Asociația Liberilor Profesioniști Indignați (ALPI) este o organizație non-profit care s-a înființat în scopul asigurării unui mediu legislativ corect, concurențial, echitabil și transparent pentru toate profesiile liberale. În prezent există distorsiuni în legislație care asigură pentru o parte a profesiilor liberale poziții de monopol și care trebuiesc eliminate pentru asigurarea unui climat concurențial. Membrii asociației doresc o înbunătățire a comunicării între instituțiile statului și profesiile liberale și dacă va fi necesar chiar semnarea unui parteneriat public-privat pentru îmbunătățirea legislației în domeniul economic, financiar, contabil si fiscal. TVA la încasare introdusă prin OG nr. 15/2012 este un element care va crea importante distorsiuni în mediul de afaceri și va afecta grav IMM-urile. În susținerea afirmației vom prezenta mai jos argumentele noastre.
1) Trecerea la noul sistem va presupune schimbarea din temelii a documentelor existente cu influențe nefavorabile asupra birocrației și a costurilor suportate de IMM-uri.
În primul rând Ministerul Finanțelor va trebui să modifice un număr important de ordine prin care să modifice deconturi de tva, jurnale de cumpărări, jurnale de vânzari etc. Aceasta înseamnă schimbarea unui numar important de programe informatice și deci costuri suplimantare pentru minister.
În al doilea rând IMM-urile vor fi obligate ca în baza documentelor modificate de Ministerul de Finanțe să modifice programele de evidență contabilă pentru ca toate aceste situații și documente fiscale să rezulte automat din programe deoarece o altă alternativă nici nu există. Aceasta va însemna costuri suplimentare pentru IMM-uri pe care le estimăm la cel putin 1000-1500 lei numai pentru modificarea programelor informatice.
2) Această modificare va introduce o birocrație uriașă deoarece un agent economic va lucra și cu agenți economici cu o cifră de afaceri de pâna la 500.000 euro dar și cu o cifră de afaceri mai mare. Pentru ca evidențele legate de tva sa fie corecte agentul economic va purta o corepondenta cu fiecare partener în parte. Pentru a întelege ce înseamnă această birocrație estimați ce înseamnă cheltuielile de corespondență pentru un agent economic care are numai 200 de furnizori și 200 de clienți. Este adevărat că ANAF a publicat deja Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare dar din practică se cunoaște că în legătură cu aceste registre exista numeroase probleme și aici este suficient să amintim Registrul agenților economici inactivi. În prezent agenții economici mici au primit de la agenții economici cu o cifra de afaceri mai mare de 500.000 de euro adrese prin care li se solicită să precizeze dacă se incadrează în plafonul de 2.250.000 lei și de asemenea dacă sunt de acord ca începând cu luna ianuarie 2013 facturile să fie plătite numai prin bancă cu ordin de plata.
3) Obligarea agenților economici să deruleze plăți și încasări prin banca pentru a putea colecta tva sau deduce va defavoriza în mod cert agenții economici mici. În prezent băncile în România nu au reluat creditarea și de aceea principala sursă de venit a lor provine din comisioane și bineînteles creditarea statului român. În etapa actuală băncile practică un numar mare de comisioane și la un nivel inacceptabil pentru IMM-uri. Din acest motiv foarte multe IMM-uri au apelat pentru transferul de numerar la firmele de curierat rapid care au comisioane pentru astfel de operațiuni pâna la o treime din comisioanele practicate de bănci. În condițiile în care vor fi obligate să facă operațiunile prin bănci în mod cert costurile IMM-urilor vor crește. În subsidiar se pune problema dacă obligarea agenților economici să deruleze plăți și încasări prin bancă pentru a putea deduce sau colecta TVA nu cade sub incidența Legii nr 21/1996 – Legea concurenței. TVA la încasare va afecta în mod deosebit IMM-urile cu o cifra de afaceri de până la 500.000 de lei care vor fi nevoite să cedeze băncilor pâna la 25% din profitul lor. Trebuie subliniat că după apariția OG nr 15/2012 toate băncile au anuntat majorarea comisioanelor iar unele chiar au pus în practică acest anunț.
4) În HG nr. 1071/2012 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, Ministerul Finanțelor a prezentat un cadru general pentru notele contabile care se vor utiliza pentru TVA la încasare. Din punctul nostru de vedere acest fapt nu poate să fie suficient și apreciem că în același timp ministerul de finanțe trebuia să modifice și Ordinul nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene. Prin simpla insiruire a notelor contabile în Nomele Metodologice, Ministerul Finanțelor nu poate să explice modificarea funcționării unor conturi cum ar fi: 4426, 4427 si 4428. De asemenea prin aceste norme metodologice pentru jurnalele de cumpărări și vânzări pentru TVA s-a stabilit un conținut minimal, lasându-se la latitudinea agenților economici forma finală. Până la apariția acestor norme conținutul jurnaleleor de vânzări și cumpărări era fixat prin ordine emise de ministrul finanțelor publice. HG nr 1071/2012 nu pomenește nimic de abrogarea acestor ordine.
Cu respect, Filip Serban
Președinte ALPI