Slujba Învierii Domnului, oficiată în noaptea de sâmbătă spre duminică (30 aprilie – 1 mai), a adunat zeci de mii de credincioși la bisericile și mănăstirile din județ. Cu puțin înainte de miezul nopții, cei care au dorit să participe la cel mai important moment liturgic al anului s-au îndreptat spre biserici și mănăstiri cu lumânări și candele în mâini pentru a le aprinde.
La Catedrala Arhiepiscopală „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, Sfânta Liturghie a fost oficiată de ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, împreună cu un sobor numeros de preoți, diaconi și obștea de călugări a mănăstirii. În ajunul Praznicului Împărătesc, o delegație de preoți, avându-l în frunte pe ÎPS Pimen, însoțit și de președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor, a întâmpinat Lumina Sfântă de la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim pe Aeroportul Suceava. Delegația suceveană care a adus Lumina Sfântă la Suceava a fost condusă de preotul Vasile Baltag, consilierul administrativ al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Primirea Sfintei Lumini a fost de fapt primul pas spre sărbătoarea Învierii Domnului. Sfânta Lumină a fost împărțită de ÎPS Pimen preoților de la parohii din județ, din Botoșani, Iași, Neamț etc., dar și din Ucraina, zona Cernăuți. Delegațiile au dus Lumina Sfântă credincioșilor din parohiile lor. Pentru a șaptea oară consecutiv, la Suceava, Lumina Sfântă a Învierii a fost adusă de la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim.
Prima Slujbă a Învierii, după 21 de ani, în Biserica „Sf. Simion”
La Biserica „Sf. Simion” (Turnu Roșu) din municipiul Suceava, consolidată și reabilitată pe baza Proiectului cu genericul „Consolidarea, reabilitarea, protejarea și valorificarea durabilă a monumentelor de sec. XVII și XVI, aflate în Patrimoniul Național și cunoscute sub numele de «Turnul clopotniță» și «Biserica Sf. Simion din Suceava»” (cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European pentru Dezvoltate Regională), al cărui beneficiar este Parohia Ortodoxă Română „Sf. Simion”, Slujba Învierii a fost oficiată după 21 de ani. Preotul paroh Constantin Ciupu le-a amintit credincioșilor că este a doua Slujbă de Înviere pe care o oficiază ca preot în această biserică. Prima Slujbă de Înviere a oficiat-o după ce a fost numit preot la această parohie, în anul 1995 (după ce 45 de ani acest lăcaș de cult a fost închis). Atunci a slujit timp de nouă luni în acest lăcaș, unde cădea tencuiala și era destul de riscant să se facă slujbe. Prima Sfântă Liturghie oficiată în Biserica „Sf. Simion” după consolidare și reabilitare a fost oficiată, în acest an, în Duminica Floriilor. În toți anii din urmă, slujbele s-au oficiat în capela din lemn construită în curtea bisericii.
Paștele, sărbătoarea luminii
Învierea Domnului, pe care o retrăim în fiecare an ca eveniment unic, a fost asociată întotdeauna cu lumina. Paștele este sărbătoarea luminii, iar în perioada ce urmează, până la Înălțare, se vorbește tot mai mult despre lumina necreată ce izvorăște din mormântul lui Hristos. Cu toții suntem chemați să primim lumină și suntem îndemnați să prăznuim această sărbătoare a luminii, făcându-ne în același timp purtători de lumină.
Slujba Învierii a început afară, unde credincioșii s-au adunat, cu mic cu mare, având în mâini lumânări și candele care așteptau ora 24:00 pentru a fi aprinse. Chiar la miezul nopții Sfintelor Paști, în Biserica „Sfântul Simion” s-au stins toate lumânările (spațiul întunecos simbolizând „întunericul cel mai din afară al morții și al iadului în care a coborât Hristos – Dumnezeu cu sufletul Său”). Preoții slujitori ai acestei biserici au aprins lumânarea de Paște din candela de pe Sfânta Masă și au ieșit din altar, au ridicat „Lumina” în văzul tuturor, aceasta semnificând taina ridicării lui Hristos din morți. „Veniți să primiți lumină!” – a fost chemarea preoților către credincioși, moment în care credincioșii aflați în interiorul bisericii au primit Lumină, împărțind și semenilor Lumina Sfântă. Preoții și credincioșii din biserică, având lumânări aprinse în mână, au ieșit în curte pentru oficierea Slujbei de Înviere, unde așteptau Lumina alți zeci de credincioși. Împreună au cântat în cor Troparul: Mărturisirea: „Hristos a înviat din morți”, Tâlcuirea: „cu moartea pe moarte călcând”, Profeția: „și celor din morminte viață dăruindu-le”.
Toaca și clopotele au sunat în timp ce preoții și toți credincioșii cântau taina Învierii, pentru a amplifica bunăvestirea și bucuria Învierii lui Hristos. În liniștea nopții de 1 mai preoții au rostit cu glas tare de trei ori către credincioși, înspre apus, înspre miazăzi și înspre miazănoapte: „Hristos a înviat!”, iar creștinii au răspuns: „Adevărat a înviat!”. Răspunsul credincioșilor a arătat că adevărul Învierii lui Hristos a fost primit de ei pentru a-l transmite mai departe lumii.
