Scrisoare deschisă – către autorități



Catre,
MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR –Doamnei Ministru Cristiana PAȘCA – PALMER
Inspectoratul General al Politiei Române – D-lui Inspector General Bogdan Despescu
Inspectoratul General al Jandarmeriei – D-lui Inspector General Marin Andreiana
Garda Forestiera Bucuresti -D-lui Inspector Sef Badea Marinescu
Garda Forestieră Suceava – D-lui Inspector Șef Mihai Găspărel
Garda Forestieră Focșani – D-lui Inspector Șef Ionică Cherciu
Garda Forestieră Ploiești – D-lui Inspector Șef Mihălcioiu Viorel
Garda Forestieră Vâlcea – D-lui Inspector Șef Poenaru Gheorghe
Garda Forestieră Brașov – D-lui Inspector Șef Ion Munteanu
Garda Forestieră Cluj – D-lui Inspector Șef Istrate Ștețco
Garda Forestieră Timișoara – D-lui Inspector Șef Vișoiu Aristotel
Garda Forestieră Oradea – D-lui Inspector Șef Antal Maria Manuela
Subscrisele, Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din Romania – Nostra Silva, Fordaq – Comunitatea Forestierilor , Asociația Producătorilor de Mobila din Romania, Asociatia Forestierilor “Bucovina”, Asociația Forestierilor și Producătorilor de Mobilă “Mureșul”,Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului, sunt entități asociative reprezentative la nivel national pentru proprietarii de păduri, sectorul de exploatare si prelucrare primară a lemnului si industria mobilei. Reiterăm adeziunea la eforturile în vederea menținerii și dezvoltării fondului forestier cu accent pe diminuarea fenomenului taierilor ilegale de masă lemnoasă, organizațiile menționate adoptând constant poziții si inițiative in acest sens.
În acest context, în urma consultarilor extinse cu partenerii reprezentați în Consiliul Pădurilor și Dezvoltării Rurale, dorim să inițiem o analiză și o dezbatere privind eficiența măsurilor de combatere a tăierilor ilegale de masă lemnoasă luate până în prezent, analiza evoluției fenomenului tăierilor ilegale și modalitățile cele mai eficiente de combatere a acestui fenomen, pentru a nu birocratiza excesiv si a nu afecta eficienta activității economice a agenților economici din aceasta ramură a economiei naționale care se conformează voluntar și respectă cele mai bune practici în domeniu. Reamintim contribuția acestei ramuri la economia nationala: peste 3 % din PIB, peste 7 % din exporturi, peste 3 miliarde aport valutar net, peste 150 000 angajati !
În ultimii 2-3 ani problematica administrării pădurilor și în special a combaterii tăierilor ilegale a intrat în atenția opiniei publice, fiind promovate măsuri legislative și instituționale care să conducă la întărirea capacității de control a instituțiilor statului , masuri ce au ca efect reducerea tăierilor ilegale.
Între aceste acte normative și măsuri intrate în vigoare menționăm:
– Regulamentul European 995/2010 privind obligațiile ce revin operatorilor care plasează pe piața lemn sau produse din lemn (EUTR- due diligence);
– Hotărârea Guvernului nr. 668 din 29 iunie 2011 privind desemnarea autorității competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn;
– O.M. nr. 819/2015 pentru aprobarea Metodologiei de exercitare a atribuțiilor de control prevăzute la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorității competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn și produse din lemn;
– Modificarea Codului Silvic prin Legea nr. 133/2015, cu extinderea categoriilor de organe de constatare a contravențiilor și infracțiunilor; constiuirea fondurilor de premiere a personalului constatator din contravalorea amenzilor și valorificarea materialelor lemnoase confiscate;
– Înființarea Gărzilor Forestiere, prin OUG nr. 32/2015, cu salarizarea corespunzătoare a personalului și mărirea numarului de posturi; întărirea capacității administrației centrale, prin înființarea Direcției de Control a Regimului Silvic cu rol de coordonare a Gărzilor Forestiere;
– Operaționalizarea sistemului “Radarul Padurilor” ca dezvoltare a sistemului SUMAL, cu redefinirea și extinderea sancțiunilor aplicabile cu privire la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, prin HG nr. 470/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
– Introducerea fenomenului de tăieri ilegale ca infracțiune prin Legea siguranței naționale și extinderea responsabilității instituțiilor cu atribuții directe în combaterea fenomenului;
– Înființarea serviciilor specializate în combaterea tăierilor ilegale în cadrul Inspectoratului General al Poliției și Jandarmeriei precum și în cadrul structurilor din subordine la nivel de județ.
Efectul cumulat al acestor măsuri legislative și organizatorice a fost reducerea semnificativă a tăierilor ilegale. În anul 2015 acest fenomen estimăm, pe baza datelor statistice publice, că s-a redus cu minim 50%, comparativ cu anii precedenți. Rezultatele Inventarului Forestier National relevă, de asemenea, faptul că avem o stare generală a pădurilor buna. Paradoxal, în pofida reducerii fenomenului tăierilor ilegale către valori care nu mai produc prejudicii de mediu semnificative , cuantumul amenzilor aplicate pe linie de legislatie silvică si a materialelor lemnoase confiscate a continuat sa crească!
Din sesizările mediului de afaceri, relatările presei dar și a consultării portalurilor instanțelor de judecată există foarte multe cazuri în care aceste amenzi și contravenții sunt contestate de agenții economici și sunt asociate unor aspecte formale, uzuale și făra legatură cu fenomenul tăierilor ilegale.
Exemple in acest sens:
– diferențe nesemnificative la cotrolul circulației materialelor lemnoase între cantitatea înscrisă pe aviz și cea „constatată” la control, cu rezultat în confiscarea întregii cantități transportate! Aceste diferențe sunt efectul unor toleranțe de măsurare, care trebuie tehnic și legislativ clarificate;
– diferențe între cantitatea înscrisă în aviz și cea recepționată sunt confiscate contravaloric. Din nou, aceste diferente apar din lipsa oricărei toleranțe de măsurare!
– întârzieri de raportare în SUMAL Agent, activități sancționate prin confiscarea contravalorică a întregii cantități neraportate ca fiind „făra proveniență”.
-erori de raportare/completare /înscriere a codului unic pe avizul de însoțire a transportului materialelor lemnoase;
– sancțiuni pentru producerea de prejudicii „evitabile” în exploatarea pădurii. Modul în care se calculează contravaloarea acestora, etc.
– sancțiuni pentru „lipsa actualizării” autorizației de mediu în exploatări forestiere, în condițiile în care legislația de mediu prevede autorizație cadru pe 10 ani pentru activitatea de exploatări forestiere;
