Breasla celor care se ocupă de instruirea sucevenilor care vor să obțină permis de conducere pare să fi ajuns la un moment de cotitură. Noi prevederi legale, care sunt mai drastice privind felul în care pot activa școlile și instructorii, au produs o selecție oarecum așteptată. Oamenii din interior vorbesc însă doar de începutul problemelor, mai ales în condițiile unei preconizate scăderi drastice a numărului de clienți.
Intrarea în vigoare a OMTI 1019/2009 a adus modificări importante în ceea ce privește condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o școală, respectiv un instructor auto independent, pentru a putea pregăti elevi.
În cazul școlilor de șoferi, una dintre noutățile principale se referă la obligativitatea ca fiecare unitate să aibă angajați cu normă întreagă minimum doi instructori auto și un profesor de legislație. De asemenea, prin legea intrată în vigoare la începutul acestui an, fiecare școală de șoferi trebuie să dețină, în proprietate sau cu contract de leasing, minimum două vehicule pentru pregătirea practică a elevilor. În fine, o a treia prevedere cere ca fiecare școală să dețină cel puțin un video proiector și un ecran de proprie proiecție ori o rețea de calculatoare pe care să ruleze cel puțin un soft didactic specific pregătirii teoretice în disciplina legislației rutiere și conducerii preventive și în disciplina conducerii autovehiculului.
Referitor la instructorii independenți, legea prevede că își pot continua activitatea doar cei cu o vechime de minimum trei ani, lucrați cu normă întreagă.
Opt școli închise, iar numărul instructorilor, înjumătățit
Pe baza noilor prevederi legale, inspectorii Autorității Rutiere Române (ARR), agenția Suceava, au trecut imediat la controlarea tuturor școlilor de șoferi din județ, de asemenea verificând și statutul pe care îl are fiecare instructor autorizat.
„În urma controalelor efectuate la sediul școlilor în perioada 14 ianuarie-15 februarie, s-a stabilit că opt din cele 60 de școli din județ nu îndeplinesc noile norme. S-a propus suspendarea lor, două au fost deja închise prin decizia Autorității Rutiere și celelalte urmează să aibă aceeași soartă în cel mai scurt timp, administratorii anunțând că nu intenționează să facă investiții pentru a putea să își păstreze autorizația. În privința instructorilor auto autorizați, din 113 câți erau anul trecut, au fost reautorizați doar 42”, a precizat Viorel Nicu Hrebenciuc, șeful agenției ARR Suceava.
Trebuie precizat că o parte dintre instructori au renunțat la statutul de independent și s-au angajat la o școală, pentru a acumula vechimea de trei ani, însă mulți alții au și renunțat la activitate.
Instructorii independenți se declară dezavantajați
Din punctul de vedere al autorităților, modificările legislative sunt extrem de binevenite, scoțând de pe piață școlile de șoferi care nu ofereau condiții necesare de pregătire elevilor și instructorii independenți care erau slab pregătiți.
În cazul instructorilor independenți însă, nemulțumirile sunt profunde, mai ales după ce ARR Suceava i-a anunțat că pot avea contract de colaborare doar cu o singură școală de șoferi, care să asigure partea de pregătire teoretică a elevilor lor, și nu au voie să aibă contact financiar cu aceștia, probleme legate de bani fiind exclusiv între școală și client.
„Este vorba doar de o interpretare a legii, primită bineînțeles cu mare plăcere de reprezentanții școlilor de șoferi. Ele nu au un număr mare de elevi, din contră, noi ca instructori autorizați, le aducem elevi la școală, ca să facă pregătirea teoretică. Noi suntem înregistrați sub statut de persoană fizică autorizată, nu este permis să nu putem încheia contracte cu elevii, e un abuz”, s-a plâns Mircea Gobei, președintele Sindicatului Național al Instructorilor Autorizați, filiala Suceava.
Așteaptă o scădere drastică a numărului de elevi
În spijinul lor, reprezentanții sindicatului aduc o hârtie oficială, venită de la Sorin Sîrbu, șeful Direcției de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, care precizează că „instructorul auto poate desfășura activitatea de pregătire practică a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere și în afara școlii de conducători auto, ca instructor auto autorizat”.
„În condițiile în care de acum încolo mare parte dintre elevi vor fi cei născuți după 1990, când sporul demografic a scăzut foarte mult, clienții vor fi din ce în ce mai puțini și, cu siguranță, se vor mai închide multe școli. Important este însă ca legile în vigoare să asigure condiții egale pentru toată lumea, ceea ce acum nu prea se întâmplă”, a declarat Aurel Piroș, instructor auto autorizat.
Rarefiere
Școlile de șoferi și instructorii auto din județ, dispariții masive de pe piață
