România autentică

Șanțuri betonate inexistente, treceri de pietoni care duc direct în șanț, amănunte de pe un drum național recent finalizat și recepționat



Taluzurile pe anumite porțiuni de drum nu au fost consolidate
Taluzurile pe anumite porțiuni de drum nu au fost consolidate

Drumul național 29, care leagă Suceava de Botoșani, a fost inaugurat în vara anului trecut cu mare pompă, cu oficialități centrale și locale, în frunte cu premierul Victor Ponta. Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, administratorul firmei UMB Spedition, a primit titlul de „Cetățean de Onoare” al comunei Dumbrăveni pentru „calitatea lucrărilor”. Una peste alta existau toate premisele ca acest drum să fie unul model și pentru alți constructori, un etalon în domeniu.
Că lucrurile nu stau deloc așa o dovedește realitatea din teren. În partea din județul Suceava, lucrarea prezintă multe lacune, dar cu toate acestea a fost recepționată și acum s-a ajuns într-un blocaj total. Primăria Salcea, pe teritoriul căreia se înregistrează aceste probleme, nu poate interveni pentru a finaliza lucrările deoarece drumul și șanțurile se află în administrarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), iar orice leu investit acolo ar însemna încălcarea legislației și ar impune plângeri și sancțiuni din partea Curții de Conturi.
De partea cealaltă, CNADNR nu mai poate băga bani într-o lucrare recepționată și finalizată „în proporție de 100%”, așa încât pe kilometri întregi șanțurile sunt „betonate” cu pământ, taluzurile nu au fost consolidate corespunzător, fără a mai vorbi de treceri de pietoni aruncate aiurea, care te trimit direct în șanț.
Șanțurile betonate, înlocuite cu șanțuri de pământ
Ilie Lungu, primarul orașului Salcea, a trimis adrese în acest sens și la Iași, și la București, la CNADNR, în care a semnalat toate problemele apărute odată cu modernizarea drumului național 29 pe raza acestei unități administrative.
„Înainte de reabilitare existau mai multe zone cu șanțuri betonate, iar echipele care au lucrat la modernizare le-au distrus chipurile pentru a construi altele. Din păcate, în locul șanțurilor betonate avem acum doar șanțuri din pământ, ceea ce este o rușine. Mai mult, podețele locatarilor au fost distruse, iar în locul acestora nu s-au construit altele ori s-au realizat unele în bătaie de joc. De asemenea, nu s-au realizat trotuarele pe care nici astăzi nu ne dați voie să le facem”, a arătat primarul Ilie Lungu.
Acesta spune că nu poate interveni absolut deloc pentru a remedia deficiențele sesizate, în timp ce reprezentanții CNADNR preferă să trimită răspunsuri aiuristice, fără a ridica nici măcar un pai în vederea normalizării situației.
Lucrare realizată fără proiect?
Un alt mare semn de întrebare vizavi de modernizarea DN 29 este legat de lipsa unui proiect, ceea ce ar fi o premieră absolută, probabil și pentru România. Plecând de la calitatea lucrărilor, dar și de la suspiciunile că proiectul nu există, primarul din Salcea a cerut lămuriri la CNADNR, dar și la Consiliul Județean. Răspunsul nu face decât să întărească suspiciunile.
„Proiectul în faza «as-build-as» a fost realizat și predat după terminarea lucrărilor, potrivit prevederilor legale”, este răspunsul CNADNR. În aceeași adresă se menționează că proiectul tehnic inițial ar fi fost realizat de SC Consitrans SRL și avizat de instituții abilitate, fără a fi specificate lungimi de șanțuri, număr de podețe sau alte amănunte pe care Primăria Salcea le-ar fi dorit lămurite.
Contractul dintre CNADNR și asocierea de firme Spedition UMB, Tehnostrade, Arcada Company și Consitrans a fost semnat în data de 28 aprilie 2011. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 7 octombrie 2013, cu termen de finalizare 7 octombrie 2015, iar recepția s-a realizat în august 2014. Valoarea lucrărilor de modernizare a celor 40 km de drum a fost de 68.374.102,68 de lei fără TVA.


Trotuarele și șanțurile sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârșire
Trotuarele și șanțurile sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârșire
Trecerea de pietoni care duce direct în șanț
Trecerea de pietoni care duce direct în șanț
Șanțuri betonate inexistente, treceri de pietoni care duc direct în șanț, amănunte de pe un drum național recent finalizat și recepționat
Șanțuri betonate inexistente, treceri de pietoni care duc direct în șanț, amănunte de pe un drum național recent finalizat și recepționat
Taluzurile pe anumite porțiuni de drum nu au fost consolidate
Taluzurile pe anumite porțiuni de drum nu au fost consolidate


Recomandări

Modernizarea drumului județean Satu Mare-Grănicești va fi finalizată în câteva luni, afirmă președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan

Președintele CJ, Gheorghe Șoldan, și-a prezentat primul bilanț: „Împreună cu echipa mea, am pus bazele unor proiecte importante pentru județul Suceava”

Gheorghe Șoldan a mers la Viena pentru a discuta cu reprezentanții Wizz Air despre noi zboruri de la Suceava
Gheorghe Șoldan a mers la Viena pentru a discuta cu reprezentanții Wizz Air despre noi zboruri de la Suceava

Președintele CJ, Gheorghe Șoldan, și-a prezentat primul bilanț: „Împreună cu echipa mea, am pus bazele unor proiecte importante pentru județul Suceava”

Președintele CJ, Gheorghe Șoldan, și-a prezentat primul bilanț: „Împreună cu echipa mea, am pus bazele unor proiecte importante pentru județul Suceava”
Președintele CJ, Gheorghe Șoldan, și-a prezentat primul bilanț: „Împreună cu echipa mea, am pus bazele unor proiecte importante pentru județul Suceava”