– nerespectarea aplicării amenajamentului; analiza acestei posibilități la nivel de unitate amenajistică, la nivel de metru cub propus de amenajament;
– neclarități privind taxarea inversa, regimul TVA aplicabil facturării pe diferite categorii de produse;
– procedura excesiv reglementată de declarare/evidența a depozitelor temporare, cu rezultat în confiscarea materialelor lemnoase pentru ca nu este declarat depozitul temporar.
Cazuistica amenzilor și confiscărilor pentru care există exemple de contestare și anulare în instanță este mult mai vasta, existând o largă paletă de aspecte legislative neclare sau interpretabile care conduc la astfel de situații.
În temeiul acestor considerențe și având în vedere prevederile următoarelor acte normative:
– Art.11. din Regulamentul European 995/2010 (EUTR-due diligence), potrivit caruia “(1) Autoritățile competente întocmesc și păstrează registre de evidență a controalelor menționate la articolul 10 alineatul (1), indicând în special natura și rezultatele acestora, precum și a oricăror notificări privind măsuri de remediere emise în temeiul articolului 10 alineatul (5). Înregistrările aferente tuturor controalelor se păstrează cel putin cinci ani”. (2) Informațiile menționate la alineatul (1) se pun la dispozitie în conformitate cu Directiva 2003/4/CE”;
Directiva 2003/4/CE privind accesul tuturor persoanelor fizice si juridice la informațiile de mediu, rezultatele controalelor fiind definite de EUTR 995/2010 conform art. 11 ca informații de mediu;
Legea 544/2001 privind accesul la informații publice,
Vă adresăm urmatoarea solicitare de informații de interes public pentru comunicarea urmatoarelor date:
– Numărul și cuantumul amenzilor aplicate pe linie silvică precum și volumul și valoarea materialelor lemnoase confiscate de către reprezentanții instituției dumneavoastre în anii 2014, 2015 și primele 6 luni din 2016;
– Numarul infracțiunilor constatate pe linie silvică și clasificarea acestora în categorii, după stadiul de cercetare și cazuri finalizate cu condamnarea infractorului;
– O clasificare a amenzilor aplicate din care să rezulte cel puțin următoarele aspecte:
1. Numărul amenzilor aplicate pentru tăieri ilegale, aplicate cu evaluarea rezultatelor prejudiciilor în pădure (constatare efectivă de taieri ilegale);
2. Numărul și cuantumul amenzilor constatate cu ocazia controlului circulației materialelor lemnoase;
3. Din numarul total al amenzilor constatate la controlul circulației materialelor lemnoase, câte au fost aplicate pentru transportul acestora fară documente de proveniență. Pentru această situație, în câte cazuri s-a dispus deplasarea în pădure pentru a se constata fapta de tăiere ilegala, dacă nu sunt întrunite condițiile pentru declanșarea cercetării penale pentru tăieri ilegale de arbori. Exemplu: confiscare de 40 mc material lemnos transportat făra documente, făra a se merge la locul de recoltare din pădure pentru a se constata de unde provine materialul lemnos, evident la acest volum vorbim de o infracțiune de tăiere ilegală!
4. În cazul frecvent în care amenda a fost aplicată deși există document de însoțire a materialului lemnos, câte amenzi au fost aplicate pentru diferențe între cantitatea/specia/numarul de piese înscrise în aviz și cantitatea efectiv transportată, constatată de agenții constatori. În câte cazuri a fost confiscată întreaga cantitate de material lemnos transportat;
5. Numărul amenzilor aplicate pentru alte tipuri de constatări generate de completare necorespunzătoare a avizului de însoțire a materialului lemnos. În cate cazuri a fost confiscată întreaga cantitate de material lemnoas transportat;
6. Numărul și cuantumul amenzilor aplicate și confiscărilor de materiale lemnoase la controlul instalațiilor de prelucrat;
7. Din numărul total al amenzilor applicate și cantitatea totală confiscată la controlul instalațiilor de prelucrat câte sunt datorate înregistrării de diferențe între stocurile scriptice și cele faptice;
8. Din numărul total al amenzilor aplicate și cantitatea totală confiscată la controlul instalațiilor de prelucrat câte sunt amenzi și confiscări contravalorice pentru întarzierea raportării în SUMAL Agent;
9. Din numărul total al amenzilor aplicate și cantitatea totală confiscată la controlul instalațiilor de prelucrat câte sunt amenzi și confiscări contravalorice pentru diferențe între cantitatea avizată și cea recepționată mai mici de 5 %, considerată lemn făra proveniență;
10. Din numărul total al amenzilor aplicate la controlul instalațiilor de prelucrat câte sunt amenzi aplicate pentru lipsa împrejmuirii;
11. Din numărul total al amenzilor aplicate și din cuantumul total al confiscărilor, câte au fost contestate de către agenții economici și câte au fost anulate de instanță;
12. Din cuantumul total al amenzilor aplicate cate au fost încasate – valoric și care este procentul din totalul amenzilor aplicate (valoarea înscrisă în procesul verbal de constatare);
13. Din cuantumul materialului lemnos confiscat ce valoare și ce cantitate a fost confiscată fizic și ce cantitate contravaloric;
14. Care este cuantumul fondului de premiere din amenzi și contravaloarea materialului lemnos confiscat, constituit la nivelul instituției, numărul beneficiarilor premiilor precum și nominal primii 10 beneficiari ai primelor încasate la nivelul anului 2015 și primelor 6 luni din anul 2016.
În considerarea dezideratelor astfel exprimate ne exprimăm disponibilitatea de a colabora pentru a găsi formele cele mai potrivite și relevante de realizare a acestor statistici pe baza informațiilor pe care le dețineți.
De asemenea, vă adresăm invitația de a analiza pe baza datelor furnizate eficiența măsurilor de combatere a fenomenului tăierilor ilegale prin controlul silvic și măsurile care se impun în cadrul unui eveniment desfășurat în perioada 15-18 septembrie 2016 cu participarea organizațiilor reprezentate în Consiliul Pădurilor și Dezvoltării Rurale și a principalelor instituții cu atribuții de control, de constatare și sancționare a contravențiilor silvice.
Tematica evenimentului:
– analiza rezultatelor acțiunilor de combatere a tăierilor ilegale;
– clarificări legislative care se impun;
– modalităti de orientare a controlului către zonele de risc.
Dorim sa organizăm aceasta analiză și eveniment într-o atmosferă de parteneriat si colaborare, abordare pe care suntem convinsi ca o susțineți și împartășiți.
Din partea organizatorilor,
Catalin Tobescu
Vicepresedinte Nostra Silva
Administrator Fordaq Romania
Membru in Secretariatul Permanent al Consiliului Padurilor si Dezvoltarii Rurale



