Aproximativ 63% dintre copii spun că sunt bătuți de părinți, însă doar 38% dintre aceștia recunosc acest lucru, în timp ce, la școală, 86 la sută dintre cei mici sunt certați de cadrele didactice, potrivit unui studiu realizat de organizația „Salvați Copiii”.
„Cei care sunt părinți știu că, aproape în fiecare etapă de dezvoltare a copilului, parcă ai sentimentul că nu ești pregătit suficient. Ai copilul care începe școala: oare ce trebuie să fac? Ai copilul care împlinește 16 ani și vrea să meargă mai des la petreceri: oare cum trebuie să reacționez? De multe ori, din această inabilitate sau neștiință a părinților prin care ei nu știu cum să reacționeze în fața copiilor, pot să apară o grămadă de probleme, unele cu implicații la nivelul copilului, mai târziu adult, pe termen lung”, a spus, marți, ministrul Educației Remus Pricopie, la lansarea campaniei „Copiii fără etichetă” a organizației „Salvați Copiii”.
Președintele executiv al organizației, Gabriela Alexandrescu, a explicat că studiul care a dus la inițierea campaniei pentru combaterea violenței împotriva copiilor arată „un tablou îngrijorător” al societății noastre.
„Violența împotriva copiilor ține societatea prizonieră într-un cerc vicios al violenței: violența naște violență. Copiii bătuți sau umiliți vor bate și vor umili, în relația cu ceilalți copii, cu părinții, cu profesorii, precum și în relațiile lor de maturitate, iar abuzurile din copilărie sunt adesea surse pentru eșecuri personale în viața de adult”, a declarat Gabriela Alexandrescu.
Conform aceluiași studiu, 20 la sută dintre părinți apreciază pozitiv bătaia ca mijloc de educație a copilului.
Nuiaua, cureaua, lingura de lemn
Totodată, arată cercetarea, 18 la sută dintre copii afirmă ca au fost bătuți acasă cu bățul sau cu nuiaua, 13 la sută spun că părinții au folosit cureaua, iar alte opt procente au menționat, în același context, lingura de lemn.
„Cifre îngrijorătoare arată că, în ciuda interzicerii prin lege încă din 2004 a oricărei forme de violență asupra copiilor în familie, părinții nu doar că încă utilizează pedeapsa corporală în practica educațională de zi cu zi, dar un procent semnificativ dintre ei apreciază pozitiv bătaia ca mijloc de educație a copilului. Convingerea că, prin pedepsire, copiii vor învăța cele mai importante lecții este extrem de răspândită în rândul părinților. Cu toate astea, ceea ce copiii învață este total diferit de ceea ce încearcă părinții să îi învețe”, a explicat psihologul Diana Stănculeanu, coordonator de program la „Salvați Copiii”.
Potrivit ministrului Educației, la capitolul violență și riscuri asociate copiilor, cel mai important lucru este prevenția, care trebuie făcută pe „etaje” diferite. „Cred că, deși întotdeauna vorbim de copii și profesori, eu cred că prevenția trebuie făcută prin politici corespunzătoare în care să fie implicați părinții”, a mai spus Remus Pricopie.
Jigniți și etichetați la școală de către cadrele didactice
În ceea ce privește violența asupra copiilor în școli, frecvența comportamentelor de abuz emoțional și verbal pe care cadrele didactice le angajează în numele „metodei educaționale” este extrem de mare. Astfel, studiul arată că 86 la sută dintre copii sunt certați de către cadrele didactice atunci când greșesc, 33 la sută dintre cei mici sunt jigniți și etichetați la școală de către cadrele didactice, iar șapte la sută dintre copii afirmă că sunt bătuți de către profesorii lor. De asemenea, 14 la sută dintre copiii romi afirmă că sunt bătuți de profesori, în timp ce doar șase procente dintre cei de etnie română care afirmă același lucru.
„Vreau să văd profesori dați afară din sistemul de educație pentru că au bătut copiii. Este inadmisibil să acceptăm ca un profesor care a bătut un elev să rămână în sistem. Eu cred că sunt gesturi pentru care nu există milă. (…) Vreau să văd părinți care sunt decăzuți din drepturi pentru că au acționat într-un mod abuziv la adresa copiilor lor, pentru că înseamnă că acei oameni nu sunt în stare să se ridice la nivelul de părinți”, a mai spus ministrul Educației.
Potrivit Dianei Stănculeanu, studiul evidențiază și datele referitoare la stările emoționale experimentate de copii în cadrul școlii. „Majoritatea copiilor raportează că trăiesc stări emoționale care variază de la indiferență (29 la sută dintre copii), anxietate, retragere, nesiguranță și încordare (57 la sută dintre copii) și îngrijorare (6 la sută dintre copii)”, a precizat coordonatorul de program al Organizației Salvați Copiii.
Studiul privind abuzul împotriva copiilor a fost realizat de „Salvați Copiii” la sfârșitul lui 2012 și are o marjă de eroare de +/- 2,5%. Cercetarea s-a realizat urmărind două direcții: o abordare de tip calitativ și una cantitativă (măsurarea opiniilor părinților și copiiilor). Pentru abordarea de tip calitativ, metoda de cercetare folosită a fost focus group-ul, la care au participat între șase și 12 persoane din principalele județe ale României. Pentru abordarea de tip cantitativ, metoda folosită a fost interviul. Au participat 1.436 de familii din 58 de localități din România, iar interviurile s-au desfășurat la domiciliul subiecților în perioada mai – iulie 2012.
Campania socială de combatere a violenței împotriva copiilor „Copiii fără etichete” se va desfășura în perioada martie-octombrie 2013.