Școlarii violenți din Capitală vor avea fișe și vor fi monitorizați



Școlarii violenți din Capitală vor avea fișe și vor fi monitorizați, strategia de prevenire a criminalității indicând faptul că majoritatea conflictelor din școli degenerează spontan și au drept cauze nevoia de dominare, răzbunarea, invidia și teribilismul.
Înregistrarea în fișe unice a incidentelor violente în care sunt implicați elevi și monitorizarea acestora fac parte din strategia Inspectoratului Școlar pentru prevenirea criminalității în Capitală, document care confirmă creșterea agresivității și absenteismului în mediul școlar.
„Este necesară crearea unei fișe unice de înregistrare și monitorizare a incidentelor violente în care au fost implicați elevii, întrucât nu există o bază de date unitară și completă cu privire la violențele comise de minori în afara mediului școlar”, a declarat pentru MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB), Marian Banu.
Potrivit Strategiei de prevenire a criminalității în Municipiul București, deși nu s-au structurat încă unități de învățământ în care violența „să fie o normalitate statistică”, analiza realizată pe o perioadă de trei ani arată că există „tendințe de concentrare a incidentelor în anumite școli și licee”.
Majoritatea conflictelor în școli au drept cauze nevoia de dominare (62%), răzbunarea (47%), invidia (43%) și teribilismul (32%), potrivit Centrului Municipiului București de Asistență Psihopedagogică.
În București se înregistrează o rată mare a absenteismului școlar comparativ cu normele impuse de regulamentul școlar. Astfel, în învățământul primar media este de opt absențe nemotivate pe an pentru fiecare elev, în gimnazial de 31 de absențe, iar în învățământ liceal și școlile de arte și meserii numărul absențelor ajunge la 68, potrivit statisticilor Inspectoratului Școlar al Municipiului București.
Un studiu al Poliției Capitalei realizat în perioada 2006-2009 arăta că numărul grupurilor de copii care se manifestau în stradă prin comportamente predelincvente sau delincvente în urma abandonului școlar sau familial era de circa 20 pe an, fiecare grup având câte patru – șase membri.
În aceste grupuri se consuma frecvent alcool și uneori chiar și droguri. În unele grupuri erau și persoane ieșite din penitenciar, care îi învățau pe minori „tehnicile de reușită infracțională”.
Un studiu al Centrului Municipiului București de Asistență Psihopedagogică indică faptul că circa 60% dintre copii sunt agresați deopotrivă în familie și la școală. Cu toate acestea, nu există obligativitatea raportării către Poliție nici de către școală, nici de către sistemul medical a cazurilor de violență domestică identificate sau a suspiciunilor legate de astfel de fapte.
Conflictele în școli degenerează spontan, din cele verbale sau fizice de mică intensitate, în violențe, unele chiar grave, fapt care face imposibilă prevenirea lor situațională, dar face imperativ necesară abordarea prevenirii sociale, prin dezvoltare mintală, socializare și prevenirea comunitară, potrivit strategiei ISMB.
Autorii documentului notează că printre factorii care favorizează producerea incidentelor violente cu implicarea minorilor sunt absenteismul, neglijarea copilului de către familie, lipsa de comunicare profesori-elevi, deficiențe ale sistemului de pază, anturaj și mediatizare excesivă a modelelor negative.