Tronsonul din Drumul Național 17 dintre Sadova și Iacobeni a fost recepționat, ieri, la finalizarea lucrărilor de reabilitare și modernizare. Comisia de recepție, formată din reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, Companiei Naționale de Drumuri și Autostrăzi și, din partea administrației publice locale, președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, s-a întâlnit pe Mestecăniș cu reprezentanții constructorului, compania grecească Mochlos SA, și ai firmei de consultanță pentru a inventaria lucrările și a ciocni un pahar de șampanie în fața refugiului de lemn construit de Ocolul Silvic Pojorâta.
Lucrările, care au început în 14 decembrie 2004 și ar fi trebuit să fie finalizate la sfârșitul anului 2007, au costat 139.799.555 lei și s-au întins pe 28 de km. DN 17 se încadrează în categoria drum național cu intensitate de trafic mediu și clasa tehnică III, având caracteristicile unui drum montan cu multe serpentine. Prin modernizare, platforma drumului s-a lărgit la zece metri, fiind prevăzută cu a treia bandă de trafic pentru vehicule lente în zonele cu panta mai mare de 4 la sută. Drumul a fost consolidat prin construirea a aproximativ 18 km de ziduri de sprijin și a unei noi structuri de drum. În cifre, s-au înlocuit 15 km de cabluri de înaltă tensiune, 8 km de rețele de telefonie, s-au excavat 345.000 mc sol dur și 52.000 mc rocă dură, s-au turnat 138.000 tone asfalt, s-au construit sau reabilitat 79 de podețe și 12 poduri, s-au ridicat 18.000 ml de ziduri de sprijin și s-au împădurit 7.000 mp pentru a minimaliza impactul lucrărilor de reabilitare asupra peisajului natural.
După ce managerul de proiect, Skantzikas Michalis, a prezentat proiectul finalizat, președintele CJ, Gheorghe Flutur, a apreciat calitatea foarte bună a lucrărilor, în ciuda faptului că acestea s-au încheiat cu o întârziere de doi ani și s-au lovit de nenumărate piedici.
Un km de drum modernizat pe Mestecăniș a costat un milion de euro
Flutur a arătat că mai trebuie corectată, prin împăduriri, agresiunea asupra mediului ambiant, trebuie rezolvată problema molizilor care, în serpentine, au rămas cu rădăcinile în aer și „la prima zăpadă ajung musafiri pe șosea”, problema unor parcări suplimentare, la distanțe de 25-30 km și semnalizarea serviciilor și locațiilor turistice din județ. De asemenea, Compania de Drumuri reverifică avizele locurilor de popas amplasate de-a lungul DN 17 pentru a avertiza din nou proprietarii acestora că de pe drumurile laterale și din parcări vehiculele nu au ce căuta cu roțile pline de noroi în drumul național și se vor lua măsuri suplimentare pentru interzicerea accesului căruțelor pe drumul modernizat.
„Este o lucrare transcarpatică de referință, pentru că acest drum ne-a creat mari probleme pentru transportatori. Acum, respectând limitele de viteză, poți parcurge drumul Suceava-Vatra Dornei în două ore, ceea ce este un mare câștig pentru cei care circulă pe această rută”, a spus Flutur.
După schimbul de impresii, Gheorghe Flutur a fost invitat de „gazde” la un pahar de șampanie și i s-a sugerat ca după ce bea să spargă paharul, după obiceiul grecesc, în semn de noroc.
Merită remarcată atenția acordată de „gazde” acestui moment: cele două mese aduse în parcare au fost acoperite cu fețe de mese albe din damasc, ornate cu câte o eșarfă portocalie, iar șampania a fost servită în pahare de sticlă, cu picior, împreună cu pișcoturi. Flutur a respectat obiceiul grecesc și după ce a gustat din șampanie a izbit paharul de asfalt.
Mai menționăm că un km de drum modernizat în zona montană a costat un milion de euro, potrivit titularului de contract, iar lucrările au o garanție de doi ani.
Cioburi norocoase
Șampanie și pahare sparte, la recepția drumului peste Mestecăniș