Recomandări

Grupare din care făcea parte și un agent al Poliției de Frontieră, acuzată că aducea ilegal din Ucraina și plasa pe piață amfetamină

Grupare din care făcea parte și un agent al Poliției de Frontieră, acuzată că aducea ilegal din Ucraina și plasa pe piață amfetamină
Grupare din care făcea parte și un agent al Poliției de Frontieră, acuzată că aducea ilegal din Ucraina și plasa pe piață amfetamină

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată DIGITALIZAREA IMM-URILOR – GRANT DE PÂNĂ LA 100.000 EURO PE ÎNTREPRINDERE CARE SĂ SPRIJINE IMM-URILE ÎN ADOPTAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată DIGITALIZAREA IMM-URILOR – GRANT DE PÂNĂ LA 100.000 EURO  PE ÎNTREPRINDERE CARE SĂ SPRIJINE IMM-URILE  ÎN ADOPTAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE
„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată DIGITALIZAREA IMM-URILOR – GRANT DE PÂNĂ LA 100.000 EURO PE ÎNTREPRINDERE CARE SĂ SPRIJINE IMM-URILE ÎN ADOPTAREA TEHNOLOGIILOR DIGITALE

Autospecială MAI cu doi polițiști care păzeau un camion cu lemne ce urma să fie confiscat, izbită în plin de o mașină în care se afla și șoferul camionului

Atac în stil mafiot asupra unor polițiști suceveni care se aflau lângă un camion cu lemne care urma să fie confiscat
Atac în stil mafiot asupra unor polițiști suceveni care se aflau lângă un camion cu lemne care urma să fie confiscat