Necesitate

Salubrizarea Sucevei, încă departe de standardele europene



Masinile cu lama si gramezile de nisip folosite pentru deszapezire
Masinile cu lama si gramezile de nisip folosite pentru deszapezire

– Deoarece contractul de salubrizare stradală încheiat în 2004 are o serie de prevederi învechite, care nu permit intervenția echipelor de salubrizare decât între anumite ore și doar pe o parte din străzi, iar în timpul iernii, indiferent de vreme, măturatul este interzis, curățenia orașului și deszăpezirea străzilor mai lasă de dorit
– Firma de salubrizare Rosal va solicita Primăriei Suceava o revizuire a îndatoririlor cuprinse în caietul de sarcini, cărora li s-ar putea adăuga noi prevederi, care să facă din Suceava un oraș mai curat și mai atractiv din punct de vedere turistic
– Toate mașinile de salubrizare ale Rosal vor fi înlocuite cu altele noi, în valoare de 1,2 milioane de euro, care vor fi dotate cu GPS, pentru ca toată activitatea lor să poată fi supravegheată non-stop
În anumite privințe, salubrizarea municipiului reședință de județ a Sucevei e mai deficitară decât cea din orașe cu mult mai mici din județul alăturat – Botoșani. De exemplu, în Dorohoi, care are o populație de patru ori mai mică decât a Sucevei, există trei frecvențe de lucru a echipelor de salubrizare, în loc de una, cum este la noi, unde, nu doar că se mătură străzile doar în intervalul orar 6,30 – 15,30, dar nici duminica nu este prevăzută ca zi de lucru, încât de sâmbătă după-amiaza și până luni dimineața pot să se adune mormane de gunoaie.
Aceeași problemă, a frecvențelor echipelor de lucru, apare și în cazul înzăpezirii străzilor. Conform contractului actual, Rosal are obligația de a interveni cu echipe de lucrători doar până la ora 16.00, după acea oră singurele intervenții admise fiind cele mecanizate. În condițiile în care începe să ningă sâmbătă pe la 15.00, în afara lucrărilor care se pot face cu utilajele de deszăpezire, nu mai există nici o echipă care să intervină la curățarea străzilor și a trotuarelor, până luni dimineața.
O altă scăpare din caietul de sarcini al salubrizării municipiului este faptul că pe timpul iernii, firma de salubrizare nu mai are voie să măture străzile. Cu ceva ani în urmă, iernile durau la Suceava chiar și câte 5-6 luni, timp în care existența zăpezii nu făcea necesară măturarea străzilor. Dar în condițiile unor ierni precum cea de anul acesta, în care zăpada a fost o raritate, lipsa totală a măturatului stradal este o absurditate.
Toate aceste deficiențe apar ca urmare a unor prevederi învechite din contractul de salubrizare stradală, semnat în 2004, pe vremea când aderarea la UE nu era decât un țel, care nu se știa când se va împlini.
“Aceste probleme ne afectează și pe noi. Curățenia orașului e o caracteristică definitorie a imaginii acestuia, iar orice probleme care apar la acest capitol ne afectează și pe noi, ca firmă de salubritate, care răspundem de această activitate. Ar fi chiar necesară o revizuire a caietului de sarcini a contractului încheiat cu Primăria Suceava, pentru că ar putea fi prezentate detaliat capitolele deficitare, iar conducerea Primăriei și consilierii locali ar putea veni cu propuneri concrete, prin care salubrizarea orașului ar ajunge la standardele europene”, a declarat directorul Rosal Suceava, Adrian Niculescu.
Puterea de a îmbunătăți imaginea Sucevei, prin măsuri mai bune în privința curățeniei acesteia, stă în mâinile consilierilor locali, care au adoptat caietul de sarcini al licitației ținută în 2004. Tot ei ar putea veni cu o serie de propuneri concrete pentru o mai bună organizare a serviciului de salubritate stradală și a celui de intervenție pe timp de iarnă.
– „Sofroneii”, o piedică pentru curățarea trotuarelor
O parte din munca pe care o fac cei 160 de angajați ai Rosal ar putea fi suplinită prin folosirea utilajelor mecanizate, numai că principalul obstacol îl reprezintă „sofroneii” montați pe trotuare, care nu permit accesul acestora.
