Cu riscul de mă repeta, gândurile mele se îndreaptă și astăzi, în ciuda faptului că sezonul s-a încheiat, la turismul românesc. Cu dedicație, la litoral. La încasările fabuloase, la numărul de turiști record, la cât de bine le-a mers și ce-au înțeles operatorii din asta. În loc de satisfacție însă, mă cuprinde același sentiment de lehamite vizavi de operatori. Nesătui și hrăpăreți, nu-și dau nici măcar timp să se bucure de sezonul bun pe care tocmai l-au avut, ci-și fac deja planuri pentru anul care vine când, ce să vezi, abia așteaptă să mărească prețurile cu 10 procente. N-a pomenit nimeni de vreo investiție, de vreo redimensionare a unităților de cazare, a restaurantelor și teraselor, de vreo creștere a calității, nimic de genul acesta. Singura lor grijă e să jupoaie și mai tare pielea de pe bieții turiști. Cum altfel decât bieți, când îi vezi bălăcindu-se în apa mării ca-ntr-o ciorbă amorțită sau stând pe plajă trup lângă trup, nepermis și neplăcut de intim, doar pentru că atât poate litoralul românesc, așa cum l-a dat natura, să ofere. E drept că prost e cel care dă, nu cel care ia, dar ceva ar trebui totuși să-i oprească. Ei, ași! Văzându-se cu sacii în căruță, respectiv cu milionul de turiști pe litoral, reprezentanții Federației Patronatelor din Turismul Românesc au hotărât repede că a venit vremea ca după 8 ani de stagnare, să crească prețurile pe motiv că, din senin, fără nicio explicație, în ultima perioadă, a crescut prețul alimentelor. De parcă noi, restul, trăim în altă țară și nu știm care cât costă. În plus, susțin patronatele din turism, salariul minim a crescut de la 1 iunie cu 20%, iar creșterea cheltuielilor cu forța de muncă trebuie acoperită de undeva. De altundeva decât din profitul șmecherilor cu afaceri pe litoral. E drept că, dacă ne-am pune în locul lor, am vedea că e mai greu să treci prin sezonul estival cu inspectorii ANAF în ceafă, cum s-a cam întâmplat și vara asta, și vara trecută. Altfel, gândesc ei, e mai bine să iei bani mulți de la mai puțini turiști, decât puțini de la mai mulți. Când faci un calcul pe hârtie însă, se poate observa că e taman pe dos. Dar cine a spus vreodată că turismul din România e făcut de profesioniști? Culmea, chiar și așa, cu tarifele crescute, hotelierii sunt siguri că numărul turiștilor de pe litoralul românesc va fi în creștere și anul viitor pentru că ei știu cum să-și satisfacă clienții. Ori asta sună foarte românește, ca un fel de „o să avem recoltă bună dacă dă Sfântul și plouă”. Acestea fiind spuse, constatăm că la final de sezon foarte bun pentru operatorii de turism de la mare, prieteni cu Murphy, au conchis: dacă ceva merge bine, nu fi îngrijorat, vom face cumva și va trece. În altă ordine de idei, vă voi saluta și anul viitor de pe litoral… litoralul Mării Egee.