Geneva este, pentru 12 zile, capitala mondială a automobilului. De astăzi, 4 martie, și până pe 16 martie, industria auto își prezintă ultimele sale creații dar și tendințe ale viitorului.
Vorbim despre manifestarea care reunește sub un singur acoperiș aproape toți producătorii din lume mai mici sau mai mari, cunoscuți sau mai puțin cunoscuți, fabricanți exclusiviști, mărci de lux sau nume deja consacrate.
Salonul Auto de la Geneva, ajuns la ediția cu numărul 78, este locul unde regăsești cea mai mare densitate de premiere mondiale și europene, modele de serie, concepte sau vehicule extravagante.
Este o manifestare de anvergură condusă de OICA (Organizația Internațională a Constructorilor de Automobile) ce se desfășoară în fiecare an la Palexpo, un centru de expoziție gigantic, aflat în apropierea Aeroportului Internațional de la Geneva.
Cu o istorie de peste 100 ani, Salonul Auto de la Geneva este cea mai veche manifestare de gen din lume, aici fiind prezentate de-a lungul anilor modele legendare dar și vehicule cu propulsie pe combustibili necovenționali, echipamente și tehnologii ale viitorului.
Prima ediția s-a desfășurat în anul 1905, iar tradiția de a organiza în primele zile din luna martie s-a păstrat până azi.
Deschiderea oficială a celei de a 78 ediții are loc în această dimineață, însă zilele de 4 și 5 martie sunt dedicate presei de specialitate, după care, din 6 martie, publicul va avea și el acces la ultimele noutăți.
Lista de modele debutante este foarte bogată, Salonul Auto de la Geneva confirmă încă o dată reputația câștigată. Pentru noi, românii, cea mai importantă apariție este noua Dacia Bi-corp în 5 uși, model care va fi dezvăluit la orele amiezii, 13.45, și despre care se crede că ar fi noua generație Logan, sau un al doilea model în gama constructorului autohton. Nu știm deocamdată nimic despre acesta, însă informații vom publica imediat după dezvelirea identității noii mașini ce va fi produsă la Mioveni.
În privința celor mai răsunătoare premiere, acestea ar fi în ordine: Volkswagen Golf 6, Volkswagen Scirocco, BMW X6, primul SUV-coupe din lume, Subaru, cu primul său diesel boxer din lume dispus pe modelele Legacy și Outback, Skoda Superb, limuzina de clasă medie care va ataca Mondeo și Passat, și Toyota cu primul său minicar denumit iQ, rivalul direct al lui Smart ForTwo. Geneva 2008 mai însemnă și debutul european al brandului de lux japonez Infiniti, care expune la standul său trei modele excepționale.
Iată doar o parte din cele mai importante apariții la salonul elvețian.
Clasa A
Hyundai dezvăluie i10, succesorul modelului Atos.
Clasa B
Ford lansează modelul seriei Fiesta, iar colegii de la Mazda aduc versiunea în 3 uși a generației curente Mazda2. În zona celor mai mici mașini de familie, Renault afișează Clio GrandTour, iar Chevrolet revine cu noul Aveo, versiunea de caroserie în 3 uși.
Clasa C
Este dominată de premiera a trei modele Volkswagen. Noul Golf 6, urmată de versiunea Golf TDI Hybrid și sportivul Scirocco.
La Geneva renaște o legendă, gloria anilor 80, Lancia Delta, construită pe aceeași platformă cu Fiat Bravo.
Peugeot prezintă versiunea de familie din gama 308, denumită 308 SW, alături de varianta sportivă a acesteia, 308 GT.
Clasa D
Honda prezintă noul Accord Sedan și Touring, versiunile europene, iar Citroen aduce o limuzina, C5, noua generație. Volkswagen dezvăluie versiunea coupe derivată din berlina Passat, denumită Passat CC.
Francezii de la Renault aduc două modele Laguna, versiunea de performanță GT și cea elegantă, Laguna coupe.
Skoda se alătură acestor manufacturieri cu a doua generație Superb.
Crossover
Aici avem o adevărată ploaie de noutăți. În clasa premium, Audi aduce Q5, fratele mai mic al uriașului Q7, iar Volvo are o replică pe măsură, denumită XC60.
O prezență deloc neglijabilă va fi și Saab 9-4X, iar Infiniti aruncă în luptă EX37, cel mai puternic vehicul crossover de serie la ora actuală.
Mercedes postează două versiuni ale noului GLK, din care una diesel-hibrid GLK Bluetec Hybrid, iar Cadillac își anunță intenția de a debarca în Europa un viitor SUV de talie medie, conceptul premium Provoq.
Ford prezintă primul său crossover Kuga, Nissan revine cu Murano 2, iar Land Rover dezvăluie o nouă interpretare a versiunii concept LRX. De asemenea, o premieră va constitui debutul primului crossover Renault, ce poartă numele Koleos.
Japonezii de la Toyota expun cel mai mic model din acest sector, Urban Cruiser, poziționat sub RAV4.
Sportive
Alfa Romeo dezvoltă seria superbului coupe 8C Competizione, furnizând o decapotabilă denumită 8C Spider. Segmentul celor mai agresive vehicule va fi deschis de premiera mondială a rebelului Corvette ZR1, urmat de Cadillac CTS-V. Cireașa de pe tort va fi conceptul R8 V12 TDI, prima sportivă Audi dotată cu motor turbo-diesel cu 12 cilindri. Maserati va încânta publicul cu ediția sportivă. Una dintre atracții va fi și Lamborghini Gallardo LP 550, echipată cu un motor de proveniență Audi.
Dar toate acestea par să fie eclipsate de Nissan GT-R, modelul care a doborât două recorduri pe circuitul de viteză de la Nurburgring.
Printre vedetele acestui salon va fi și ediția specială Bugati Veyron pregătită alături de specialiștii de la Hermes.
SUV
Puține noutăți în acest sector. BMW ține capul de afiș cu versiunea de serie a noului X6, în timp ce Audi lansează modelul cu cel mai puternic SUV cu motor diesel din lume, un V12 TDI de 500 de cai putere.
Ultralux
Rolls Royce dezvăluie versiunea coupe a modelului Phantom, în timp ce rivalii de la Bentley oferă o ediție Continental GT îngrijită de studioul Zagato.
Germanii de la Maybach sunt prezenți la Geneva cu Landaulet 62S, limuzina de 6,2 metri cu acoperiș deschis.
Concept car
Noutăți interesante și la partea de concepte. Saab lansează conceptul 9-1X, care va rivaliza cu BMW Seria 1, iar Opel arată noul prototip Meriva monovolum, ce dispune de 7 locuri.
Mitsubishi se adresează europenilor cu un concept ce întruchipează o sportivă hatchback, denumită Prototype-S, însă marea atracție va fi prototipul Ibiza Sportcoupe, ce va destăinui câteva din trăsăturile viitoarei generații Ibiza.