Directorul Rosal Suceava a precizat că dacă aceștia ar fi scoși, măcar în anumite zone ale orașului, ar fi aduse mai multe asemenea mașini care sunt foarte utile la curățarea trotuarelor.
Un alt aspect care ar trebui luat în considerare la o eventuală discuție între municipalitate și firma de salubrizare este cel al străzilor secundare, precum cele din Burdujeni Sat, care nu sunt prinse în caietul de sarcini pentru curățenie stradală și deszăpezire.
În plus, ar mai trebui revizuit și numărul de utilaje necesare pentru asigurarea salubrizării municipiului Suceava, care a devenit între timp un oraș european, a cărui strategie se bazează foarte mult pe dezvoltarea turismului, o condiție obligatorie pentru a avea o bună imagine fiind cea de a avea o curățenie exemplară atât pe străzi, trotuare, cât și în interiorul cartierelor.
Tarifele cu care s-a încheiat contractul de salubrizare a Sucevei rămân aceleași ca în 2004, încât, fără o cheltuială mare, Suceava ar putea beneficia de servicii mai bune.
GPS pe toate mașinile Rosal
Din primăvara acestui an, toate mașinile societății de salubrizare Rosal vor fi dotate cu sisteme GPS (Global Positioning System), activitatea acestora urmând să fie urmărită minut cu minut de pe un sistem de supraveghere de la sediul firmei.
“Patronul firmei, Silviu prigoană, a venit cu această idee, foarte bună, care ne permite să supraveghem permanent activitatea angajaților noștri, să știm unde se află fiecare din ei în orice moment. Dacă staționează prea mult timp într-un loc anume, șoferul utilajului este sunat și vedem ce probleme întâmpină și cum se poate rezolva. Întreaga activitate va fi astfel mult mai bine organizată”, a spus Adrian Niculescu.
Investiție de 1,2 milioane de euro în utilajele de salubrizare de la Suceava
Tot în cursul acestui an, utilajele de salubrizare de la Suceava, în special cele folosite pe timp de iarnă, la deszăpezirea străzilor, vor fi înlocuite cu altele noi, moderne.
“Pentru iarna următoare vom avea pregătite 3 utilaje Unimog, mașini 4×4, cu săsăriță, care se pot deplasa cu ușurință aproape peste tot, 4 autospeciale de tip HAK, de 26 de tone, care au de asemenea sărărițe în spate, precum și două utilaje HAK de 13 tone, tot 4×4, echipate cu lame și sărărițe. Nu se mai poate ca într-un oraș european de talia Sucevei să mai fie acceptată împrăștierea antiderapantului cu lopata, din remorca unui tractor”, a declarat directorul Rosal Suceava, Adrian Niculescu.
De asemenea, va mai fi adusă o autobasculantă Mercedes de 4,5 tone, dotată cu un mecanism de împrăștiere a antiderapantului, foarte utilă pentru trotuare, precum și o autovidanjă pentru desfundarea canalelor, în cazul înfundării acestora sau a unor inundații.
Încă două tractorașe Municipal Steyer, cu cupă și remorcă, vor întregi parcul auto al firmei Rosal Suceava, valoarea noilor utilaje de salubrizare fiind de aproximativ 1,2 milioane de euro.


Directorul Rosal Suceava, Adrian Niculescu
Directorul Rosal Suceava, Adrian Niculescu
Masinile cu lama si gramezile de nisip folosite pentru deszapezire
Masinile cu lama si gramezile de nisip folosite pentru deszapezire


Recomandări

25 de sancțiuni aplicate joi celor care nu au mutat mașinile de pe străzile cu program stabilit pentru curățenie

Politia Locala Suceava intervine și prin mutarea masinilor care încurcă programul de curățenie
Politia Locala Suceava intervine și prin mutarea masinilor care încurcă programul de curățenie

Niculae Stanarache, „băiatul fără degete la mâini, necăjit”, are nevoie în continuare de atenția și ajutorul comunității

Niculae Stanarache, „băiatul fără degete la mâini, necăjit”, are nevoie în continuare de atenția și ajutorul comunității
Niculae Stanarache, „băiatul fără degete la mâini, necăjit”, are nevoie în continuare de atenția și ajutorul comunității

Locuitorii Sucevei, invitați de primărie să iasă la făcut curățenie în oraș. Răsplata va fi o diplomă de „Cetățean responsabil”