Printre sărbătorile creștine de pe parcursul anului, ziua de 8 noiembrie are o semnificație specială. Sunt sărbători închinate Mântuitorului nostru Iisus Hristos, sunt sărbători închinate Maicii Domnului, altele sunt închinate Sfinților sau unor evenimente sfinte din istoria mântuirii noastre. Printre aceste zile de înălțare spirituală se află și o sărbătoare închinată Îngerilor – acele ființe cerești, duhuri slujitoare, mesagerii lui Dumnezeu în lumea noastră și ocrotitori ai oamenilor. Sunt pomeniți cei doi conducători ai Îngerilor – Arhanghelii Mihail și Gavril (Gabriel) împreună cu toți Îngerii.
Învățătura de credință creștină ne arată, plecând de la textul Sfintei Scripturi, că Dumnezeu a creat atât această lume văzută, universul fizic, cât și o lume nevăzută a duhurilor, a spiritelor slujitoare care sunt Îngerii. Îngerii sunt duhuri, adică sunt ființe nemateriale, nemuritoare, cerești. Scopul principal pentru care au fost creați Îngerii, care alcătuiesc lumea nevăzută, este pentru a-L slăvi neîncetat pe Dumnezeu, pentru a împlini întru toate voia Lui, pentru a face cunoscută oamenilor voia lui Dumnezeu și pentru a ajuta pe oameni să împlinească poruncile Lui. Lumea îngerilor a fost creată înaintea lumii materiale. La început, toți îngerii au fost buni, strălucind de înțelepciune și prin credința și ascultarea lor. Asemeni oamenilor, mai târziu, și Îngerii au fost supuși unei încercări prin care, cu voie liberă, aceștia să-și dovedească ascultarea, credința. Încercarea aceasta s-a petrecut înainte de facerea lumii. În această încercare, o parte dintre îngeri, în frunte cu Lucifer, s-a răzvrătit împotriva Creatorului, mândrindu-se și dorind să fie asemenea Celui Preaînalt. Amețit de mândrie, n-a vrut să mai asculte de Dumnezeu. Din îngeri de lumină, acești răzvrătiți au ajuns diavoli – duhuri rele, slujitori ai răului, cei ce nu fac decât să se împotrivească lui Dumnezeu și caută să-i atragă și pe oameni întru neascultarea de Dumnezeu. Diavolii sunt cei care dezbină, care amăgesc, care ispitesc.
Dintre toti Sfinții Părinți ai Bisericii, cel mai bine vorbește despre Îngeri Sfântul Dionisie Areopagitul, ucenicul Sfântului Apostol Pavel. El spune că Îngerii se împart în nouă cete, fiecare având numele și misiunea sa. Cetele îngerești sunt împărțite in trei ierarhii. Marele Prooroc Isaia spunea că împrejurul tronului lui Dumnezeu stau Serafimii, având câte șase aripi (Isaia 6, 2). Ei sunt în chipul focului, precum spune proorocul David: “Cel ce faci pe îngerii Tăi duhuri și pe slugile Tale pară de foc” (Psalmul 103, 5). În limba ebraică “Serafim” înseamnă “cel ce aprinde“. După Serafimi, stau înaintea lui Dumnezeu și înțelepții Heruvimi, cei cu ochi mulți, care strălucesc neîncetat cu lumina înțelegerii și a cunoașterii lui Dumnezeu, a tainelor dumnezeiești, ale înțelepciunii divine, căutând să-i lumineze și pe alții. Numele de “Heruvim“, în limba ebraică, înseamnă “multă înțelegere” sau “revărsare de înțelepciune“. Arhanghelii sunt marii vestitori cerești, căci ei au misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari ale lui Dumnezeu, de a descoperi proorociile, voia lui Dumnezeu către oameni. În Sfânta Scriptură sunt amintiți în mai multe rânduri cei doi mari Arhangheli – “voievozi ai oștilor cerești” – Mihail și Gavril, care au avut un rol deosebit în istoria mântuirii oamenilor, mai ales în acele momente deosebite care au marcat mersul umanității.
Mihail, al cărui nume înseamnă “puterea lui Dumnezeu“, este cel dintâi din ceata Sfinților Arhangheli. El este înfățișat în iconografie purtând sabie de foc, simbol al puterii sale cerești și are menirea de a păzi legea lui Dumnezeu și de a-i ajuta pe oameni să biruiască puterea vrăjmașilor.
Gavril(Gabriel), al cărui nume înseamnă “bărbat al lui Dumnezeu“, este Arhanghlul bunelor vestiri, cel care are misiunea de a vesti oamenilor tainele cele dumnezeiești, veștile cel bune ale evenimentelor mântuitoare. În iconografie el nu mai poartă sabie de foc, ci floare de crin simbol al purității și al bucuriei. El este un simbol al blândeței și bunătății. Pentru aceasta a fost ales și trimis de Dumnezeu la Fecioara Maria din Nazaret ca să-i vestească taina cea mare a întrupării Fiului lui Dumnezeu. Tot el a adus vestea zămislirii Fecioarei Maria către Sfinții părinți Ioachim și Ana. El a vestit în templu Sfântului Zaharia că soția sa Elisabeta va naste la bătrânețe pe Sfântul Ioan Botezătorul.
Să nu uităm că Sfinții Arhangheli sunt cei dintâi Îngeri mijlocitori între Dumnezeu și oameni. Ei au grijă și milă de creștini și-i ajută pe calea mântuirii. Prezența oștirii cerești în viața noastră este o prezență dorită de Dumnezeu pentru că este spre ajutorul nostru, al oamenilor. Fiecare om are un Înger păzitor, o prezență celestă în viața fiecăruia. Îngerul este un sol divin (gr.”anghelos”), un binevestitor al Domnului în viața fiecăruia, un apărător și păzitor de nefastele ispitiri demonice cu care suntem încercați în timpul vieții. Prezența Sfinților Îngeri în Sfânta Scriptură este una comună. Este o prezență aproape obișnuită în viața oamenilor sfinți din vechime. La fel și în Viețile Sfinților, unde Îngerii sunt prezențe familiare, binefăcătoare și nu amestecuri nedorite în viața personală. Dimpotrivă, comuniunea de credință și de dragoste dintre membrii Bisericii de pe pământ și lumea cerească, cere apropierea unora de alții. Îi pomenim pe Îngeri în rugăciuni, le cerem ajutorul și ocrotirea în viața noastră. De vom ști să trăim în armonie, în iubire, în viață curată și în rugăciune, vom imita viața cerească a îngerilor.
(Sursa: http://oradereligie.wordpress.com)