Șase state sărace din Europa Centrală și de Est ar putea bloca reforma bugetară din UE



Șase țări sărace din Europa Centrală și de Est ar putea bloca reforma bugetară din Uniunea Europeană (UE) dacă statele zonei euro nu acceptă modificarea structurii capitalului fondului permanent de ajutor de 500 de miliarde de euro, care va deveni funcțional în 2013, au afirmat surse europene.
Fondul permanent de ajutor, denumit Mecanismul European pentru Stabilitate, va înlocui în 2013 Facilitatea Europeană pentru Stabilitate Financiară, prin care UE a sprijinit Grecia și Irlanda.
Capacitatea programului actual de a se împrumuta de pe piețele financiare este susținută de garanții ale guvernelor statelor din zona euro, în funcție de participația în capitalul Băncii Centrale Europene (BCE), notează Reuters, în timp ce mecanismul pentru stabilitate va dispune de capital vărsat, capital disponibil la cerere și garanții pentru a susține capacitatea efectivă de împrumut în valoare de 500 de miliarde de euro, iar toate statele membre UE se pot implica în constituirea acestuia.
Estonia și Slovacia, membre ale zonei euro, dar și Letonia, Lituania, Bulgaria și Cehia, state care intenționează să adopte moneda comunitară, consideră că folosirea ca model pentru structura capitalul mecanismului de stabilitate, ca în cazul facilității financiare actuale, a participațiilor statelor la BCE este incorectă.
„Dacă nu se schimbă structura capitalului Mecanismului European pentru Stabilitate, vom bloca pachetul de măsuri privind guvernanța după ce revine din Parlamentul European și trebuie aprobat în unanimitate de miniștrii de Finanțe din UE”, a afirmat o sursă din cadrul delegației unuia dintre state.
Și Suedia, aflată în afara zonei euro, consideră că structura capitalului mecanismului de stabilitate nu este destul de clară, potrivit unei surse din zona euro.
Modelul BCE folosește în proporție de 50% ponderea Produsului Intern Brut (PIB) al unui stat în cel al UE, respectiv 50% populația țării față de cea a blocului comunitar. Rezultatul este că statele cu un PIB mai mic pe cap de locuitor ajung să plătească mai mult ca pondere din propriul PIB.
„Dacă ai mai multă populație decât PIB, raportat la UE, adică ești sărac, trebuie să plătești mai mult raportat la PIB-ul tău. Un stat cu un PIB pe cap de locuitor ridicat, ca Luxemburg, va plăti puțin comparativ cu propriul PIB”, a spus un oficial.
Problema a fost dezbătută la o reuniunea de luni a miniștrilor de Finanțe din UE, statele nemulțumite insistând ca structura capitalului mecanismului permanent să fie bazată pe Produsul Național Brut, Produsul Intern Brut, mărimea datoriei sau chiar dimensiunea sectorului financiar, pentru a fi mai corectă.
Într-un amendament al reglementării reformei bugetare convenit marți, care vizează ca amenzile pentru încălcarea regulilor UE să fie vărsate fondului spentru stabilitate financiară și, din 2013, mecanismului permanent, cele șase state și-au condiționat acordul de găsirea unei soluții echitabile pentru structura capitalului mecanismului permanent până la reuniunea Consiliului European din 24-25 martie.