Ministerul Educației a trasat o serie de teme prioritare care trebuie să fie abordate în cadrul săptămânii ”Școala altfel”, în acest an școlar, de toate unitățile de învățământ.
Printre altele, profesorii sunt obligați să desfășoare activități și informări cu privire la prevenirea consumului de alcool, droguri și alte substanțe psihoactive în rândul copiilor și tinerilor, subiect discutat îndelung mai ales în ultimele luni.
De asemenea, cadrele didactice trebuie să organizeze activități în vederea prevenirii/ reducerii faptelor de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică în rândul copiilor și tinerilor.
Tot în săptămâna ”Școala altfel”, Ministrul Educației recomandă ca elevii să-și însușească reacții adecvate în situații de urgență: accidente, cutremur, incendiu, pandemie etc., inclusiv noțiuni de prim-ajutor, dar și să învețe despre pericolul obiceiurilor alimentare nesănătoase, sedentarismului și utilizării excesive a tehnologiei.
Prevenirea și reducerea faptelor de discriminare în funcție de statutul social, economic sau cultural, naționalitate, etnie cetățenie, greutate, dizabilitate, vârstă în rândul copiilor și tinerilor este, de asemenea, o temă care trebuie să fie prioritară pentru profesori.
„Ne-am propus ca, în acest an școlar, «Școala Altfel» să fie dedicată tematicii de prevenire a violenței școlii și de prevenire a adicțiilor. Din punct de vedere al sistemului educațional, trebuie să creștem nivelul de informare cu privire la riscurile adicțiilor de tot felul. De aceea, împreună cu Ministerul Sănătății, ne propunem să intensificăm cursurile și campaniile de prevenire și de informare, să creștem numărul de elevi care beneficiază de opționalul național «Educație pentru sănătate», disponibil elevilor din clasa I până la clasa a XII-a și să discutăm pentru noul cadru curricular ce va fi pus în practică din anul școlar 2025 – 2026.
Se pot face elemente de prevenție la biologie, la chimie, la dirigenție. Avem nevoie de o abordare integrată și, mai ales, avem nevoie de specialiști, de oameni care să poată preda, care să poată transmite elevilor cunoștințele necesare”, a afirmat Ministrul Educației, Ligia Deca.
Programul național „Școala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și este derulat pe baza unei planificări pe care o face fiecare unitate de învățământ.
Programul a fost implementat pentru prima dată în anul școlar 2011 – 2012, cu scopul de a contribui la dezvoltarea de competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari/ elevilor.