„Școala Altfel”, privită inițial ca o săptămână pierdută, a fost un pas spre întărirea relației profesor – elev, în absența presiunii clopoțelului, a lecției care trebuie parcursă în 50 de minute, a ceasului ce merge prea alert între momentul „Bună ziua, luați loc!” și „Sunteți liberi, bună ziua!”.
Atmosfera din „săptămâna altfel”, o premieră pentru învățământul românesc, a fost una specială, fiind trăită atât de elevi, cât și de profesori cu sentimentul câștigării unor experiențe noi.
Copii veseli, dornici de a participa la orice acțiune, de a experimenta sau exersa, profesori dispuși să socializeze cu elevii lor, într-un context non-formal, atipic pentru învățământul românesc, dar inovator, destins, prielnic pentru cunoaștere și fixarea unor relații „poate mai umane” decât se pot stabili în cadrul unei ore de curs, descrie profesorul de biologie Alexandru Croitoru, de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Capitală, experiența celor cinci zile în care școala și-a schimbat mersul cu care ne-am obișnuit de-a lungul anilor.
Combinație de școală și de timp petrecut într-un mod plăcut
„Din perspectiva profesorului care stă deja de nouă ani la catedră, inițial am simțit apăsarea unei săptămâni pierdute, ceea ce înseamnă foarte mult în condițiile unei singure ore pe săptămână la clasă. Dar, ulterior, pe măsură ce am închegat orarul liceului, pe măsură ce activitățile au început să se deruleze, am fost surprins de un sentiment pe care nu am mai avut niciodată ocazia să îl traiesc. Acela al lipsei presiunii unui clopoțel, a schemei, a tablei, a lecției care trebuie parcursă în 50 de minute, a ceasului care merge parcă mult prea alert între momentul «Bună ziua, luați loc!» și «Sunteți liberi, bună ziua!». Pot spune că m-am simțit relaxat făcând tot ceea ce îmi place și îmi dă viață, formare și educație cu, printre și alături de copii!”, povestește profesorul de biologie la încheierea „săptămânii altfel”.
„Școala Altfel” a fost o combinație de școală și de timp petrecut într-un mod plăcut cu elevii în fața cărora învățătorii și profesorii sau săptămână de săptămână cu catalogul în față. Ultimele cinci zile au fost pentru profesori o ocazie de a-i cunoaște mai bine pe elevi, de a întări relația cu aceștia.
„În contextul celor trei săptămâni de la începutul anului școlar irosite cu niște teste predictive care nu-și vor dovedi vreodată relevanța, a unor zile de iarnă târzie care au închis porțile multor școli, această «săptămână altfel» se plasează nepotrivit în calendarul anului școlar. Dar, având un orar echilibrat construit, cu cinci zile de activități variate pentru toate clasele – activități în școală – acordarea primului ajutor, educație pentru sănătate, workshop-uri de alegere a carierei și anti-violență sau vizionare de filme românești și străine, și în aer liber – jocuri și competiții sportive, promenade culturale prin București, Sibiu, Hunedoara, săptămâna aceasta își arată beneficiile prin implicarea deopotrivă a profesorilor și a elevilor, în vederea demonstrării, sistematizării, aplicării, consolidării «pe teren» a cunoștințelor deja predate sau discutate la clasă”, a adăugat profesorul de biologie.
„Momente prielnice pentru noi de a ne detașa de stresul zilnic”
Aceleași impresii au fost împărtășite și de elevi, care s-au aflat împreună cu profesorii în aceeași barcă, aceea a bunăvoinței.
Pentru Andreea, elevă în clasa a XII-a, activitățile desfășurate în „săptămâna altfel” au reprezentat „informație, cultură, amuzament”, toate fiind o bună modalitate de relaxare.
„Orele petrecute la muzee precum Muzeul Național de Artă al României sau Muzeul Național Militar «Regele Ferdinand I» au fost momente prielnice pentru noi de a ne detașa de stresul zilnic, de presiunea din ce în ce mai mare a examenelor și de rutina chinuitoare, într-un mod constructiv”, a povestit Andreea.
În ciuda scepticismului inițial cu privire la această săptămână, părerea generală este una pozitivă. Săptămâna „altfel” a schimbat rutina școlii, a permis exprimarea spiritului creativ și a antrenat spiritul de echipă. Deși veneau la aceeași școală, în aceleași săli de clasă, vedeau aceiași colegi și profesori, făceau ceva cu totul diferit, învățau altfel.
Micile dezamăgiri legate de aglomerație sau timpul care s-a scurs parcă prea repede nu au reușit să umbrească starea generală de bine ce i-a cuprins de-a lungul acestor zile.
„Un om universal cu multiple cunoștințe și abilități”
„Indiferent de ce meserie o să avem în viitor, fie că o să devenim medici, jucători de fotbal sau avocați, ar trebui să nu ne mărginim la a fi doar atât. Idealul oricăruia dintre noi trebuie să fie un om universal cu multiple cunoștințe și abilități. Proiectul «Școala Altfel» ne-a învățat exact ce anume avem de făcut în această privință. Ne-a fost foarte greu să ne hotărâm la ce activități să participăm: puteam să învățăm despre acordarea primului ajutor, să vizionăm filme în limba franceză, să jucăm volei sau șah și multe altele. Indiferent de activitatea pe care o alegeam, știam cu certitudine că vom avea ceva de învățat în orele petrecute acolo. Am învățat cât de important este ajutorul imediat pe care îl putem da unei persoane aflate în pericol și că ne putem întâlni cu această situație oricând, iar acum suntem pregătiți atât teoretic cât și practic. Am învățat că trebuie să alegem cu foarte mare responsabilitate drumul pe care îl vom urma în viață și că, indiferent de ce carieră o să avem, banii nu trebuie să fie un scop, ci doar un mijloc. Vizitele la operă, la teatru sau la muzee ne-au atras atenția asupra nevoii de cultură, asupra faptului că există o lume și dincolo de Facebook. Activitățile desfășurate în cadrul acestei săptămâni ne-au dat ocazia să învățăm lecții importante, lecții care, pe măsură ce vor fi aprofundate, ne vor ajuta să ne formăm ca oameni”, a spus Cătălin, elev în clasa a XI-a.
Nici elevii din clasele mai mici nu au pierdut o săptămână, ci au învățat lucruri noi, au mers în locuri pe care nu le-au mai văzut până atunci, s-au jucat, au vizitat muzee, au vizionat filme, au aflat cum sunt fabricate unele obiecte, au încondeiat ouă sau au plantat flori și copaci.
Unii au aflat ce înseamnă să fii medic, jurnalist, jandarm, polițist, au văzut mașinile de intervenție ale pompierilor și ambulanțele, au asistat la exerciții de salvare de la înălțime și au văzut intervenția scafandrilor. Și copiii care au invadat, timp de o săptămână, Serviciul de Ambulanță al Municipiului București au plecat fericiți că au învățat cum să acorde primul ajutor și să sune la numărul 112 atunci când bunicilor li se face rău și părinții nu sunt cu ei.
Dincolo de stângăcia inerentă oricărui început, „Școala Altfel” a scos elevii și profesorii din rutina păguboasă care o macină de zeci de ani. „Școala altfel” poate fi dovada că atât profesorii, cât și elevii sunt în căutarea unei relații umane, prietenoase, relaxate, în care chiar și cele mai grele lecții pot deveni simple.
Elvira GHEORGHIȚĂ