Sfințirea coșurilor pascale
Slujba Sfintelor Paști a continuat în Biserica „Sf. Simion” până dimineață, doar că din mulțimea de oameni aflată la începutul Slujbei Învierii au rămas mai puțini, mulți dintre ei s-au grăbit să ducă Lumina Învierii în casele lor. Râuri de lumină s-au îndreptat spre ieșirea din curtea bisericii. Unii dintre credincioși au revenit spre dimineață, în jurul orei 3:30, cu coșurile pline de bucate specifice sărbătorilor pascale pentru ca preoții să le sfințească cu Agheasmă și să le împartă credincioșilor anafora.
După intrarea în biserică, Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce au fost puse pe Sfânta Masă în Sfântul Altar. Slujba Învierii a continuat până dimineață, timp în care preoții au ieșit de mai multe ori din Altar, cu cădelnița în care ardea tămâie, și au rostit către credincioși înălțătorul „Hristos a Înviat”, aceștia răspunzând în cor „Adevărat a înviat”. Tot în acea noapte sfântă s-a cântat și „Luminează-te, luminează-te, noule Ierusalime, că slava Domnului peste tine a răsărit”. În jur de orei 3.30, curtea bisericii precum și aleea din fața lăcașului de cult erau pline de gospodine, de credincioși care au venit cu coșurile la sfințit. Nu lipseau din nici un coș ouăle roșii, pasca, cozonacul și lumânarea Învierii.
Circa 5.000 de oameni au participat în Slujba Învierii la Biserica „Sf. Andrei” din cartierul Burdujeni
Sărbătoarea Învierii Domnului a fost trăită într-un mod duhovnicesc de câteva mii de enoriași care au participat la slujba oficiată la Catedrala „Nașterea Domnului” de pe Mărășești. Copii, tineri, adulți au luat Lumina Sfântă la miezul nopții, după care unii au rămas în continuare la Slujba Învierii oficiată în catedrală, până la orele dimineții, ceilalți plecând spre case cu lumânările aprinse în mâini, după ce au cântat împreună „Hristos a Înviat”. Cei mai mulți au revenit dimineață la sfințirea bucatelor din coșul pascal. A fost prima Slujbă a Învierii oficiată în Catedrală, după ce a fost sfințită pe 4 octombrie 2015. La Slujba Învierii de la Catedrala „Nașterea Domnului” a fost prezent și primarul Sucevei, Ion Lungu.
Circa 5.000 de oameni au participat la Sfânta Liturghie din Noaptea Învierii și la Biserica „Sf. Andrei” din cartierul Burdujeni. O mare parte dintre credincioși au rămas după miezul nopții la slujbă, mai ales că unul dintre preoții slujitori a ținut un cuvânt de învățătură imediat după ce credincioșii au luat Lumina Sfântă. Calea Burdujeni a fost închisă circulației rutiere, Poliția amplasând mașini la ambele capete ale străzii pentru a dirija traficul. Spre dimineață, oamenii și-au adus coșurile cu ouă și pască pentru a fi sfințite de preoți.
Duminică, pe 1 mai, la toate bisericile din municipiu s-a oficiat, după ora 15,00, Vecernia specială sau a doua Înviere, unde Evanghelia a fost citită de preoți în mai multe limbi. La sfârșitul acestei slujbe preoții le-au citit credincioșilor Pastorala la Învierea Domnului 2016, semnată de ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților.
Sute de credincioși au venit în noaptea de Înviere la Biserica „Sfântul Nicolae“ din Câmpulung Moldovenesc. Potrivit tradiției, preoții, alături de enoriași, au înconjurat sfântul lăcaș în dangătul clopotelor, cântând Troparul Învierii. Bărbații au purtat în mâini pe timpul procesiunii prapuri, felinare și cruci.
Obiceiul spălării cu ou în dimineața zilei de Paște
În Bucovina se păstrează obiceiul spălării cu ou în dimineața zilei de Paște. Într-un vas se pune un ou roșu, în unele locuri două, și o monedă. În vechime moneda era de argint. Se toarnă apă proaspătă (neîncepută) adusă de la fântână. Toți ai casei se spală pe rând. După aceea se ia moneda și trecând-o peste față se zice: „Să fiu mândru (mândră) și curat (curată) ca argintul”; fetele mai zic „să trec la joc (dans) din mână-n mână ca și banul; să fiu ușoară ca și cojile de ouă, care trec plutind pe apă”. În unele sate, în vas se pune și o crenguță de busuioc, deoarece se zice că dacă te speli cu dânsul vei fi onorat ca busuiocul. După spălarea cu ou în dimineața zilei de Paște, întreaga familie, după cum este tradiția, se așază în jurul mesei de Paște și gustă din bucatele sfințite.
Veniți de primiți lumină!
Sărbătoarea Învierii a adunat zeci de mii de credincioși la bisericile și mănăstirile sucevene
