lei, sumă ce reprezintă drepturi salariale restante. În anul 2003, din cauza fondurilor insuficiente alocate acestei instituții, pentru ca activitatea ei să nu fie paralizată, conducerea a ajuns la înțelegere cu sindicaliștii ca sporurile acordate angajaților unității să fie diminuate, urmînd ca la suplimentări de buget sumele respective să fie restituite salariaților. Numai că acest lucru nu s-a întîmplat nici pînă în momentul de față, din motiv că în ultimii ani bugetele alocate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate instituției sucevene au fost mici și au acoperit cu greu nevoile acesteia. Pentru a-și recupera drepturile salariale restante din 2003, sindicaliștii de la „Ambulanța” au acționat în judecată serviciul și au avut cîștig de cauză. Prin sentința civilă numărul 319, pronunțată de Tribunalul Suceava, la data de 26 aprilie 2004, Serviciul Județean de Ambulanță Suceava a fost obligat să restituie salariaților suma de 3,7 miliarde lei. Cum instituția nu a putut acorda sumele restante din motive obiective, adică lipsa de fonduri, și deoarece această sentință a rămas definitivă și executorie, luni, 7 noiembrie, conducerea instituției a primit un proces verbal de sechestru din partea executorului judecătoresc prin care a fost informată că se va proceda la vînzarea prin licitație publică a autosanitarelor.
– Conflictul de muncă de la Ambulanță poate fi soluționat la acest moment de către Ministerul Sănătății, în calitatea sa de ordonator de credite
Conform Ordonanței Guvernului României numărul 22 privind executarea obligațiilor de plată ale instituțiilor publice, „ordonatorii principali de credite bugetare au obligația să dispună toate măsurile ce se impun, inclusiv virări de credite bugetare, în condițiile legii, pentru asigurarea în bugetele proprii și ale instituțiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea plății sumelor stabilite prin titluri executorii”. Conform celor declarate ieri de către directorul general al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Suceava, doctor Cristina Iordăchel, în acest caz ordonatorul de credite este Ministerul Sănătății, și nu Serviciul Județean de Ambulanță (care este ordonator terțiar). Prin urmare, ministerul de resort are obligația să dispună virări de credite bugetare pentru asigurarea în bugetul serviciului sucevean a creditelor necesare pentru efectuarea plății sumelor stabilite prin titluri executorii.
Cristina Iordăchel a precizat că în fiecare an CAS Suceava a decontat Serviciului Județean de Ambulanță un buget global, reprezentînd plata serviciilor medicale de urgență prespitalicești conform contractului încheiat cu aceștia și semnat de ambele părți, conducerea serviciului avînd obligația de a repartiza acest buget global pe titluri, articole și aliniate de cheltuieli (salarii și cheltuieli materiale), cu încadrare în fondurile alocate.
Aceasta a subliniat că CAS Suceava nu poate deconta, conform legislației, decît valoarea serviciilor medicale prestate, incluse în contractul anual pe care îl are cu Serviciul Județean de Ambulanță. Cu alte cuvinte, nu intră în sarcina CJAS Suceava și nici a CNAS să plătească sumele restante către angajații serviciului sucevean, astfel încît hotărîrea executorului judecătoresc să nu fie pusă în practică. Conform legii, conflictul de muncă de aici poate fi soluționat la acest moment de către Ministerul Sănătății, în calitatea sa de ordonator de credite.
